Springen naar inhoud

Kleinst mogelijke resultante berekenen

• Log in om te kunnen reageren

huiswerker

huiswerker

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 15:35

Hallo,
ik zit hier zo mijn huiswerk te maken, maar er is 1 type opgave waarvan ik niet snap hoe ik die op moet lossen. Hier is een voorbeeld van zo'n opgave:

Geplaatste afbeelding

Nu heb ik eigenlijk helemaal geen idee hoe ik dit op moet lossen, een beginnetje lijkt mij de 2 bekende krachten samenvoegen tot een resultante, zodat je de (tussenstap)resultante, de onbekende kracht F en de onbekende resultante overhoud.

Maar hierna weet ik het ook niet meer, kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

coriolis

coriolis

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2010 - 16:02

Beste huiswerker,

Het is van belang dat je de bekende krachten zo ontbindt dat er van beide krachten een component in tegengestelde richting van de onbekende komt te staan. Dan hoef je alleen nog de onbekende te berekenen, door de bekende componenten minus de onbekende componenten aan nul te stellen.

Ik hoop dat je er zo verder uitkomt. Verdere hulp zou het antwoord op de vraag zijn. En dat mag natuurlijk niet;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 september 2010 - 17:03

Geinig probleempje, die zag ik nog niet eerder zo gesteld....

een beginnetje lijkt mij de 2 bekende krachten samenvoegen tot een resultante, zodat je de (tussenstap)resultante, de onbekende kracht F en de onbekende resultante overhoud.

En dat is ook een goed begin hoor. Wat coriolis bedoelt (denk ik): ontbind beide bekende krachten in een component op dezelfde werklijn als kracht F, en een component loodrecht op de werklijn van kracht F.

Welke waarde je F ook geeft, die zal NOOIT die loodrechte componenten teniet kunnen doen. Maar wťl de resultante van de componenten van de krachten 8 en 14 die op dezelfde werklijn als die van kracht F liggen.....

het slimste kijk je er op die manier eerst eens grafisch naar (pijltjes tekenen).
Dan zie je vanzelf wat er bedoeld wordt, en waarschijnlijk ook de oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures