Relais bekrachtigen met condensator

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Relais bekrachtigen met condensator

Hallo,

Ik wil graag een 12V relai ongeveer 30sec bekrachtigd laten met een condensator. nu is mijn vraag hoeveen fahrad moet de condensator zijn.. .

Ik wil graag dat mijn mistlampen aan gaan +- 30 sec. Als de deuren open/sluit met de afstandsbediening. ik wil graag de spanning van de centrale deur vergrendeling pakken.. Moet ik met diodes werken omdat je eigenlijk 2 versschillende fases hebt.. (openen en sluiten van de deuren)

groetjes sadula

Berichten: 473

Re: Relais bekrachtigen met condensator

Heb je de juiste relais voor die mistlampen? Want die dingen trekken serieus wat stroom uit je batterij.

Eenmaal je die relais hebt kan je altijd proefondervinddelijk bepalen ;)

Persoonlijk zou ik met een NE555 timer IC-tje werken ](*,)

Heb je geen ervaring met elektronica, dan kan je nog steeds dit kitjevan Velleman bestellen. Alles is voorzien tot aan de print toe.

Met het relais op de print jouw "mistlampen relais" laten aantrekken.

De start drukknop op de print vervangen door het signaal van je afstandsbediening en klaar is Kees ;) :)

Berichten: 4

Re: Relais bekrachtigen met condensator

hallo,

bedankt voor je reactie.

ik heb een beetje ervaring met electronica.. ik vind het heel erg interessant en knutsel graag aan me auto. daarom wil ik dit graag maken.

Ik kan ook ipv een nieuwe relai alles op de bestaande relai zetten. of is dat niet aangeraden??

en ipv mistlicht wil ik graag dimlicht aansturen.

Op de mistlampen wil ik graag bij het aansturen van de knipperlich ook de zelfde kant het mistlicht aangaat.. dat zie je bij moderne auto's

Berichten: 473

Re: Relais bekrachtigen met condensator

Sadula schreef:Ik kan ook ipv een nieuwe relai alles op de bestaande relai zetten. of is dat niet aangeraden??

en ipv mistlicht wil ik graag dimlicht aansturen.


Welke relais bedoel je dan met "bestaande relais"

a) het relais op dat Vellemen printje? dan is dat zeker niet aan te raden daar dat relais slechts 3A kan onderbreken op zijn contacten en volgens mij trekken auto lichten wel meer dan 3A; nazien met de gebruikte lampen is de boodschap.

of b) één of ander relais in je wagen? dat relais is zeker aan te sturen met de relais op het Velleman printje.
Op de mistlampen wil ik graag bij het aansturen van de knipperlich ook de zelfde kant het mistlicht aangaat.. dat zie je bij moderne auto's


Bedoel je hier dat de mistlichten samen met de pinkers als je links of rechts afslaat??

Daar heb ik geen weet van, zorg enkel maar dat die wagen nog door de keuring geraakt en niet flikkert als een kerstboom :D/ ;) :D/

Berichten: 4

Re: Relais bekrachtigen met condensator

mcs51mc schreef:Welke relais bedoel je dan met "bestaande relais"

a) het relais op dat Vellemen printje? dan is dat zeker niet aan te raden daar dat relais slechts 3A kan onderbreken op zijn contacten en volgens mij trekken auto lichten wel meer dan 3A; nazien met de gebruikte lampen is de boodschap.

of b) één of ander relais in je wagen? dat relais is zeker aan te sturen met de relais op het Velleman printje.

ik bedoel de bestaande relai van de dimlich. nee idd 3A is veel te weinig met de wet van ohm kom ik op 10 A relai



Bedoel je hier dat de mistlichten samen met de pinkers als je links of rechts afslaat??

Daar heb ik geen weet van, zorg enkel maar dat die wagen nog door de keuring geraakt en niet flikkert als een kerstboom :D/ ;) :D/
ja dat bedoel ik.

Ik heb net in de auto gekeken. en ik kan de spanning van de centrale vergrendeling afpakken voor het automatisch aangaan van de dimlicht. maar ik 2 heb 2 spanningsbronnen.. deuren open, en deuren dicht.

Nu is mijn vraag als ik die spanningen sapen op het velleman printje zet moet ik natuurlijk diodes gebruikenz zodat de auto niet in de war is met deuren open en deuren dicht..

Berichten: 473

Re: Relais bekrachtigen met condensator

2 dioden als elementaire OR gate, dat zou moeten werken maar aangezien ik het volledige schema niet ken is het voor mij onmogelijk 100% zekerheid te geven.

Berichten: 4

Re: Relais bekrachtigen met condensator

ben hier om tips te vragen niet om zekerheid..

dus als ik op de spanning van het venneman print de 2 fases van deur open en deur dicht zet met diodes zou er in princiepe geen ander stroomcrquit onstaan.. is de theori dan..

Berichten: 473

Re: Relais bekrachtigen met condensator

Check eens deze pdf. Dan zal je zien dat het niet zal werken :D/

SW1 start de timer, maar die schakelt naar massa, niet naar de +12V ;)

Reageer