Het lichtrendement

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Het lichtrendement

Ik snap iets nog niet helemaal.. In mijn boek staat dat het rendement van een gloeilamp afhangt van de gloeidraadtemperatuur. Want des te groter is het deel van het uitgezonden stralingsvermogen dat in het zichtbare golflengtegebied ligt..

Nou mijn vraag. Hangt dit niet ook af van de lichtintensiteit? Want hoe hoger de temperatuur hoe meer intensiteit er is dus hoe hoger het rendement? Of zie ik dit nu verkeerd?

Alvast bedankt!

liefs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het lichtrendement

Nou mijn vraag. Hangt dit niet ook af van de lichtintensiteit? Want hoe hoger de temperatuur hoe meer intensiteit er is dus hoe hoger het rendement? Of zie ik dit nu verkeerd?
Nou, niet noodzakelijk. Dat kan daar geheel los van staan. Als je er 4 x zoveel elektrisch vermogen in moet stoppen om een dubbele intensiteit te bereiken is het rendement juist verslechterd.

het gaat er dus om:

Je stopt per seconde x joule elektrische energie in je draadje

Je haalt er per seconde y joule aan zichtbaar licht uit.

Rendement verbeteren is een kwestie van: "Zorg ervoor dat de verhouding y/x zo dicht mogelijk bij de 1 komt".

De beste gloeilampen komen niet verder dan 0,1 (10%).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Het lichtrendement

Oh ja klinkt logisch.. Ik snap alleen nu nog niet zo goed waarom dit niet bij dit geld. Ik typ het even over.

'Het lichtrendement hangt wel af van de temperatuur van de gloeidraad. Hoe hoger de gloeidraadstemperatuur is, des te groter is het deel van het uitgezonden stralingsvermogen dat in het zichtbare golflengtegebied ligt en des te groter is het lichtrendement'

Hier kan dan toch precies hetzelfde voor gelden? Dat er 4x zoveel elektriciteit in is gestopt en maar 2 keer zoveel 'licht uitkomt'?

liefs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het lichtrendement

Hier kan dan toch precies hetzelfde voor gelden? Dat er 4x zoveel elektriciteit in is gestopt en maar 2 keer zoveel 'licht uitkomt'?
Dat zóu kunnen.

begin met een koude draad en stuur er een beetje stroom door: de draad gloeit niet, rendement 0. Een beetje meer stroom en hij gloeit nog steeds niet. Rendement blijft 0

Nog wat meer elektrisch vermmogen (bijvoorbeeld 1 wat erbij), en je krijgt een zachtjes gloeiende draad. De draad kan makkelijk 5 watt aan zichtbaar licht gaan geven: mooie rendementsverbetering ;)

Ga zachtjes verder, en dan komt er een keer een punt dat een verdere extra watt elektrisch vermogen nog nét een verdere extra watt lichtvermogen oplevert.

Nóg verder, en een extra watt elektrisch levert nog maar een extra ½ watt licht op. Je rendement loopt zachtjes terug.

Hoe heter de lamp wordt, hoe groter het temperatuursverschil met de omgeving, hoe groter de warmtestroom naar de omgeving ook wordt. Je hebt steeds meer extra watts nodig om de lamp nog een graadje heter (en dus witter stralend) te maken. Je lichtopbrengst gaat nog steeds wel omhoog, maar je rendement wordt beduidend beroerder.

Ik weet niet of er een punt komt (vóór eht draadje doorsmelt) dat je nog extra elektrisch vermogen erin steekt zónder dat de lichtopbrengst nog maar het geringste beetje toeneemt.

Een deel van dit probleem wordt ondervangen door over te schakelen op halogeenlampen. Daarvan kun je de draad veel heter maken met een relatief (t.o.v. de standaard gloeilamp) beperkte warmteafgifte: een best rendement dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: Het lichtrendement

Het is geheel afhankelijk van het type gloeidraad je hebt (metaal), de dikte en de lengte er van.

Je hebt hier overigens ook een formule voor in Binas (
\(R = \rho \frac{l}{A}\)
). Daarnaast bestaat er ook nog iets als toename of afname van de weerstand, afhankelijk van de temperatuur (PTC- en NTC-weerstand). In de praktijk geldt voor de meeste metalen dat het PTC's zijn en de weerstand toeneemt naarmate de temperatuur hoger wordt.

Afhankelijk van de configuratie van de gloeidraad die de lamp heeft, gebruikt deze meer of minder. En of dat in een algemene uitspraak te vatten is als de jouwe, tja... Daar moet ik nog even over nadenken om eerlijk te zijn. Het heeft van alles met de wet van Wien te maken.

Berichten: 9

Re: Het lichtrendement

Heb even alles gelezen en ik denk dat ik het nu snap. Heel erg bedankt ;)

Berichten: 1.116

Re: Het lichtrendement

Heb even alles gelezen en ik denk dat ik het nu snap.
Leg eens uit? Ik denk namelijk dat je dan meer snapt dan wij allen in dit topic bij elkaar. Je uitspraak is naar mijn idee volledig afhankelijk van wat je kiest als `rendement` (alleen zichtbare licht, ook onzichtbare licht of warmte als enige verliespost rekenen).

Reageer