Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 167

Stoichiometrie

Wie kan mij helpen met deze oefeningen:

1) Een geconcentreerde HF oplossing in water bevat 53 massaprocent HF en heeft een dichtheid van 1,17 g/ml. Bereken de molariteit.

2) Hoeveel ml 0,25 M NaOH oplossing reageert met 25,0ml 0,350 M H2SO4 volgens deze reactie:

2 NaOH + H2SO4 -> Na2SO4 + 2 H2O

1) Voor deze vraag weet ik dus dat 53g/100g m% is en dat de massadichtheid 1,17g/ml is. Uit mijn periodiek systeem kan ik berekenen dat HF 20g/mol is.

Molariteit is dus de het aantal mol gedeeld door het volume. Hoe kom ik aan mijn mol en het volume?

2) Voor deze reactie hebben we 2 mol NaOH nodig om met 1 mol H2SO4 te reageren.

De formule V1M1=V2M2 ken ik, maar ik weet niet hoe ik deze kan invullen als ik moet rekening houden met het aantal mol die de reactie nodig heeft.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

volgens mij moet je bij vraag 2 eerst berekenen hoeveel mol 25,0ml 0,350 M H2SO4 l is.

dan kan je berekenen hoeveel mol NaOH je nodig hebt. doordat je de molverhouding weet.

als je de hoeveelheid mol NaOH weet, samen met de molariteit. dan kan je het aantal ml berekenen.

Molariteit= n/V

het is al een tijdje geleden dat ik zulke sommen gehad heb. ik hoop dat ik het dus goed zeg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Stoichiometrie

Bij 1: ga uit van een gegeven volume V. Wat wordt dan het aantal mol HF, uitgaande van de molmassa van HF, het massapercentage en de dichtheid?

Bij 2: ga uit van de gegeven molariteiten en het aantal ml gegeven oplossing. De molverhouding waarin beide stoffen met elkaar reageren ken je, dus aan de hand daarvan kun je het aantal ml NaOH-oplossing vinden dat je nodig hebt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 167

Re: Stoichiometrie

Sorry hoor, maar ik kan hier nog steeds niets mee ](*,)
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

kan je berekenen hoeveel mol 25,0ml 0,350 M H2SO4 l is.

Berichten: 167

Re: Stoichiometrie

kan je berekenen hoeveel mol 25,0ml 0,350 M H2SO4 l is.
ja dat is 0,00875 mol

moet ik dit dan gewoon maal 2 doen om te weten hoeveel mol NaOH ik nodig heb? Dit is dan 0,018 mol.

We hebben 0,250 mol voor 1 l

is het dan juist om te stellen dat we voor 0,018 mol 72 ml zullen gebruiken? Is dit dan het antwoord? of ben ik helemaal verkeerd?

Hoe kan ik oef 1 oplossen?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

dat is volgens mij idd de oplossing. alleen als je het exacter doet en geen tussentijdse afrondingen maakt kom je op 70 ml.

met oef. 1 kan ik je niet helpen. daarvoor moet ik zelf ook eerst weer de boeken induiken.

maar volgens mij bedoelt mathreak dat je een volume mag verzinnen. (neem een getal wat makkelijk rekent. bijv. 1 liter) als als je uitgaat van een volume van 1 liter. kan je dan de hoeveelheid in mol berekenen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stoichiometrie

maar volgens mij bedoelt mathreak dat je een volume mag verzinnen. (neem een getal wat makkelijk rekent. bijv. 1 liter)
precies. ;)
  • met de dichtheid van die oplossing weet je dan hoeveel gram oplossing je hebt
  • met dat massapercentage HF bereken je dan hoeveel gram HF je hebt
  • met de molmassa van HF reken je dat om naar mol HF
  • en je was uitgegaan van 1 L, dus wat is nu de molariteit in mol/L?
bedenk dat stoichiosommetjes eigenlijk vrijwel alleen maar werken met de eenheden g, L en mol, in allerlei combinaties. Dus als je kunt breukenrekenen met eenheden zie je dat je gegevens hebt als:

1) Een geconcentreerde HF oplossing in water bevat 53 massaprocent HF (g HF / g oplossing) en heeft een dichtheid van 1,17 g/ml. (1170 g oplossing / L oplossing ) . Bereken de molariteit. (mol HF / L oplossing). Uit mijn periodiek systeem kan ik berekenen dat HF 20 g HF /mol HF is.

vier breuken met 4 eenheden.

g HF / g oplossing

g oplossing / L oplossing

g HF /mol HF

door die in een zekere volgorde te bepalen en met elkaar te vermenigvuldigen of delen kom je uiteindelijk bij:

mol HF / L oplossing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer