Springen naar inhoud

Berekening ventilatie debiet


  • Log in om te kunnen reageren

#1

steffe

    steffe


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2010 - 20:07

Beste kollega's,

Ik zit met de volgende vraag om een ventilatie debiet te berekenen in functie van de warmteontwikkeling door een toestel.

In een betonnen lokaal (L x B x H = 6 m x 4 m X 3 m) staan er 2 motoren die een pomp aandrijven via een reduktiekast.
Rekening houdende met de rendementen van de motoren en reduktiekasten kom ik tot een totaal verliesvermogen van 20 kW.
Dit vermogen wordt omgezet in warmte.


Er is een luchtaanzuigrooster aanwezig in het blokaal, er wordt buitenlucht aangevoerd met een temperatuur van
20 C.
Ik laat een globale temperatuursstijging toe in het lokaal van 10 C (temperatuur in het lokaal mag dus maximum
30 C zijn)



ik had gedacht om met de volgende formule te werken

Q = m x C x delta T (Q: warmte in joule, m = massa lucht in kg, delta T = temp. verschil lucht = 10 C
C: soortelijke warmte lucht = 702 J/Kg C)

dus de af te voeren massa lucht: m = Q / (C x delta T)


of moet ik een andere zienswijze toepassen om het nodige luchtdebiet te berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2010 - 20:24

Tja, sinds wanneer ben ik je collega? Leuk je voor de eerste keer in die hoedanigheid te ontmoeten :D/.

Hoe exact moet je model? Je moet mogelijk ook nog rekening houden met het feit dat lucht uitzet op het moment dat je het verwarmt. Maar dat is mogelijk slechts een minorpunt.

Wat ik me meer afvraag is het totale verliesvermogen... Is dat standaard 20kW, ongeacht hoe snel de motor draait? Zo ja, dan is het hele verhaal op zich wel op te lossen met de genoemde vergelijking. Er vanuit gaande dat er wat dingen verwaarloosd mogen worden. Zo nee, dan heb je een probleem: het vermogenverlies aan warmte is afhankelijk van het debiet dat je creert met die motoren.

Wat versta je overigens onder een reductiekast? Bedoel je daarmee een systeem waarmee je slechts een fractie van het motorvermogen gebruikt voor het debiet en het andere deel voor de opwarming? In dat geval zullen we het maar niet over het milieu gaan hebben ;).

#3

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 september 2010 - 21:18

C: soortelijke warmte lucht = 702 J/Kg C

Nee, dit is de Cv van lucht, maar je moet hier de Cp gebruiken en die is voor lucht ongeveer 1000 J/kg.oC.

Ik heb het al vaak geschreven maar het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden: De Cv gebruik je alleen voor een isochoor proces, wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt. Het opwarmen van lucht in een ruimte is een isobaar proces.
Hydrogen economy is a Hype.

#4

steffe

    steffe


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2010 - 21:23

Tja, sinds wanneer ben ik je collega? Leuk je voor de eerste keer in die hoedanigheid te ontmoeten :D/.

Hoe exact moet je model? Je moet mogelijk ook nog rekening houden met het feit dat lucht uitzet op het moment dat je het verwarmt. Maar dat is mogelijk slechts een minorpunt.
De desbetreffende berekening zal gebruikt worden in een eenvoudige industriele toepassing
het mag een eenvoudige benadering zijn van het probleem.


Wat ik me meer afvraag is het totale verliesvermogen... Is dat standaard 20kW, ongeacht hoe snel de motor draait? Zo ja, dan is het hele verhaal op zich wel op te lossen met de genoemde vergelijking.
De belasting van de motor blijft kwasi konstant, dus ook het rendement en het verliesvermogen, we mogen aannemen dat de warmteontwikkeling konstant op 20 kWaat blijft.....

Er vanuit gaande dat er wat dingen verwaarloosd mogen worden. Zo nee, dan heb je een probleem: het vermogenverlies aan warmte is afhankelijk van het debiet dat je creert met die motoren.


Wat versta je overigens onder een reductiekast? Bedoel je daarmee een systeem waarmee je slechts een fractie van het motorvermogen gebruikt voor het debiet en het andere deel voor de opwarming? In dat geval zullen we het maar niet over het milieu gaan hebben ;).
De motor heeft een toerental van +- 1500 tr/minuut, de pomp heeft als werkingstoerental +- 450 tr/minuut, de reduktiekast zorgt aldus voor een toerental aanpassing tussen aandrijving en belasting



groeten,

Nee, dit is de Cv van lucht, maar je moet hier de Cp gebruiken en die is voor lucht ongeveer 1000 J/kg.oC.

Ik heb het al vaak geschreven maar het kan blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden: De Cv gebruik je alleen voor een isochoor proces, wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt. Het opwarmen van lucht in een ruimte is een isobaar proces.



inderdaad
je hebt gelijk.....de druk in het lokaal blijft kwasi gelijk (= aan de atmosfeer druk)



groeten,





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures