Vacuüm

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Vacu

Hallo ,

zou iemand me kunnen uitleggen wat een vacuüm is ?

Ik ben 13 jaar , hou van natuurkunde en neus hier en daar graag rond . Ik kom vacuüm vaak tegen maar weet niet wat het betekent. Op internet vind ik ook niet echt veel wat ik goed begrijp.

Alvast dank,

Kobanty

Berichten: 254

Re: Vacu

Eenvoudig gezegd is vacuüm de 'leegte'. Geen materie, geen lucht, elektrische velden, geen atomen, gewoon helemaal niets. Een complete lege doos als het ware.

( kwantumveldentheoretisch gezien klopt dit niet echt en kan er hier heel wat over gezegd worden, maar daar moet je je geen zorgen over maken )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vacu

Een vacuüm is een ruimte met een zeer sterk verlaagde luchtdruk. Volmaakte druk = nul kom je nergens in het heelal tegen.

Berichten: 7.068

Re: Vacu

..., elektrische velden, ...
Deze hoort volgens mij niet in je rijtje thuis... vacuum = geen materie.
Een vacuüm is een ruimte met een zeer sterk verlaagde luchtdruk.
Waarom 'zeer sterk verlaagde'? Volgens mij is een vacuum in deze zin gewoon synoniem aan 'onderdruk'.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vacu

Volgens mij is een vacuum in deze zin gewoon synoniem aan 'onderdruk'.
Klopt. Als je iemand kust, trek je al een vacuüm!

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Vacu

Dankjewel voor alle reacties (:

Berichten: 254

Re: Vacu

EvilBro schreef:vacuum

Deze hoort volgens mij niet in je rijtje thuis... vacuum = geen materie.

Waarom 'zeer sterk verlaagde'? Volgens mij is een vacuum in deze zin gewoon synoniem aan 'onderdruk'.
Als er geen fotonen zijn (hypothetisch), is er toch ook geen elektrisch veld? Ofwel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Vacu

Dat klopt, maar een ruimte waarin zich geen materie bevindt, maar wel fotonen (bijvoorbeeld ons zonnestelsel) noemen we toch gewoon vacuüm.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vacu

Als je iemand kust, trek je al een vacuüm!
Zie wikipedia bij de 'indeling'.

Reageer