Springen naar inhoud

Klachtbrief

• Log in om te kunnen reageren

tDy

tDy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2010 - 16:16

Gerda Cleassens 2010-22-sept
Kerkstraat 15
6166 DA Beek

H&m
Potstraat 1
6122 GJ Beek

Betreft: klachtbrief over vlek in een nieuw gekochte broek.

Geachte heer/mevrouw,

Op zondag 12 maart heb ik een spijkerbroek gekocht bij de H&m, ik schrijf deze brief omdat de gekochte spijkerbroek een vlek bevat die ik naar een aantal maal wassen niet meer heb uit gekregen.

De spijkerbroek die ik aangeschaft heb, is een licht gekleurde broek van het laatste assortiment. In de winkel was het me echter niet opgevallen dat deze broek een vlek bevatte, maar toen ik hem thuis aan wilde doen zag ik dat er een grote zwarte vlek op de broek zat, deze vlek bevindt zich aan de achterkant van de broek.
Na dit gezien te hebben, heb ik hem meteen in de wasmachine gedaan en de vlek eruit proberen te wassen. Dit was echter met geen goed resultaat.

Vervolgens ben ik contact gaan opnemen met H&M, die mij doorverweest naar de afdeling waar ik de broek had gekocht. Ik vertelde aan de telefoniste mijn verhaal, zei beweerde dat dit niet zo kon zijn en wilde de broek zien, vervolgens maakte we een afspraak en ging ik bij haar langs. Toen ze de broek zag , ging ze een middel halen waarmee ze beweerde dat je het er heel gemakkelijk uit kon wreven. Ze wreef het spul op mijn broek ,helaas werd de vlek groter. Tot mijn grote verbazing zei ze dat ik de vlek zelf had veroorzaakt en hielp me niet verder.

Met deze brief hoop ik dat u begrip heeft voor mij situatie en dat als het mogelijk zou kunnen zijn dat ik een nieuwe broek of een vergoeding kan krijgen.

met vriendelijk groet,
Gerda Cleassens

(ik wilde weten of iemand tips kan geven wat beter kan)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2010 - 18:53

Na dit gezien te hebben

Past niet in de schrijfstijl van de rest van de brief. Suggestie: Nadat ik dit gezien had.

Dit was echter met geen goed resultaat.

Klinkt mij krom in de oren: `Dit had echter geen goed resultaat` of `Dit mocht echter/jammer genoeg niet baten`.

doorverweest

Tja... Dat zie je zelf denk ik wel.

zei beweerde

Zie je zelf ook wel denk ik.

Ik vertelde aan de telefoniste mijn verhaal, zei beweerde dat dit niet zo kon zijn en wilde de broek zien, vervolgens maakte we een afspraak en ging ik bij haar langs.

Tsjonge wat een lange regel. Als ik aan het eind ben, ben ik al weer vergeten wat er aan het begin stond.

voor mij situatie

Tja, zie je zelf ook wel denk ik.

H&m, ik schrijf deze brief

Suggestie: H&M. Deze brief schrijf ik

klachtbrief over vlek in een nieuw gekochte broek.

Gaat het nu over een eerder verstuurde klachtbrief? Of gaat het echt over die vlek in die nieuwe broek van je...?

ik naar een aantal

Naar voor je...

Vervolgens ben ik contact gaan opnemen met H&M

Vervolgens heb ik contact opgenomen met....

Tja, ik zou sommige delen toch nog even over kijken. Je brief is op sommige momenten een beetje omslachtig: niet to the point. Soms zelfs vervelend om te lezen.

*_gast_indo_aapje_*

• Gast

Geplaatst op 23 september 2010 - 17:01

"Betreft: klachtbrief over vlek in een nieuw gekochte broek."
Dit zou ik zo niet doen, ik zou het zo simpel mogelijk doen: Betreft: klacht.
En misschien zou het voor het bedrijf ook wat makkelijker zijn als je vermeldt ter attentie van wie je de brief schrijft.
In je brief kan ik ook een aantal spelfouten ontdekken, die moet je zelf even opsporen. Misschien dat je dit zelf niet weet, maar "... dat je het er heel gemakkelijk uit kon wreven." klopt ook niet, zie je waar de fout zit?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2010 - 17:30

Nog een algemene tip voor brieven/verhandelingen/rapporten:

Lees ze hŠrdop maar rustig, inclusief adempauzes bij komma's en zo, aan jezelf voor. Dan hůůr je fouten en zinnen die niet klinken. Scheelt de helft.

2010-22-sept

MSWord is niet de baas, jij bent dat. Gooi zoveel mogelijk al die autocorrecties eruit. Leuk voor bedrijven die honderden brieven per dag schrijven en dat netjes instellen, voor sporadischer gebruik elke keer weer een gepruts om het aan te passen aan JOUW wensen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

tDy

tDy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2010 - 19:22

Ik heb jullie kritiek gebruikt en een nieuwe brief verzonnen. Is deze beter?

Dionne Pietburg
kerkstraat 12
6164 DW Geleen

Piet Van Mierlo
potstraat 1
6168 DM Beek

betreft: koopzondagen.

Geachte heer/mevrouw ,

In de krant ĎDe Limburgerí las ik een artikel over de koopzondagen, hierin stond vermeld dat de regering een nieuwe wetgeving wil introduceren namelijk: men wil iedere zondag koopzondag laten gelden.

Nadat ik dit artikel gelezen had, kwam ik tot de conclussie dat de koopzondagen voor meer koopgelegenheid zorgen , dit draagt weer bij aan een vooruitgang op economisch gebied.

Ook bied het een oplossing voor vrouwen met een fulltime baan, want na een lange dag werken heeft men meestal geen zin meer om te gaan winkelen, en al helemaal niet als er sprake is van een gezin dat onderhouden en gevoed moet worden. De koopzondag bied dan een oplossing , want deze fulltimers kunnen dan een middagje gaan winkelen, zonder te stressen.

Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat de koopzondagen ook voor gezelligheid zorgen, want als je een student bent heb je op een doordeweekse dag weinig tijd om uitgebreid te gaan winkelen met je vriendinnen.

Conclusie: Koopzondagen zorgen ervoor dat er een grote doelgroep kan gaan winkelen. Tevens draagt het bij aan de economische crisis want er wordt meer omzet gemaakt. Ook ontstaat er een gezelligere winkelsfeer want er is meer rust onder de klanten waardoor hun zorgvuldiger het assortiment van de winkel kunnen bekijken en waarschijnlijk meer zullen gaan inkopen. Ik vind dat de koopzondagen iedere week moeten gelden.

Met vriendelijke groet,
Dionne Pietburg

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 08:26

Ehm, aan wie ben je deze brief aan het schrijven en waarom?
Het lijkt een duidelijk doel te missen, als dit aankomt bij een instantie denken zo ook: eeeh, nou oke, leuk?! En dan verdwijnt ie in een bak. Er staat weinig concreets in, wil je iets gedaan krijgen ofzo?

Trouwens, je had ook gewoon je vorige brief kunnen aanpassen hoor, was je klaar geweest, nu kunnen we weer overnieuw beginnen.

Veranderd door WendyTje, 24 september 2010 - 08:27

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

tDy

tDy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 13:31

nou, ik heb in mijn eerste brief de correcties toegepast, maar ik wil zoveel mogelijk oefenmateriaal hebben.
Dus vandaar dat ik een tweede brief heb gemaakt, want in mijn geval oefening baart kunst.

de oprdacht van mijn leraar was dat je iets moets vertellen over de koopzondagen en of je vond dat de koopzondagen altijd moesten gelden of niet, dat heb ik gedaan.
. in de eeste alinea staat waarom ik het heb geschreven.

Veranderd door tDy, 24 september 2010 - 13:33

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 14:23

Ik heb jullie kritiek gebruikt en een nieuwe brief verzonnen. Is deze beter?

Dionne Pietburg
kerkstraat 12
6164 DW Geleen

Piet Van Mierlo
potstraat 1
6168 DM Beek

betreft: koopzondagen.

Geachte heer/mevrouw ,

In de krant ĎDe Limburgerí las ik een artikel over de koopzondagen, hierin stond vermeld dat de regering een nieuwe wetgeving wil introduceren namelijk: men wil iedere zondag koopzondag laten gelden.

Nadat ik dit artikel gelezen had, kwam ik tot de conclussie dat de koopzondagen voor meer koopgelegenheid zorgen , dit draagt weer bij aan een vooruitgang op economisch gebied.

Ook bied het een oplossing voor vrouwen met een fulltime baan, want na een lange dag werken heeft men meestal geen zin meer om te gaan winkelen, en al helemaal niet als er sprake is van een gezin dat onderhouden en gevoed moet worden. De koopzondag bied dan een oplossing , want deze fulltimers kunnen dan een middagje gaan winkelen, zonder te stressen.

Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat de koopzondagen ook voor gezelligheid zorgen, want als je een student bent heb je op een doordeweekse dag weinig tijd om uitgebreid te gaan winkelen met je vriendinnen.

Conclusie: Koopzondagen zorgen ervoor dat er een grote doelgroep kan gaan winkelen. Tevens draagt het bij aan de economische crisis want er wordt meer omzet gemaakt. Ook ontstaat er een gezelligere winkelsfeer want er is meer rust onder de klanten waardoor hun zorgvuldiger het assortiment van de winkel kunnen bekijken en waarschijnlijk meer zullen gaan inkopen. Ik vind dat de koopzondagen iedere week moeten gelden.

Met vriendelijke groet,
Dionne Pietburg

Wat ik je kan aanraden is de aanhef van een brief gewoon uit je hoofd te leren, want deze is namelijk altijd hetzelfde.

Ik maak er dit van:

D. Pietburg (Voornaam mag, maar een initiaal is formeler.)
Kerkstraat 12 (Plaatsnamen dienen met een hoofdletter te worden geschreven.)
6164 DW Geleen

Geleen, 24 september 2010 (Na je eigen gegevens is het regel de plaats van verzending en de datum te specificeren.)

Dhr. Van Mierlo (Enkel als je Piet van Mierlo persoonlijk kent mag je hem met voornaam aanspreken, nu is dhr. of de heer beter.)
Potstraat 1
6168 DM BEEK (Voor zover ik weet is het regel om de plaatsnaam van de ontvanger volledig met hoofdletters te schrijven.)

Betreft: koopzondagen.

De aanhef ''Geachte heer/mevrouw, '' is prima. Niets aan veranderen.

Hier zou ik de woordvolgorde enigszins veranderen. Ik zou schrijven: '' In een krantenartikel uit 'De Limburger' van 20 september 2010 stond dat de regering een nieuwe wetgeving met betrekking tot koopzondagen wil introduceren. Men zou van elke zondag een koopzondag willen maken.'' Als je naar een krantenartikel refereert is het voor de brieflezer handig te weten in welke editie dit artikel heeft gestaand.

Let op dat een komma meteen na een letter komt, en niet na een spatie.
Ik zou - zonder al teveel aan jouw zinsconstructie te veranderen - zeggen: ''Nadat ik het betreffende artikel had gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de koopzondagen zorgen voor meer koopgelegenheid. Dit draagt bij aan een vooruitgang op economisch gebied.''

Zoals de zin nu is, loopt hij namelijk niet. De fout zit in het laatste deel, bij ''dit draag weer bij....''.

want na een lange dag werken

want na een lange werkdag
Verder loopt ook deze zin een beetje mank. Probeer de zinnen op te knippen in kortere zinnen. Als je zinnen met veel bijzinnen gaat bouwen, loop je risico dat ze vast lopen.

Je hebt ook wel goed lopende zinnen hoor. Deze is een voorbeeld:

Verder sluit je brieven aan mensen die je niet kent normaliter af met:
Hoogachtend,

---RUIMTE VOOR HANDTEKENING BIJ PRINT---

Mevr. D. Pietburg.

P.S. Een flauwigheidje misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat extra koopzondagen/extra omzet bijdragen aan de economische crisis. Dit suggereert namelijk dat deze daardoor erger wordt. Je zou wel kunnen stellen dat extra koopzondagen en extra consumentenuitgaven in het algemeen ervoor kunnen zorgen dat de economische crisis sneller voorbij is.

Veranderd door lauwekoffie, 24 september 2010 - 14:26

tDy

tDy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 18:53

dankjewel voor het advies, dit kon ik goed gebruiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures