Springen naar inhoud

Google ai contest 2010

• Log in om te kunnen reageren

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2010 - 16:47

Met deze topic wil ik eventueel geÔnteresseerden melden dat Google een nieuwe AI Contest organiseert. Alle informatie hierover is te vinden op http://ai-contest.com/ . Het is de bedoeling een Bot te schrijven die het opneemt tegen de Bots van andere deelnemers in het spel Galcon ( http://www.galcon.com/flash/ )

Hierbij is het niveau van programmeerskills niet zo belangrijk denk ik, het gaat eerder over het vinden van een goede strategie om de tegenstander te verslaan. Implementaties kunnen worden opgesteld in Java/C++/C#/Haskell/Python.

Eventueel kunnen we deze topic verder gebruiken om strategieŽn te bespreken of dergelijke.

Veranderd door Vladimir Lenin, 17 september 2010 - 16:47

"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 september 2010 - 12:21

Welke taal zou je kiezen?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 september 2010 - 15:06

Ik krijg me niet geregistreerd. de VUB staat precies niet in de lijst, en als ik 'other' selecteer, krijg ik

Registration Failed

There was a problem with the information that you gave.

The organization you selected is invalid. Please contact the contest staff.
Go back to the signup page and try again.

Iemand?

Fixed, bug in hun registratiescript.

Veranderd door In fysics I trust, 18 september 2010 - 15:15

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2010 - 09:09

Helaas geen tijd om mee te spelen. Ik zou python kiezen als taal voor de eenvoud en de flexibiliteit. Of het voldoende snelheid heeft weet ik niet echt.

Iemand ideeŽn voor de juist AI techniek?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2010 - 09:26

Ik ben intussen begonnen in Java.

Dť tactiek bestaat duidelijk niet. Je moet duidelijk je script laten inspelen op je positie (winnende of verliezende). Het zijn die veranderingen die de grootste veranderingen in ranking geven. Voor de rest moet ik nog een algemener algoritme uitwerken.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2010 - 12:56

Zijn er mensen die al begonnen zijn? Weet er iemand wat de pre-implementatiekost is in Java? (Dus hoeveel code je nodig hebt om de meest basic algoritme te implementeren en in te dienen. Bijvoorbeeld een algoritme dat niets doet.)

Ik was bezig met een algemener Java AI-framework, misschien dat dit interessant kan zijn. ;)

Ik zie trouwens ook dat men de schaak-ELO's gebruikt. Zijn die niet wat in het voordeel van vroege inzenders?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2010 - 18:16

Dť tactiek bestaat duidelijk niet. Je moet duidelijk je script laten inspelen op je positie (winnende of verliezende). Het zijn die veranderingen die de grootste veranderingen in ranking geven. Voor de rest moet ik nog een algemener algoritme uitwerken.

Is NN dan geen optie?

Ik zie trouwens ook dat men de schaak-ELO's gebruikt. Zijn die niet wat in het voordeel van vroege inzenders?

Zij zullen sneller een stabiele rating hebben vermoed ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2010 - 16:00

Ik ben zoals gezegd al begonnen. Op het ogenblik haal ik maar een erg matige ranking: 600ste plaats ongeveer, maar het schommelt nog een beetje.

Om te reageren op bovenstaande zaken:

1) De scores zijn niet cumulatief. Wat er ongeveer gebeurt is het volgende: je dient je code in (er bestaat een starterspakket, dus je kan dat rechtstreeks indienen als je wil, het werkt, al werkt het behoorlijk 'dom'), daarmee worden een aantal spelletjes gespeeld (je kan de replay bekijken). Je ELO wordt dus aangepast. Na een 15-tal spelletjes worden er geen spelletjes meer gespeeld met jouw bot (tenzij tegen nieuwelingen die toevallig rond jouw niveau blijven cirkelen). Je kan zoveel mogelijk keren als je wil je code indienen, dan worden er bijna dadelijk opnieuw spelletjes gespeeld met je bot, en je krijgt een nieuwe bijna stabiele score.

2) Bij je package zijn een aantal voorbeeldbots geÔncluded, dus je kan mooi je eigen bot testen tegen de meegeleverde bots. Als je daarvan niet wint, kan je het vergeten ^^

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2010 - 18:31

Wat frustrerend is: elke nacht zak ik zo'n 300 plaatsen... Ik vraag me af of dat te maken heeft met het stabiliseren van de rankings, of dat dat komt omdat er steeds meer deelnemers zijn die voortdurend sleutelen aan hun code?

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2010 - 20:10

Leuk om te zien dat er enkele mensen enthousiasme voor dergelijke wedstrijden hebben ;)

Zijn er mensen die al begonnen zijn? Weet er iemand wat de pre-implementatiekost is in Java? (Dus hoeveel code je nodig hebt om de meest basic algoritme te implementeren en in te dienen. Bijvoorbeeld een algoritme dat niets doet.)

Zoals mss een beetje impliciet vermeld door In fysics I trust, is de pre-implementatie niet nodig. Je krijgt een start-package met de nodige OO-klassen die de invoer en uitvoer verwerken/regelen. Je mag echter deze klassen herimplementeren/Aanpassen al wordt aangeraden er niet al te veel aan te sleutelen.

Wat frustrerend is: elke nacht zak ik zo'n 300 plaatsen... Ik vraag me af of dat te maken heeft met het stabiliseren van de rankings, of dat dat komt omdat er steeds meer deelnemers zijn die voortdurend sleutelen aan hun code?

Ik denk dat het een combinatie van de twee is. In het begin wordt aangeraden je starterpackage als code in te sturen als placeholden. Het is echter niet zo moeilijk om de voorbeeldbot te verslaan lijkt me. Na enkele dagen gaan mensen echter een echte bot insturen, en is de concurrentie groter. Verder is de wedstrijd nog niet zo heel bekend, dus er zijn nog een groot aantal nieuwe inschrijvingen.

Is NN dan geen optie?

Ik denk dat het moeilijk wordt omdat noch de invoer nog de uitvoer een vaste lengte hebben. En je dus een behoorlijk generisch netwerk nodig hebt dat moeilijk kan leren. Maar ik ga bijvoorbeeld wel de sigmoid-functie uit NN's gebruiken in mijn implementatie.

Veranderd door Vladimir Lenin, 21 september 2010 - 20:14

"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2010 - 22:09

Let wel op als je Java gebruikt: algemeen voorkomend probleem bestaat erin dat je ingestuurde versie time-outs heeft, dus je moet zeker een controle inbouwen!

Op de fora is er ook al veel over gediscussieerd.

Vťťl succes aan iedereen die meedoet!

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2010 - 16:23

Tja, ik weet niet of er reeds iemand bezig is, maar anders:

iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn dat ik dit spel verlies na 1 zet?

http://ai-contest.co...game_id=4738898

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2010 - 16:32

iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn dat ik dit spel verlies na 1 zet?

http://ai-contest.co...game_id=4738898

Time-out?
-Alanis Morisette-

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2010 - 17:54

Mogeliijk, maar ik heb op geen enkel spel lokaal zoiets voor, dus dat is eccht vreemd. Ik heb de planets gecheckt voor hun bestaan enzo...

btw: Onze bots hebben elkaar reeds ontmoet ;) ;)

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2010 - 18:53

btw: Onze bots hebben elkaar reeds ontmoet ;) :)

Voor je op verkeerde gedachten komt, ik heb mijn code nog niet gesubmit ;) Dat was de standaardbot waar je tegen gevochten hebt.
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures