Uitleg van een titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Uitleg van een titratiecurve

Beste helpers,

De pH van een oplossing neemt langzaam toe, wanneer men hier een zuur of een base aan toevoegt. (een zuur-basetitratie)

Dit komt omdat de oplossing als buffer fungeert.

Pas als al het zuur weggereageerd heeft, loopt de pH sterk toe (omslagtraject).

Vervolgens na dit omslagtraject stagneert de pH weer.

Hoe komt het dat na het omslagtraject de pH weer stagneert? (zie plaatje)

Alvast hartelijk bedankt! Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Uitleg van een titratiecurve

"stagneren" is een beetje verkeerde woordkeuze.

Het hele "probleem" zit hem in de "p" van pH. Je kijkt dus naar een logaritmisch gebeuren.

versimpeld rekenvoorbeeld: (om je een beetje gevoel voor de verhoudingen te geven)

pH 3: 10000 H+ ionen teveel in de oplossing

pH 4: 1000 H+ ionen teveel in de oplossing

pH 5: 100 H+ ionen teveel in de oplossing

pH 6: 10 H+ ionen teveel in de oplossing

pH 7: neutraal

pH 8: 10 H+ ionen te weinig in de oplossing

pH 9: 100 H+ ionen te weinig in de oplossing

pH 8: 1000 H+ ionen te weinig in de oplossing

Laten we eens stellen, elke milliliter afvalwater die je toevoegt reageert steeds met 100 H+ ionen

Om dan van pH 3 naar pH 4 te stijgen moet ik al (10000 - 1000)/100 = 90 mL afvalwater toevoegen.

om verder te stijgen van pH 4 naar pH 5 heb ik genoeg aan (1000-100)/100 = 9 mL afvalwater.

Om van 5 naar 6 te stijgen kom ik met minder dan één milliliter (0,9 mL) al toe.

van 6 naar 7 heb ik zelfs aan 0,09 mL al genoeg, en met nog eens 0,09 mL stijg ik door naar pH 8.

Dat hele stuk van 6 naar 8 haal ik dus met 0,18 mL, een paar druppeltjes eigenlijk. Tja, dan schiet zo'n grafiek als een razende omhoog.

Wil ik verder van 8 naar 9 dan kost me dat weer 0,9 mL, nog een stap verder alweer 10 x zoveel, 9 mL, nog een pH stap verder alwéér 10 x zoveel 90mL, enz.



NB: in het echt betekent pH 4 dat je 10-4 = 0,0001 mol/L aan H+ ionen in de oplossing hebt, pH 3 heeft dan 0,001 mol/L. Qua verhoudingen precies eender (elke pH stap een factor 10 meer), maar dat maakt het rekenvoorbeeld een stuk minder helder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer