Aansluiting electromotor en accu

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Aansluiting electromotor en accu

hallo,

Wij zijn Folker en Ronnie. we zijn bezig met het profielwerkstuk. hiervoor gaan wij een amfibievoertuig maken.

we hebben bijna alles rond (schetsen, proefjes etc.), alleen we zitten nog met een probleem. we hebben een battery-pack voor de ontvanger en servo. we wouden graag een accu aansluiten op de electromotor. het enige probleem is dat we niet weten hoe deze accu in de stroomketen geplaatst moet worden. is dit veel werk? of kan je het bijna rechtstreeks aansluiten? als je verdere informatie nodig hebt vraag maar, want ik heb geen idee welke informatie jullie nodig hebben om ons te kunnen helpen.

alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aansluiting electromotor en accu

we wouden graag een accu aansluiten op de electromotor. het enige probleem is dat we niet weten hoe deze accu in de stroomketen geplaatst moet worden.
Euhm, uit een accu komen 2 draadjes, naar een motor (geen servo!) gaan 2 draadjes. Je kunt die op 2 manieren verbinden. Als je ze op de ene manier verbindt, gaat je motor in klokwijzerzin, op de andere manier in tegenwijzerzin.

Maar ik veronderstel dat het niet dat is wat je bedoelt? ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Aansluiting electromotor en accu

ehm, dat snapten we ja ;) we zitten er dus mee dat hij allebei de kanten moet kunnen draaien zodat hij achteruit en vooruit kan rijden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiting electromotor en accu

Ik neem aan dat je dat ding radiografisch gaat besturen. Dan zullen er uit je ontvanger 2 signalen komen, vooruit en achteruit (niet gelijktijdig hopelijk)

Elk van die signalen laat je een relais sturen, en elk relais verbindt de accu met de motor, maar met verschillende polariteit.

Berichten: 473

Re: Aansluiting electromotor en accu

Ooit gehoord van een "H-brug"?

Check eens hier

Als schakelaars kan je relais gebruiken zoals Klazon aangaf, meestal worden wel transistoren gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aansluiting electromotor en accu

meestal worden wel transistoren gebruikt.
=MOSFETs of een motordriver. Beter geen gewone transistoren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiting electromotor en accu

Ooit gehoord van een "H-brug"?
Over een H-brug met transistors of mosfets wilde ik nog niet beginnen. Want dan krijg je als volgende vraag: hoe stuur je dat aan? En voor je het weet zijn we de hele schakeling voor die jongens aan het ontwerpen, terwijl het hun project is.

Voordeel van zo'n mosfet-brug is wel dat je daarmee weer handiger ook de snelheid kunt regelen. Maar is dat wel de bedoeling?

Laten we eerst maar eens hun reactie afwachten hoe ver ze willen gaan met hun voertuigje.

Berichten: 4

Re: Aansluiting electromotor en accu

sorry voor de late reactie! maar alvast bedankt dat jullie meedenken ;)

hij moet inderdaad radiografisch bestuurd worden. dus de schakeling met de relais lijkt mij wel goed. we gaan wel even wat uitwerken ;) end an overleggen met de docent.

bedankt!

Berichten: 4

Re: Aansluiting electromotor en accu

ik had nog even rondgekeken en had toen iets gevonden over een regelaar. zou dat ook kunnen werken in plaats van 2 relais??

Berichten: 473

Re: Aansluiting electromotor en accu

ik had nog even rondgekeken en had toen iets gevonden over een regelaar. zou dat ook kunnen werken in plaats van 2 relais??
't ja "een regelaar" dat is ook zóóóóóóóó vaag als het maar kan ;)

Is het een temperatuur regelaar, een debiet regelaar, een druk regelaar, een ... ... ... er zijn veel regelaars op de wereld hoor.

Graag een beetje concreter aub.

Reageer