Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

De nucleinezuren (DNA en RNA) van ieder mens is verschillend.

Merkwaardig genoeg bevatten de Mitochondrien in onze lichaamscellen

nucleinzezuren die niet dezelfde samenstelling hebben als de nucleinezuren in de kern.

Zijn alle nucleinezuren in de mitochondrien bij ieder mens wel hetzelfde of hebben die ook bij ieder mens een andere samenstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

andere mensen andere samenstelling

en wordt enkel via de moeder doorgegeven bij het 'maken' van de embrionale cellen.

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

De mitochondrien staan in de phylogenetische stamboom dan ook ingedeeld bij de Bacteria.

Let op: Bacteria is niet hetzelfde als bacterien. bacterien bevat zowel de Bacteria als de Archaea.

Ik ben er niet helemaal zeker van de uitspraak die dino doet. Wanneer er wordt gerommeld aan het RNA van mitochondrien dan kan er snel wat fout gaan in de energie huishouding. Dit kan dan ook ernstige ziekten tot gevolg hebben (mocht je al levensvatbaar zijn). Lijkt me dat als er mutaties in het mitochondriaal RNA optreden, deze minimaal zijn.

na een beetje googlen kwam ik tot de conclusie dat ik gelijk heb:
Een andere recente onderzoeksmethode maakt gebruik van het bepalen van de nucleotidensequenties in ribosomaal RNA (de ribosomale genen blijken slechts weinig aan verandering onderhevig te zijn)
bron
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Toch zijn er wel degelijk verschillen, hoe klein ook. Dat die vaak inderdaad grote gevolgen hebben blijkt uit de vele ziektes die gerelateerd zijn aan mutaties in mitochondriaal DNA.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Mitochondria in mammalian sperm are usually destroyed by the egg cell after fertilization. In 1999 it was reported that paternal sperm mitochondria (containing mtDNA) are marked with ubiquitin to select them for later destruction inside the embryo (Sutovsky et. al. 1999). Occasionally this process goes wrong, for example in inter-species hybrids. It has also been reported that mitochondria can occasionally be inherited from the father, e.g. in bananas (Schwartz and Vissing, 2002).

The fact that mitochondrial DNA is maternally inherited enables researchers to trace uterine lineage far back in time. (Y chromosomal DNA, paternally inherited, is used in an analogous way to trace the agnate lineage.) This is accomplished in humans by sequencing one or more of the hypervariable control regions (HVR1 or HVR2) of the mitochondrial DNA. HVR1 consists of about 440 base pairs. These 440 base pairs are then compared to the control regions of other individuals (either specific people or subjects in a database) to determine maternal lineage. Most often, the comparison is made to the revised Cambridge Reference Sequence. Vilà et al have published studies tracing the matrilineal descent of domestic dogs to 4 individuals [1]. The concept of the Mitochondrial Eve is based on the same type of analysis, attempting to discover the origin of humanity by tracking the lineage back in time.

See also: single origin theory.

wikipedia

geen nut om de moeder lineage te achterhalen als we allemaal dezelfde mitochondriaal DNA hebben...

xd

Berichten: 45

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Mitochondria zijn inderdaad verschillend tussen personen. En zoals eerder gezegd zijn er ook mutaties in mitochondriaal DNA bekend die ziekte veroorzakend zijn. In veel kankersoorten worden ook mutaties gevonden in het mitochondriaal DNA.

Een andere vraag die ik over mitochondriaal DNA heb:

Je erft vast best veel mitochondrien over van je moeder, dus ik vraag me altijd af of je als individu meerdere populaties van mitochondrien bezit. Als er een mutatie ontstaat in het mitochondriaal DNA dan ontstaat die mutatie in maar 1 van de mitochondrien. Als dat gebeurt in de eicel dan erf je dus ook 1 gemuteerd mitochondrion naast de vele niet gemuteerde. Toch ontstaat er dan vele generaties verder waarschijnlijk een situatie dat alleen het gemuteerde mitochondrion aanwezig is.

Hoe gaat dit? Ik kan 2 dingen verzinnen: het gemuteerde mitochondrion heeft een voordeel tov de niet gemuteerde en krijgt op die manier de overhand (maar dat kan ik me niet voorstellen omdat er zoveel verschillen bekend zijn) of er is een stap in de eicel vorming dat er maar 1 mitochondrion is die de cel repopuleert? (of erf je maar 1 mitochondrion over van je moeder?? kan ik me niks bij voorstellen)

Iemand die hier op wil reageren?

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

In principe krijg je alle (dus meerdere) mitochondrien van de moederlijke eicel en als gevolg daarvan zullen alle mitochondria daarvan afstammen. Er is echter een aantal zeldzame mitochondriale spierziekten bekend die heel soms (minder dan eens per 1000 gevallen) via de vader worden overgeerfd. In (vrijwel verwaarloosbare) zeldzame gevallen zal dus een mitochondrion van de vaderlijke spermacel in het lichaam voorkomen.

Onderzoek van mitochondrien is onder andere gebruikt om de afstamming van de Noord-Amerikaanse indianen te herleiden op oost-Azie.

Details over deze zaken zijn vergaand en gecompliceerd en zal ik je hier besparen. Als je genoeg achtergrondkennis hebt voor dit soort stof, verwijs ik je graag door naar www.pubmed.gov.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Hele goede/leuke link 'Sophia?'. Ik ben echter bang dat lang niet iedereen in staat is om hier mee om te gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Is het DNA en RNA van alle Mitochondrien hetzelfde?

Hele goede/leuke link 'Sophia?'. Ik ben echter bang dat lang niet iedereen in staat is om hier mee om te gaan.
vandaar dat ik erbij had gezet dat het is voor mensen die over voldoende achtergrondkennis bezitte :shock:

er zijn ongetwijfeld ook wel "makkelijkere" sites, maar ik zou niet weten welke (www.google.com!)

Reageer