Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Voor het schrijven van een artikel, als opdracht voor school, zoek ik input. Het is de bedoeling dat het onderwerp gekoppeld wordt aan de sociologische visies van bijvoorbeeld Marx, Durkheim, Weber, Giddens, Merton, Parsons etc.

Ik zou graag een artikel schrijven over 'Misbruik binnen de Katholieke kerk'.

Wat zouden dé sociologen hier van vinden? Hebben ze er over geschreven?

Berichten: 17

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Ik zou je zoektocht iets verfijnen. Bij mijn weten heeft geen van de genoemde grootmeesters iets over "misbruik in de katholieke kerk" geschreven. Een religie is een instituut dat inspeelt op de houding en gedragingen van leden. Een voorschrift van gedrag voor geestelijken binnen de katholieke kerk is dat zij celibatair dienen te leven. Sex is echter een menselijke behoefte. Het misbruik zou kunnen zijn voortgekomen uit het conflict dat geestelijken ervaren, tussen hun menselijke behoeften aan sex en de hemelse norm celibatair te leven. Durkheim heeft veel geschreven over religie en sociale normen. Misschien dat hij kan helpen bij de vraag waarom de norm, om celibatair te leven, overgaat in deviant gedrag. Vanuit Weber's gedachtegoed zou je kunnen stellen dat de onttovering (rationalisering) van de wereld ook de geestelijken in de katholieke kerk heeft bereikt. Dat het misbruik bewijs is dat zij niet langer in de hel en verdoemenis uit de bijbel geloven en daardoor de gevolgen van misbruik zouden kunnen verantwoorden. Allemaal speculatie natuurlijk. Waar het uiteindelijk om gaat is hoe jij tegen het onderwerp aankijkt en probeert het gedachtegoed van grote meesters te gebruiken ter onderbouwing van de stelling in je artikel.

Berichten: 1.168

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Spreek liever over de Rooms katholieke kerk ipv de katholieke kerk. Tot nu toe betreft het misbruik uitsluitend de Rooms katholieke kerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Ik zou je zoektocht iets verfijnen. Bij mijn weten heeft geen van de genoemde grootmeesters iets over "misbruik in de katholieke kerk" geschreven.
Het klopt dat geen van hen iets over seksueel misbruik of pedofilie geschreven heeft tout court. Ik denk dat een sociologische insteek specifiek daarop ook niet zo interessant is (spreek me tegen als je het daar niet mee eens bent). Er kunnen vanuit de theorieën wellicht wel antwoorden gegeven worden op de vragen waarom het voor de daders zo gemakkelijk was (functioneel, niet psychologisch) om hun slachtoffers te misbruiken en hoe binnen de organisatie en binnen de maatschappij (want ik denk dat het zo breed gezien moet worden) een cultuur is kunnen ontstaan waarin grootschalig misbruik toegedekt werd en kon doorgaan.
Een religie is een instituut dat inspeelt op de houding en gedragingen van leden. Een voorschrift van gedrag voor geestelijken binnen de katholieke kerk is dat zij celibatair dienen te leven. Sex is echter een menselijke behoefte. Het misbruik zou kunnen zijn voortgekomen uit het conflict dat geestelijken ervaren, tussen hun menselijke behoeften aan sex en de hemelse norm celibatair te leven.
Dat is echter psychologie en geen sociologie. En ik denk dat er vanuit de psychologie weinig evidentie bestaat voor hetgeen jij hier stelt. Als het celibaat onhoudbaar zou zijn, zou je verwachten dat het gewoon gebroken wordt door seks te hebben met volwassenen (of dat nu vrouwen zijn of mannen). Je kunt hier m.i. niet zomaar de oorzaak in zien van het ontstaan van een parafilie (een perversie).
Durkheim heeft veel geschreven over religie en sociale normen. Misschien dat hij kan helpen bij de vraag waarom de norm, om celibatair te leven, overgaat in deviant gedrag.
Waarbij je deviant gedrag volgens mij moet zien als het toelaten van seksueel misbruik, eerder dan het seksueel misbruik op zich.
Vanuit Weber's gedachtegoed zou je kunnen stellen dat de onttovering (rationalisering) van de wereld ook de geestelijken in de katholieke kerk heeft bereikt. Dat het misbruik bewijs is dat zij niet langer in de hel en verdoemenis uit de bijbel geloven en daardoor de gevolgen van misbruik zouden kunnen verantwoorden.
Dan dien je echter nog de vraag te beantwoorden waarom er geen wereldlijke gevolgen waren voor hun gedrag.

