Springen naar inhoud

Open platform robots

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2010 - 17:52

Hallo,

Ik ben van plan om een robot te programmeren die platliggende geïntegreerde zonnepanelen kan proper maken. Ik heb te weinig ervaring om een robot volledig van nul af aan te bouwen en wou dus vertrekken van een reeds bestaand model. Bijvoorbeeld vertrekkende van een robot die het gras kan maaien zoals die tegenwoordig verkrijgbaar zijn. Bestaan er fabrikanten die open platform systemen maken die bovendien nog uitbreidbaar zijn met sensoren en actuatoren? Ik weet dat Roomba robotstofzuigers open platform zijn, je kan ze dus zelf herprogrammeren. Maar bij mijn weten zijn ze niet uitbreidbaar met extra sensoren en actuatoren (of is dit wel mogelijk?) en bovendien zijn ze niet waterdicht zodat ze buiten niet bruikbaar zijn.

Mijn zoektocht op google heeft helaas niks opgeleverd. Kent iemand van jullie misschien zulk een fabrikant? Of eventueel een andere oplossing?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2010 - 18:10

Het idee om iets aan te passen is ok maar...

Ik ben van plan om een robot te programmeren die platliggende geïntegreerde zonnepanelen kan proper maken.

Is puur tijdverlies. Mijn zonnepanelen staan al 6 jaren op mijn dak en ze hebben nog nooit een borstel gezien ](*,)
Vóór je het vraagt, ja ja ze brengen jaarlijks gezien nog steeds hetzelfde op.

Dus:
a) robot herprogrammeren om iets anders te doen dan voorzien door verkoper: super! doen!
b) zonnepanelen kuisen: reinste onzin!

De vijver kuisen
Verborgen inhoud
moet dan wel robot met duikboot neigingen zijn ;)

De auto wassen
Vensters wassen
... ...

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2010 - 18:16

Is puur tijdverlies. Mijn zonnepanelen staan al 6 jaren op mijn dak en ze hebben nog nooit een borstel gezien ;)
Vóór je het vraagt, ja ja ze brengen jaarlijks gezien nog steeds hetzelfde op.

Zelfs de NASA kuist haar zonnepanelen op mars niet, omdat dat het kuisen zelf krasjes maakt, en die krasjes zelfs nog slechter zijn dan eventueel stof of zand(dat om elektrostatische redenen sowieso al niet goed blijft plakken, tenzij in krasjes ](*,) ).

Overigens: een eenvoudige algemene opensysteemrobot is een gat in de markt, die om technische redenen nog niet gevuld is. Degene die zo'n systeem maakt en verkoopt, is het microsoft van de toekomst.

En roomba's kun je, mits openvijzen, wel degelijk voorzien van extra actuatoren e.d.
Aan de UGENT doen ze onderzoek met een kudde roomba's
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2010 - 20:01

Ik weet dat het overbodig is om zonnepanelen zuiver te maken maar ik doe dit als thesisopdracht.

En roomba's kun je, mits openvijzen, wel degelijk voorzien van extra actuatoren e.d.

Dus volgens jou is het mogelijk een roomba te herprogrammeren en voorzien van extra sensoren en actuatoren? Op het internet vind je hier namelijk zeer weinig informatie over. En ken je toevallig contactpersonen aan de UGENT die ik zou kunnen contacteren ivm het onderzoek aldaar?

Bedankt

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2010 - 08:19

Ik weet dat het overbodig is om zonnepanelen zuiver te maken maar ik doe dit als thesisopdracht.

Waarom dan overbodige zaken ontwikkelen ?? ](*,) ??
Je zegt zelf dat je te weinig ervaring hebt om een robot vanaf 0 te ontwikkelen, wel ervaring krijg je door te doen, niet door aan te passen. Waarom dus niet je stoute schoenen aantrekken en toch maar vanaf 0 proberen? Sites en forums genoeg op het internet om je op weg te helpen.

Je zou ook kunnen vertrekken van Lego Mindstrom en LabVIEW.
LabVIEW wordt veel gebruikt in de industrie/laboratoria, je zal dan tenminste nuttige ervaring opdoen voor later ;) Just a thought.

En ken je toevallig contactpersonen aan de UGENT die ik zou kunnen contacteren ivm het onderzoek aldaar?

317070 misschien ;)

Tot hier mijn pleidooi om je over te halen nuttige zaken te ontwikkelen/leren.
Je zal mij er niet meer over horen zagen.
Verborgen inhoud
tenzij je een specifieke vraag hebt over LabVIEW :)

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2010 - 13:23

Dus volgens jou is het mogelijk een roomba te herprogrammeren en voorzien van extra sensoren en actuatoren? Op het internet vind je hier namelijk zeer weinig informatie over. En ken je toevallig contactpersonen aan de UGENT die ik zou kunnen contacteren ivm het onderzoek aldaar?

Hmm, dit was het document van het projectvoorstel:Bijlage  Project_7___Mobiele_robots.pdf   24,89K   90 maal gedownload
Al vermoed ik niet dat ze zullen staan springen om je ver te helpen met je misschien wel wat eenvoudige vragen. Misschien beter eens hier kijken?

Verder: als dit een thesis is, waarom begin je dan van te voren aan een verloren zaak? Het is een slecht idee. Period.
Als je iets in robotica wil doen, kun je beter iets gelijkaardigs zoeken, lijkt mij. Bouw bijvoorbeeld een roomba om om een groendak te onderhouden ofzo. (onkruid dat te hoog komt en gevallen bladeren versnipperen).

Ook ga ik akkoord met mcs51mc. Als je zelf nog niet veel van robotica kent, zou ik niet beginnen aan het ombouwen van (dure) roomba's. Bovendien lijken me die roomba's niet geschikt voor je idee, of ga je op ieder zonnepaneel een roomba plaatsen? Roomba's kunnen de ruimte tussen de zonnepanelen niet overbruggen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 11:51

Bedankt voor het document. Ik begrijp dat dit project waarschijnlijk niet het meest nuttige is, maar het werd zo voorgesteld door de unief. Maar als de faculteit een aardig budget ter beschikking stelt om zulk een project te financieren denk ik dat de professoren er een potentieel in zien. Het is niet zo dat ik dit uit mijn duim gezogen heb, zelf heb ik ook niet de mogelijkheid om het thesisonderwerp te veranderen of om zelf voorstellen in te dienen. Voor mij persoonlijk is het een unieke kans om meer ervaring op te doen op het gebied van robotica, meer niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures