Ledematen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Ledematen

Weet iemand toevallig of vingers en tenen ook ledematen zijn? We hebben er op school een verhitte discussie over gehad, maar kwamen niet tot een definitief antwoord.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ledematen

Nee, een ledemaat moet aan de romp vastzitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledemaat
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Ledematen

Als ik zo de beschrijving van wikipedia lees, komt bij mij al snel de vraag boven: is het hoofd dan ook een ledemaat?

De voorwaarden:

1. Zit aan de romp.

2. Onderdeel van het lichaam.

3. Kan met spieren bewogen worden.

4. Bestaat uit verschillende geledingen.

Aan al deze voorwaarde voldoet het hoofd. Het is echter geen extremiteit ](*,) .

Volgens mij is de wikipediaanse definitie fout...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ledematen

JWvdVeer schreef:Als ik zo de beschrijving van wikipedia lees, komt bij mij al snel de vraag boven: is het hoofd dan ook een ledemaat?

De voorwaarden:

1. Zit aan de romp.

2. Onderdeel van het lichaam.

3. Kan met spieren bewogen worden.

4. Bestaat uit verschillende geledingen.

Aan al deze voorwaarde voldoet het hoofd. Het is echter geen extremiteit ;) .

Volgens mij is de wikipediaanse definitie fout...
Het hoofd zit aan de nek/hals vast, niet aan de romp. Althans, niet bij mij. ](*,) Maar goed, de nek zal wel weer bij de romp horen. Je hebt gewoon het hoofd, de romp en de ledematen, dat maakt die definitie niet minder juist, misschien alleen minder volledig en meer voor interpretatie vatbaar.

De definitie wordt gesteund door onder andere de definitie van de romp: De romp of torso is de benaming voor het lichaam van mens of dier zonder ledematen en hoofd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Romp_(anatomie)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Ledematen

Althans, niet bij mij.
Tja, ik dacht al: ik zie echt wat afwijkends aan die profielfoto, maar nu snap ik het ](*,) .
dat maakt die definitie niet minder juist, misschien alleen minder volledig en meer voor interpretatie vatbaar.
Onvolledig en voor meer interpretatie vatbaar = onjuist. Als ik ziek definieer als afwijkend van de normaal, dan is dat een onvolledige definitie. Maar op dat moment kan ik wel 99.9999% van de wereldbevolking includeren in mijn groep `ziek`. Naar mijn mening is die definitie dus niet dekkend en dus onjuist.
De romp of torso is de benaming voor het lichaam van mens of dier zonder ledematen en hoofd.
Weer een onvolledige definite ;) .

De staart...

Je zou overigens ook kunnen beargumenteren dat men overduidelijk wilde zijn door nogmaals te zeggen dat het ledemaat hoofd er ook niet bij hoort... Maar dat zullen we maar aan de neerlandici overlaten ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ledematen

JWvdVeer schreef:Weer een onvolledige definite ](*,) .

De staart...
De penis trouwens ook.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer