Componentanalyse van diesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Componentanalyse van diesel

Door de summiere opdrachtbeschrijving van een componentanalyse van verschillende soorten diesel vroeg ik mij af welke bekende en/of veel voorkomende componenten nou typisch in diesel zitten. Het is de bedoeling dat verschillende diesels worden geanalyseerd. Deze monsters ga ik zelf nemen en dacht dus aan rode diesel, normale diesel en extra schone diesel(Shell V-power?).

Ik ga op een narrow bore capillaire kolom met splitsysteem meten. Iemand aanbevelingen voor een goede scheiding van de aanwezige componenten. Snelheden van gas bijv. Splitter-instellingen. Ik ga uit van 50 ng per component als maximale belasting.

Ook als je niet alle dingen direct kan of wil beantwoorden is een reactie natuurlijk altijd welkom!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Componentanalyse van diesel

ehh, volgens mij is er alleen een belastingtechnisch verschil tussen rode en normale diesel, en voegen ze een stofje toe aan de rode diesel, om te achterhalen waar je auto op rijdt. Maar in de actieve bestanddelen, de daadwerkelijke brandstof, zit volgens mij geen verschil.

Diesel een een mengsel van kws van C11 tot aan pak em beet C18? Ik heb ooit vetzuren en alcoholen van die lengte gescheiden, dus geef ik je dezelfde condities die ik gebruikte. Die heb ik nu echter niet voorhanden, morgen zal ik ze posten, in deze post.

edit: wahoe, mijn dank naar college Wouter, ik heb gelijk!

Goed, de omstandigheden: Ik heb ze niet in m'n verslag staan!!! (geen wonder dat het maar een 7 was....)

Uit m'n hoofd: (het was 2 jaar geleden) Standaard kolom, zo standaard als standaard kan zijn, met daarop een galzen voorkolom, om de rotzooit er vanaf te halen. Voorkolom moet ongeveer 0,5 mtr zijn.

Flow: ai....standaard is wat mij bijstaat, maar wat is standaard? 30 l/m? Draaggas: Helium, maar stikstof zal het net zo goed doen. Als detector een FID (Flame Ionization Detector)

temperatuurporgramma zul je zelf uit moeten vogelen, trial and error.Ga er vanuit dat het een lineaire scheiding zal worden, alle pieken zullen netjes naast elkaar verschijnen als lineaire reeks. Misschien dat je wat storing krijgt ivm met evt. isomeren, daar zul je dus in moeten varieren, door op die runtimes de temperatuur wat lager te hebben, zodat het wat trager doorstroomt en beter scheidt. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust in deze thread.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Componentanalyse van diesel

Mijn gewaardeerde mede-moderator heeft gelijk: rode diesel verschilt alleen van 'gewone' diesel in het feit dat er een rode kleurstof aan is toegevoegd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Componentanalyse van diesel

In diesel zitten dus verschillende PAK's en inderdaad C11 tot C18 ketens. Het is echt ook zo dat deze vertakte ketens bevatten waardoor er geen sprake is van een homologe reeks.

Uit telefonische informatie van Shell heb ik verkregen dat de kwaliteit van diesel alleen is te controleren dmv componenten (naast additieven) die beneden C11 en boven C19 liggen (welke er dus niet in horen te zitten).

Vroeg me dus af of een vertakte C18 zich kan voordoen als C18< omdat de analyse zonder MS plaats vind...

Dito voor PAK's zoals vertakte naftalenen
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer