Springen naar inhoud

Praktische opdracht natuurkunde

• Log in om te kunnen reageren

xjustsmilex

xjustsmilex

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2010 - 19:57

Hallo,

ik zit in 6 vwo en moet nu een praktisch opdracht uit voeren. het moet ongeveer ter grote van een profielwerkstuk worden en er moet dus een prakticum in zitten.
omdat ik graag geneeskunde wil gaan doen leek het me leuk om hier iets mee te gaan doen. Ik dach aan echografie of rontgenfoto's. Ik vind het alleen heel moeilijk om hier een prakticum bij te verzinnen. heeft iemand misschien een leuk idee?

al vast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2010 - 21:31

RŲntgenfotografie is een beetje moeilijk misschien wegens de gevaren van rŲntgenstraling. Als practicum zou je misschien zelf een echofoto kunnen maken met een geluidsbron en microfoons maar dat is best complex. Ik weet dat er een echo practicum gegeven wordt aan eerstejaars biomedische studenten op de Universiteit van Twente. Dat zou je kunnen vragen aan het voorlichtingsteam van de UT.

Kijk, een lichaam onderzoeken is best moeilijk qua resolutie, maar als je dit experiment in het groot doet is het te doen. Men heeft dit als eerste dit op grotere schaal geprobeerd. Je zou voorwerpen in een kamer misschien met geluid kunnen detecteren. En snap je de basics, een foetus in een baarmoeder of een kast in een kamer maakt in essentie niet uit ;). Dan wordt het een kwestie van gevoeligheid en van software.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2010 - 22:55

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2010 - 23:49

ik zit in 6 vwo en moet nu een praktisch opdracht uit voeren. het moet ongeveer ter grootte van een profielwerkstuk worden en er moet dus een prakticum in zitten ... Ik dacht aan echografie

Een interessant experiment dat je zonder dure apparatuur zou kunnen doen is onderzoeken of je zelf enige vaardigheid kunt ontwikkelen in echolocatie, door te klikken met je mond en te luisteren met je oren. De blinde Amerikaan van deze youtubevideo is er na jarenlang oefenen meesterlijk goed in, maar kun je als beginner ook iets detecteren? Welke objecten herken je thuis (een tafel, een bankstel?) en op straat (een auto?). Kun je de grootte van een kamer schatten, en de afstand van een muur? Kun je tapijt onderscheiden van parket? Enzovoort.

xjustsmilex

xjustsmilex

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 19:25

heel erg bedankt voor de tips.. me leraar heeft het idee alleen afgekeerd. hij denk niet dat het gaat lukken

daarna had ik een idee met fietsen dit had ik samen met mijn werkpartner verzonnen. dit idee was goed gekeurd en ik was en aardig op weg met het deel dat ik zou voorbereiden. nu heb k net te horen gekregen dat hij niet meer wil samen werken omdat we weinig kunnen samenwerken door zijn trainings rooster. daar zit ik nu zonder onderwerp en ook nog eens in me eentje.

hebben jullie misschien nog een idee voor een PO. iets wat niet al te moeilijk is, wat ik in me eentje kan maken en omdat ik niet zo goed ik natuurkunde ben iets waar over veel te vinden is?
het onderwerp maakt niet uit.. zolang het maar duidelijk goed uit voorbaar is. Het liefst iets waarvan vooral de uit werking en dus niet de proef veel tijd in neemt zodat ik het meeste thuis kan doen... en zo klinkt t als ik iet makkelijks wil maar eigelijk wil ik ook een goed cijfer...
sorry dat ik zoveel van eisen stel!! ;)

hapsnurker

hapsnurker

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 20:40

heel erg bedankt voor de tips.. me leraar heeft het idee alleen afgekeerd. hij denk niet dat het gaat lukken

daarna had ik een idee met fietsen dit had ik samen met mijn werkpartner verzonnen. dit idee was goed gekeurd en ik was en aardig op weg met het deel dat ik zou voorbereiden. nu heb k net te horen gekregen dat hij niet meer wil samen werken omdat we weinig kunnen samenwerken door zijn trainings rooster. daar zit ik nu zonder onderwerp en ook nog eens in me eentje.

hebben jullie misschien nog een idee voor een PO. iets wat niet al te moeilijk is, wat ik in me eentje kan maken en omdat ik niet zo goed ik natuurkunde ben iets waar over veel te vinden is?
het onderwerp maakt niet uit.. zolang het maar duidelijk goed uit voorbaar is. Het liefst iets waarvan vooral de uit werking en dus niet de proef veel tijd in neemt zodat ik het meeste thuis kan doen... en zo klinkt t als ik iet makkelijks wil maar eigelijk wil ik ook een goed cijfer...
sorry dat ik zoveel van eisen stel!! ;)

Maak een katapult, wordt heel vaak gebruikt bij ons op school en is echt heel leuk om er dieper op in te gaan!
Suc6!

xjustsmilex

xjustsmilex

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 20:44

Ja dat is idd leuk, helaas doet een groep je dit al...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 14:26

En wat zegt je docent van een experiment echolocatie met behulp van Coach?

Met een geluidsbron en twee ontvangers op ťťn lijn , signalen vergelijken, hoe lang doet het signaal erover heen en terug, hoever staat het van elke ontvanger vandaan en waar staat eht dus t.o.v. je rijtje ontvanger1-bron-ontvanger2?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

xjustsmilex

xjustsmilex

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 17:16

hij zegt dat dit op school nooit nauwkeurig gemeten kan worden....

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 17:50

Och, de nauwkeurigheid is niet zo hťťl belangrijk lijkt me, het gaat om het principe. In een open veld zonder echoŽnde oppervlakte rondom lukt dat inderdaad beter. Doe iets aan de echo's van die wanden (doeken ophangen of weet ik wat) en het zal al een stuk beter gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures