Klopt dit?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Klopt dit?

Afbeelding

dit is gewoon om te weten of ik mijn breuken wel ken

ik zal dit topic verwijderen als ik een duidelijk antwoord heb om het forum niet te vervuilen

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

Als je haakjes rond die laatste twee factoren bedoelt (dus zowel delen door -1/2 als door -1/8), dan klopt het.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

erg bedankt

nog snel een andere vraag

tekens in een formule hebben bepaalde prioriteiten

maar x en ÷ hebben de zelfde

dus als ik en een opgave ÷ en x vlak naast een heb staan

bv. 30 ÷ 5 x 6

is het dan gewoon van links naar rechts?

(dus 6 x 6)

sorry voor deze dwaze vraag maar ik heb in 2 dagen meer wiskunde gekregen dan ik een heel mijn leven al gezien heb

en aan mijn ouders heb ik enkel maar verwarring ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

Zoals jij het zegt, klopt het. Ouders hebben misschien nog een andere regel geleerd (zoals het geheugensteuntje "Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord"), maar die is niet meer geldig. Vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig en worden uitgevoerd zoals ze van links naar rechts voorkomen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

nogmaals bedankt

hier is hoe ik aan het antwoord ben gekomen

iets op aan te merken?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

Enkel mijn eerste opmerking: in de opgave horen haakjes rond (-1/2)(-1/8), anders moet je enkel delen door -1/2 en dan vermenigvuldigen met -1/8; de manier van berekenen komt dus overeen met ((-1/2)(-1/8)) in de opgave.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

dus is mijn antwoord fout (is -994/3 dan wel correct?)

omdat er niet

÷ ((-1/2)(-1/8))

maar

÷ (-1/2)(-1/8)

staat

eigenlijk staat er dus ÷ -1/2 x -1/8

maar waarom staan er dan eigenlijk haakjes rond deze breuken?

ter verduidelijking of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

Die zijn er waarschijnlijk gezet zodat je ziet dat die mintekens bij 1/2 en 1/8 horen en dat er niet zoiets staat als "1/2-1/8", dat zou een aftrekking zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

Klopt deze stelling??

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

Die berekening klopt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

alright!

je hebt me alles wat ik wou weten over breuken en prioriteiten van symbolen doen begrijpen

nen dikke merci

en dit topic is weg nadat ik mezelf heb klaar gemaakt om in bed te kruipen ;)

---------------------------------------------------

um

is het in dit type forum wel mogelijk om men eigen topics te verwijderen?? :D/

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klopt dit?

sydneyAVDE schreef:alright!

je hebt me alles wat ik wou weten over breuken en prioriteiten van symbolen doen begrijpen

nen dikke merci
Graag gedaan ;) .
sydneyAVDE schreef:um

is het in dit type forum wel mogelijk om men eigen topics te verwijderen?? :D/
Nee, maar dat is ook niet nodig: topic mag gewoon blijven staan... :D/ .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Klopt dit?

sydneyAVDE schreef:tekens in een formule hebben bepaalde prioriteiten maar x en ÷ hebben de zelfde. Dus als ik en een opgave ÷ en x vlak naast een heb staan, bv. 30 ÷ 5 x 6, is het dan gewoon van links naar rechts? (dus 6 x 6)

Sorry voor deze dwaze vraag maar ik heb in 2 dagen meer wiskunde gekregen dan ik een heel mijn leven al gezien heb

en aan mijn ouders heb ik enkel maar verwarring :D/
De betekenis van a:bc is een notatiekwestie die geen onderdeel is van de wiskunde. Er is geen wiskundige stelling die een uitspraak over die notatie doet. Het is een conventie die een auteur in wezen per boek, per programmeertaal, of per rekenmachine mag afspreken.

De meeste wiskundeboeken hebben dat notatiedilemma altijd vermeden door een horizontale breukstreep te gebruiken in twijfelgevallen, zoals in
\(\frac{a}{bc}\)
. Programmeertalen kunnen dat dilemma uiteraard niet vermijden met een horizontale breukstreep, maar wel met haakjes.

Zonder de context van een bijzonder boek of programmeertaal dient men
\( \frac{2}{3} - 4 \cdot (3+5) : (-\frac{1}{2}) \cdot (-\frac{1}{8}) \)
als een verwarrende uitdrukking te beschouwen. ;)

Berichten: 8

Re: Klopt dit?

nu vraag ik me af hoe ik dit

Afbeelding

kan berekenen met mijn rekenmachine

Afbeelding

als ik dan 30÷5(8+16)(2³-2²)-5 typ dan is het resultaat -4

als ik het zelf uitreken kom ik uit op 31

( is het d/c toetsje op mijn CASIO wat naar mijn weten een breuklijn is)

als ik

Afbeelding

op de zelfde wijze uitreken op mijn machine dan kom ik wel uit op 31

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Klopt dit?

In feite gaat het hier om de vraag of 30:5x6-5 uitgerekend moet worden als (30:5)x6-5 = 31 of als 30:(5x6)-5 = -4. Volgens de moderne regel is het 31, zoals je zelf al aangeeft.

Maar 30:5x6-5 is voor mensen in het algemeen een verwarrende uitdrukking, die je moet vermijden. Als je het zelf opschrijft of intoetst, gebruik dan meteen haakjes en schrijf (30:5)x6-5 of 30:(5x6)-5. Voor de rekenmachine is er dan ook geen probleem (of kan de rekenmachine de geneste haakjes van (30:5) x ((8+16) : (23-22)) -5 niet aan?)

Reageer