Probleem vlottersysteem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Probleem vlottersysteem

Beste lezer

Ik zit hier thuis met een probleem, wij hebben thuis drie watersiteirns (ik ken de juiste schrijfwijze niet, waarschijnlijk een dialectisch woord ^^), wil ik dus iets zeggen als regenwaterverzamelaars van 3000 liter. Deze zijn met elkaar verbonden door een vlottersysteem. (3 buizen die van de bodems van de siteirns lopen en die met elkaar verbonden zijn door een verticale buis bovenaan deze 3 buizen) de enige manier waarop er lucht aan deze buizen kan is dus via de bodem van de siteirns, dus pas als deze leeg zijn. de overgang tussen de 2 siteirns is met een gewone regenwaterbuis (10cm diameter), de verticale verbindingsbuis van het vlottersysteem ligt daar los in, en heeft een diameter van 2.5 cm.

Nu is het probleem dat ik de siteirns deze zomer uitgekuist heb (er lag immers een laag slib in, die kwam van het mos in de dakgoten) zonder veel na te denken trok ik met een dompelpomp de 1e siteirn leeg, goed wetend dat hierdoor de anderen met eenzelfde snelheid zakten. Hier ben ik echter in de fout geweest, in plaats van een emmer water onder het uiteinde van de vlotter te zetten, heb ik dat niet gedaan, waardoor er dus lucht in de vlotter gekomen is. nu is mijn vraag of iemand een tip heeft om deze lucht er terug uit te krijgen. het vlottersysteem werkt nu immers niet. het water loopt wel over, maar via de regenwaterbuis, en niet via de vlotter.

dat wil dus zeggen dat de 1e siteirn volledig vol moet zijn, voor het overloopt naar de tweede, net als de tweede eer het overloopt naar de derde, het probleem is echter dat wij het water slechts wegzuigen in de 3e siteirn, wat dus wil zeggen dat we maar nog 1/3 van de kapaciteit van onze regenwatersiteirns kunnen gebruiken, kan iemand mij helpen

(liefst zonder opnieuw het water uit de siteirns te zuigen)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Probleem vlottersysteem

Zoiets heet een cisterne.

Ik zou een kraantje plaatsen op het hoogste punt en daar de lucht laten ontsnappen en/of afpompen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: Probleem vlottersysteem

okay, toch bedankt voor de reactie, nu ik heb idd iets identieks gedaan, ik heb gewoon een gaatje ingeboord, dat heb ik nadien met ducktape toegebonden, na een plastieken gesloten vlootje op het gaatjes te leggen

Berichten: 473

Re: Probleem vlottersysteem

Wat jij beschrijft is toch een "hevel" en geen vlotter ? ;) ?

Op de markt bestaan er luchtpompen op 12V om oa. luchtmatrassen op te blazen of plastiek zakken leeg te zuigen.

We gaan ervan uit dat je eerste regenput volledig vol is en we willen de hevel tussen put 1 en 2 op gang trekken.

Neem nu een emmer, waswasmand zonder gaten in de zijkanten, metserskuip, ... ... ... (verder kortweg "kuip" genaamd) eender wat waar je de onderkant van de buis in de tweede regenpunt kunt insteken.

Neem een (niet al te dunne) flexibele darm en schuif die tot halve hoogte in de buis.

Vul nu de kuip volledig met water.

Sluit de flexibele darm aan op de aanzuigleiding van de luchtpomp, zorg dat beiden goed aansluiten zodanig dat geen valse lucht kan aangezogen worden.

Laat de pomp maar draaien ;)

Wanneer het systeem goed werkt zal het niveau in de kuip lichtjes dalen, maar je zal ook water horen afkomen uit je eerste put.

Als je geen natte voeten wenst, is het tijd om met flexibel en pomp uit de tweede regenput te kruipen.

Wanneer beide putten op hetzelfde niveau zijn, bijvullen tot ze beiden vol zijn en procedure herhalen tussen put 2 en 3.

Berichten: 3

Re: Probleem vlottersysteem

mcs51mc schreef:Wat jij beschrijft is toch een "hevel" en geen vlotter ? ;) ?

Op de markt bestaan er luchtpompen op 12V om oa. luchtmatrassen op te blazen of plastiek zakken leeg te zuigen.

We gaan ervan uit dat je eerste regenput volledig vol is en we willen de hevel tussen put 1 en 2 op gang trekken.

Neem nu een emmer, waswasmand zonder gaten in de zijkanten, metserskuip, ... ... ... (verder kortweg "kuip" genaamd) eender wat waar je de onderkant van de buis in de tweede regenpunt kunt insteken.

Neem een (niet al te dunne) flexibele darm en schuif die tot halve hoogte in de buis.

Vul nu de kuip volledig met water.

Sluit de flexibele darm aan op de aanzuigleiding van de luchtpomp, zorg dat beiden goed aansluiten zodanig dat geen valse lucht kan aangezogen worden.

Laat de pomp maar draaien ;)

Wanneer het systeem goed werkt zal het niveau in de kuip lichtjes dalen, maar je zal ook water horen afkomen uit je eerste put.

Als je geen natte voeten wenst, is het tijd om met flexibel en pomp uit de tweede regenput te kruipen.

Wanneer beide putten op hetzelfde niveau zijn, bijvullen tot ze beiden vol zijn en procedure herhalen tussen put 2 en 3.
het probleem is echter dat ik dan 1 van de cisternes moet leegzuigen he, want na de zware regenval van de laatste weken zijn ze weer mooi gevuld. Ik woon op een boederij, het dakopp is dus bijna 1400 m². Deze cisternes vullen dus nogal rap^^

nu, toch bedankt voor het meedenken hoor, nu ik heb er maar zelf een mouw aangepast. en tja hevel, kan ook goed zijn ^^

een vlotter is dan zeker dat bakske dat bovendrijft bij een dompelpomp, niet? nuja, je weet toch wat ik bedoelde he :)

Reageer