Typisch constraint problem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Typisch constraint problem

Hoi,

ik ben een (bescheiden) cursus Artificiele Intelligentie aan het schrijven, zodat het volgende academiejaar de studenten na mij eindenlijk eens een cursus hebben. Hiervoor probeer ik in ieder hoofdstuk een voorbeeld te geven, die ik dan in heel het hoofdstuk volg. Kwestie van een beetje consistent te blijven, en de verschillen tussen de methodes duidelijk te tonen.

Voor het hoofdstuk over Constraint Processing vind ik echter niet onmiddellijk een goed voorbeeld. Ik heb al voorbeelden gebouwd met n-Queens problem, Sudoku, Kakuro, 4-House problem. Maar altijd blijven de voorbeeld op een paar concepten niet van toepassing. Concreet moet het voorbeeld in staat zijn volgende eigenschappen te illustreren: Chronological Backtracking, Backjumping, Backmarking, Forward Check en Lookahead Check.

Weet iemand een voorbeeld waarbij elk concept van toepassing is. In het beste geval met niet al teveel variabelen (zo wil ik ook een OR-tree invoegen). En met een lage vertakkingsfactor. Indien dit niet lukt wil ik eventueel gebruik maken van twee voorbeelden.

Heeft iemand een idee/voorstel/voorbeeld/beter plan om concepten uit te leggen?

Alvast bedankt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer