Watersensoren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Watersensoren

Hallo jongens,

Voor een project op mijn opleiding moet ik een chipje maken dat kan meten of er water op een bepaald niveau zit. Ik heb de tip gekregen om te onderzoeken richting capacitieve sensoren.

Er zijn genoeg sensoren die water kunnen meten als het erlangs loopt, maar het probleem is dat ik een sensor nodig heb die water kan meten als het zich op ongeveer 1 cm afstand bevind, waarbij die te overbruggen centimeter uit plastic bestaat.

Het idee is om water te kunnen meten vanuit een apparaat waarvan er een plastic tank uitgehaald kan worden. Deze tank kan je vervolgens vullen met water en weer terugzetten in het apparaat. De detectie moet vanuit het apparaat plaatsvinden en dus niet vanuit te tank.

Hebben jullie nog enige ideeën?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Watersensoren

In een Senseoapparaat wordt het waterniveau gepeild met een magnetische vlotter. Als de vlotter de bodem van het reservoir bereikt activeert hij een magnetische schakelaar aan de andere kant van een plastic wand. Dat klinkt eenvoudiger dan een capacitatieve sensor.

Berichten: 473

Re: Watersensoren

Misshien heb je hier iets aan.

Berichten: 473

Re: Watersensoren

Google eens "capacitive level switch"

Je zal oa deze vinden, echt wat je nodig hebt ;)

Berichten: 18

Re: Watersensoren

mcs51mc schreef:Google eens "capacitive level switch"

Je zal oa In een Senseoapparaat wordt het waterniveau gepeild met een magnetische vlotter. Als de vlotter de bodem van het reservoir bereikt activeert hij een magnetische schakelaar aan de andere kant van een plastic wand. Dat klinkt eenvoudiger dan een capacitatieve sensor.


Grappig dat je dat zegt aangezien ik deze opdracht via school van Philips heb gekregen om een nieuw goedkoper systeem te vinden ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Watersensoren

Dus het moet zo groot als een chipje zijn? 3mm by 3mm?

Je zou het inderdaad gebaseerd op inductie kunnen doen. Maar theoretisch gezien is dat niet al te makkelijk.

Als je twee chipjes kunt installeren, is het al wat makkelijker, dan maak je van het een een ontvanger, het ander de zender en zend je uit op een golflengte waarin water absorbeert.

Dit kun je ook doen op een enkel chipje, maar dan is het effect van het water dat dicht in de buurt is niet zo groot.

Leuk idee: Je zou het met licht kunnen doen, stel de plasic 'fles' is prefect rond, dan zou je licht op een bepaalde hoek in kunnen stralen zodat het drie keer intern reflecteerd (als bij een regenboog) en weer terug komt. zonder water in de fles heb je die interne reflectie niet en is het pad van het licht kompleet anders.

Berichten: 171

Re: Watersensoren

Jelpower schreef:Dit had ik inderdaad ook in gedachten. Ik neem aan hoe groter de condensatoren, hoe verder het bereik van de sensor?

Het enige probleem is dat ik nog moet weten of dit systeem goedkoper te vinden is dan 40 cent...
Je hebt geen condensator nodig, het capacitieve meetprincipe is erop gebaseerd op het verschil in dielektrische waarde van water en lucht. Je tank is dus je condensator. Is deze gevuld met water, dan veranderd de dielektrische waarde en dat meet je met bijvoorbeeld een wisselspanning. Hieruit leid je het niveau af. Normaal doe je dit door een geisoleerde ijzeren staaf in een tank te hangen. Je meet dan de capaciteit tussen de staaf en de tankwand. Met het waterniveau verandert dit.

Berichten: 18

Re: Watersensoren

Je hebt geen condensator nodig, het capacitieve meetprincipe is erop gebaseerd op het verschil in dielektrische waarde van water en lucht. Je tank is dus je condensator. Is deze gevuld met water, dan veranderd de dielektrische waarde en dat meet je met bijvoorbeeld een wisselspanning. Hieruit leid je het niveau af. Normaal doe je dit door een geisoleerde ijzeren staaf in een tank te hangen. Je meet dan de capaciteit tussen de staaf en de tankwand. Met het waterniveau verandert dit.


Dank je voor de info. Alleen de bedoeling is dat er een meting wordt gedaan zonder dat er contact wordt gemaakt met het water.

Berichten: 171

Re: Watersensoren

je zal dus een manier moeten vinden om de tank als condensator te laten dienen. Ik zit nu op school, dus ik kan je even niet verder helpen. Ik zal kijken of ik hier morgen op terug kan komen

Berichten: 171

Re: Watersensoren

je zal dus een manier moeten vinden om de tank als condensator te laten dienen. Ik zit nu op school, dus ik kan je even niet verder helpen. Ik zal kijken of ik hier morgen op terug kan komen

je zal dus een manier moeten vinden om de tank als condensator te laten dienen. Ik zit nu op school, dus ik kan je even niet verder helpen. Ik zal kijken of ik hier morgen op terug kan komen

je zal dus een manier moeten vinden om de tank als condensator te laten dienen. Ik zit nu op school, dus ik kan je even niet verder helpen. Ik zal kijken of ik hier morgen op terug kan komen.

Edit: Google anders eens naar de werking van capacitieve benaderingsschakelaars. Enige waar je dan rekening mee moet houden is dat dan niet op het inbrengen van een lege tank wordt geschakeld.

Berichten: 473

Re: Watersensoren

Dank je voor de info. Alleen de bedoeling is dat er een meting wordt gedaan zonder dat er contact wordt gemaakt met het water.
Ik heb zo de indruk dat je de tekening in het patent van mijn vorige post niet goed begrepen heb en/of het "Abstract" deel niet gelezen hebt ;)

Uit het deel "Abstract" van patent 5017909
mounted on the outside surface of a receptacle
sensor assembly is disposed in a substantially fixed position on the exterior wall of the receptacle
the fluid level detector is directly mounted to a completely non-conductive receptacle
De massa probe kan op twee manieren aangelsoten worden, zie figuren 1A en 1B

Berichten: 171

Re: Watersensoren

hmmm. Wijzigen vanaf mijn telefoon levert rare berichten op. Mijn excuses

Berichten: 473

Re: Watersensoren

Google anders eens naar de werking van capacitieve benaderingsschakelaars.
Dergelijke link heb ik al gegeven ;)

Berichten: 18

Re: Watersensoren

Ik heb zo de indruk dat je de tekening in het patent van mijn vorige post niet goed begrepen heb en/of het "Abstract" deel niet gelezen hebt ;)


Jawel, ik heb het begrepen. dat is ook een idee dat ik voordat ik postte al kende, maar mijn bedoeling is meerdere ideeën te vinden en ook uit te vinden hoe duur het door jouw geposste idee zou zijn.

Berichten: 171

Re: Watersensoren

Hier bij circuits online kwam ik iemand tegen met dezelfde uitdaging. Misschien heb je er wat aan.

Reageer