Oplossing in water.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Oplossing in water.

Ik moet dit berekenen: Bereken

met behulp van tabel 45b uit het BINAS tabellenboek het aantal gram

natriumchloride dat in 100 ml water kan oplossen bij 298 K (= 25 oC).

360 g/l. 100ml = 0.1 liter.

dus het lost op met 36 gram per 100mililiter. maar hoe moet ik dit doen met de temperatuur ?

In de binas staat bij NaCl Een gek iets waar ik niks van begrijp:

mol

------ = 6,15

kg water

g

------- = 3,59 . 10^2

kg water

Van wikipedia heb ik af dat dat het in water oplost met 360 g/l

Iemand begeleiding ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Oplossing in water.

Ok een aantal vragen door elkaar. Allereerst moet je weten dat hoe warmer een vloeistof is hoe meer erin opgelost kan worden. Als je veel suiker in je thee doet merk je dat wel. Als je de thee weer laat afkoelen komt de suiker er weer uit, immers koude thee lost minder op.

Mocht je wilen weten waarom? Hoe warmer een vloeistof wordt, hoe harder de kleine waterdeeltjes (moleculen) gaan bewegen en als je met een groep heel hard danst en springt duw je elkaar steeds harder weg en komt er steeds meer ruimte tussen de water deeltjes waar suiker deeltjes tussen kunnen gaan zitten. Hoef je niet te onthouden maar als je weet waarom iets is dan onthou je het makkelijker.

Daarom moet je een temperatuur opgeven bij oplosbaarheid omdat het voor elke temperatuur anders is. Volgens mij is jouw binas tabel standaard bij 25 graden dus dat zit wel goed.

De wiki zegt 360 gram per liter en jouw binas zegt twee andere dingen. 3,59 10^2 gram per liter. Dit is zogenaamde wetenschappelijke notatie en die twee boven de tien geeft aan dat de komma twee plaatsen naar rechts opgeschoven moet worden. Je krijgt dus niet 3,59 maar met de komma twee plaatsen naar rechts: 359 wat heel dicht bij het getal van de wiki ligt.

Als 360 gram oplost in 1 liter water dan lost er 720 gram op in twee liter water en 180 fram in een halve liter water. Dus hoeveel lost dan op in 0,1 liter water?

Dat met die mol is een beetje vaag als je dat nooit gehad hebt. Een mol van een stof is eigenlijk een hele grote vaste hoeveelheid van een stof. Net zoals een dozijn eieren betekent 12 eieren en een six pack bier betekent 6 blikjes en een gros kiwi's betekent 144 kiwi's betekent een mol water dat je 620 000 000 000 000 000 000 000 water deeltjes hebt (heel erg afgerond dit). De vraag is nu waarom doe je dat. Nou dat is misschien een uitgebreid verhaal waar ik niet weet of je het wil horen. Je hebt het niet nodig voor het oplossen van de som. Een mol water weeg ongeveer 18 gram.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Oplossing in water.

Dus het is gwn 36 gram natriumchloride Dat op kan lossen per 100ml water. De temperatuur is dus gewoon de standaard temeperatuur van een huiskamer ??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Oplossing in water.

356 g/L (0 °C)

359 g/L (25 °C)

391 g/L (100 °C)

Van de engelse wiki om aan te geven waarom je temp moet bijgeven. Volgens mij staan bijna alle tabellen in binas in standaard condities, dus normale luchtdruk en 25 graden. Ik kan mijn oude binas niet vinden dus je moet wel eens kijken bovenaan de tabel welke omstandigheden gelden. Verder doe je het dus helemaal goed en is het dus 36 gram.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer