Fluorescentie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Fluorescentie

Als ik met een UV lamp op een vijg schijn gaat deze oplichten. Als ik een UV lamp pak die 10x sterker is gaat de vijg maar 2-3 keer zo sterk oplichten, maar in ieder geval gaat deze niet 10 keer sterker oplichten.

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de vijg niet 10x sterker gaat oplichten? Is mijn lamp niet goed, zit er een maximale waarde aan de fluorescentie of is er iets anders dat ik over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fluorescentie

Hoe heb je de UV-intensiteit van de lampen gemeten, en hoe heb je intensiteit van het oplichten gemeten?

Berichten: 3

Re: Fluorescentie

De intensiteit van het oplichten heb ik opgemeten d.m.v. een camera aangesloten op een computer (met natuurlijk 2x dezelfde instellingen). De intensiteit van de laser heb ik niet nagemeten, omdat deze nieuw is en de fabriek mij gegarandeerd heeft dat zij elke laser zelf testen en kalibreren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fluorescentie

Bericht #1, met twee UV-lampen en een vijg, klonk als een experimentje in de keuken. Maar bericht #3 gaat over een gekalibreerde UV laser met regelbare intensiteit, dus vermoedelijk een experiment in een speciaal laboratorium waar je met een veiligheidsbril rondloopt? Indrukwekkend! Dan is het vast niet moeilijk om het experiment te herhalen met meer intensiteiten, om te zien of er een knikpunt is waar een absoluut maximum bereikt wordt.

Berichten: 3

Re: Fluorescentie

De proef herhalen is geen probleem, alleen de verklaring is nog zoek. Maar een knikpunt zoeken is een goed idee. Bedankt!

Reageer