Berichten: 5

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Dank voor alle jullie uitgebreide antwoorden. Heel fijn! Nog meer input?

Berichten: 19

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Spreek liever over de Rooms katholieke kerk ipv de katholieke kerk. Tot nu toe betreft het misbruik uitsluitend de Rooms katholieke kerk.
Volgens mij is in bepaalde protestante kerken ook erkend dat daar misbruik voorkwam (komt?) dus eigenlijk kan je het katholieke bijna vervangen door christelijk.

Ik ben rijkelijk laat voor het artikel, maar ik vraag me af of je vanuit sociologisch oogpunt misschien niet meer in kunt gaan op de machtspositie die priesters binnen de kerk hebben. De kerk staat daar natuurlijk niet alleen in, seksueel misbruik komt, volgens mij veel voor vanuit machtsposities.

Ik ben geen socioloog, maar antropoloog, dus ik ben niet geheel thuis in de sociologische theorieen, maar wat mij voornamelijk interesseert is eigenlijk hoe de kerk met dit misbruik omgaat, maar ook de rol van de kerk in de samenleving en het misbruik. In Europa en de VS is dit nu allemaal aan het licht gekomen, men spreekt er schande van, maar ik heb niet de indruk dat bijvoorbeeld in Latijns-Amerika dit aan de orde is, noch dat het er een hot-topic is. Is er daar geen sprake van? Komt dat omdat de kerk nog een veel grotere rol speelt? Is het hier meer naar buiten gekomen omdat de rol van de kerk in de samenleving steeds minder belangrijk wordt? Ik vrees alleen dat mijn vragen om nogal vragen om een heleboel veldwerk en een heleboel onderzoek.

Berichten: 1.168

Re: Koppeling misbruik binnen de katholieke kerk & sociologie

Hannalore schreef:Volgens mij is in bepaalde protestante kerken ook erkend dat daar misbruik voorkwam (komt?) dus eigenlijk kan je het katholieke bijna vervangen door christelijk.

.......................................
In het dagelijks taalgebruik hier te lande wordt onder katholiek over het algemeen de Rooms Katholieke kerk verstaan. Heel erg fout, men hoorde dat een halve eeuw en langer geleden alleen vanuit de RK hoek. De RK kerk beschouwt zich nl als enige kerk. Helaas staat katholiek nu bij vrijwel iedereen steeds meer voor R K, het is er synoniem aan geworden.

Een kwestie van onkunde.

Mijn opmerking was uitsluitend bedoeld richting topicstarter om de titel aan te passen, zodat zijn/haar artikel de lading beter zou dekken.

Andere Katholieke kerken zijn bv de Oud -Katholieke kerk, de Armeens Katholieke kerk, de Koptisch Katholieke kerk en de Grieks-katholieke kerk. Er bestaan er vele meer.

Deze behoren niet over een kam geschoren te worden met de Rooms Katholieke kerk.

In de brede zin des woords zijn ook de protestantse kerken die de Apostolische Geloofsbelijdeis aanhangen katholieke kerken. Echter in het dagelijks spraakgebruik zijn zij dat zeker niet, het woord katholiek komt ook niet in hun naam voor en de RK kerk erkent hen niet als zodanig.

In de protestantse kerken komt misbruik niet zozeer binnen de kerken voor. Uiteraard gaat er wel eens iemand over de schreef, echter dan is de persoon in kwestie bv slager en is daarnaast bv toevallig ouderling in een kerkgenootschap, maw hij is weliswaar ambsdrager voor enkele jaren( niet levenslang) en zal in archaische gemeenschappen een zeker gezag hebben, maar hij is dan in de eerste plaats slager en er is geen hoger geplaatste die hem de hand boven het hoofd houdt en eventueel overplaatst, zodat hij zijn gang kan blijven gaan op een nieuwe plek. Het gezag in een prot kerk berust bij de kerkelijke gemeente, bij de leden dus.

Ook waren de internaten met een protestantse signatuur- die waren er nauwelijks- veel meer open. De scholing vond plaats op reguliere scholen buiten het internaatsterrein en men kon naar huis in de weekends en tijdens de schoolvakantie.

Bij Amerikaanse tv dominees blijken vaak nogal wat steekjes los, het lijken mij vaak in de eerste plaats moneymakers en hun cultclubjes zijn niet aangesloten bij de Wereldraad van Kerken, maw die worden door de traditionele protestantse kerken niet zo serieus genomen. Die tv hallelujaclubjes zijn een verhaal apart.

Reageer