Lift in de ruimte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4.246

Lift in de ruimte

3.PNG
3.PNG (163.25 KiB) 481 keer bekeken
Ik heb dit:
\( dF_{mpz} = dF_{grav} \longrightarrow \frac{dm \cdot v^2}{R+x} = \frac{MdmG}{(R+x)^2} \)
Klopt dit?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Waarom zou de gravitationele kracht gelijk zijn aan de centrifugale kracht ?

De resulterende kracht op een massa dm zal gericht zijn naar de as waarrond de aarde draait en evenwijdig zijn met het vlak dat de evenaar snijdt.

Ik denkt dat ze met de grootte van de centrifugale kracht de grootte van de resulterende kracht bedoelen.

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

Waarom zou de gravitationele kracht gelijk zijn aan de centrifugale kracht ?
Omdat het karretje met een constante snelheid omhoog beweegt. Maar hoe zouden de vergelijkingen er dan volgens jou uit moeten zien?
Ik denkt dat ze met de grootte van de centrifugale kracht de grootte van de resulterende kracht bedoelen.
Een satelliet blijft op een bepaald punt boven de aarde vanwege het evenwicht van de twee genoemde krachten, dus dit lijkt me niet waarschijnlijk.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Misschien heb je gelijk. Misschien moet je geen rekening houden met het feit dat de aarde rond zichzelf draait.

Het is een onduidelijke vraag voor mij. Wat wordt er precies bedoelt met centrifugale kracht?

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

Wat wordt er precies bedoelt met centrifugale kracht?
Dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_la...sal_gravitation

Maar zijn de opgestelde vergelijkingen correct zo?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Je gaat ervan uit dat de aarde niet draait rond zijn as. De resulterende kracht is dus nul in jouw geval. Er is geen sprake van een rotatie beweging. Hoe je dan aan die v^2/(R+x) begrijp ik dan niet direct.

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

Die v^2/(R+x) is de middelpuntzoekende kracht.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Bevindt die lift zich op de evenaar of op een willekeurige plaats op aarde? Als de lift zich op de evenaar bevindt, is je formule denk ik juist.

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

Ik neem aan op een willekeurige plaats boven de aarde, maar maakt dat dan iets uit?

\\Edit, hier staat niets iets over plaats boven de aarde alleen dat het in een "circular orbit" moet zitten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary_orbit

\\Edit2:

Ik heb de link niet goed gelezen, je hebt gelijk, bovenstaande formule geldt alleen als de lift direct boven de evenaar aanwezig is.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Dit zijn volgens mij de krachten die er op de massa dm inwerken. De resulterende kracht is dan gelijk aan de middelpuntzoekende kracht.
lift.png
lift.png (130.35 KiB) 480 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

In je tekening is de resulterende kracht niet nul en wat is F_lift en F_zw? Eveneens is de hoek alpha niet bekend.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

Hoe ik het vraagstuk interpreteer:

Het stukje massa dm maakt een rotatie beweging rond de as van de aarde. Het stukje massa dm heeft dus een radiale versnelling. De resulterende kracht is dus niet nul.

Op de massa dm werkt de zwaartekracht F_zw in .

Nu moet er ook nog een kracht op de massa dm inwerken, zodanig dat er een resulterende kracht gericht is naar de as van de aarde. Deze kracht kan alleen afkomstig zijn van de lift, de buis.

Als je de hoek alfa niet kent, dan weet ik ook niet wat de juiste manier is om dit vraagstuk op te lossen.

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

Het stukje massa dm maakt een rotatie beweging rond de as van de aarde. Het stukje massa dm heeft dus een radiale versnelling. De resulterende kracht is dus niet nul.
In radiale richting moet de resulterende kracht nul zijn, want het karretje gaat met constante snelheid omhoog, dus:
\( \frac{dv}{dt} = 0 \)
en a =dv/dt.
Op de massa dm werkt de zwaartekracht F_zw in .
Je bedoelt gravitationele kracht.
Als je de hoek alfa niet kent, dan weet ik ook niet wat de juiste manier is om dit vraagstuk op te lossen.
Die is niet bekend.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 27

Re: Lift in de ruimte

In radiale richting moet de resulterende kracht nul zijn, want het karretje gaat met constante snelheid omhoog, dus:
\( \frac{dv}{dt} = 0 \)
en a =dv/dt.
De aarde draait rondt zijn as. Bijgevolg draait de massa dm rond de as van de aarde. De massa dm voert dus een eenparige cirkelvormige beweging uit rond de as van de aarde. Het karretje heeft dus een radiale versnelling gericht naar de as van de aarde. De resulterende kracht op een massa dm is dus naar de as van de aarde gericht.

Misschien moet je geen rekening houden met het feit dat de massa dm rond de as van de aarde draait? Ik weet het niet, onduidelijk vraagstuk.

Berichten: 4.246

Re: Lift in de ruimte

De rest van het vraagstuk:
4.PNG
4.PNG (43.75 KiB) 481 keer bekeken
Trouwens:
\( v = \frac{2 \pi (R+x)}{T} \)
Quitters never win and winners never quit.

Reageer