Corrosiesnelheid bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Corrosiesnelheid bepaling

Hallo,

Voor een bepaalde opdracht moet de corrosiesnelheid van een aantal staal monsters bepaald worden. Het gaat hier om de corrosiesnelheid in een zoet en zout milieu. Iemand een idee hoe ik dit aanpak (stappenplan). Hoe boots je een zoutmilieu na (chloride?) en een zoet (aangezuurd demiwater?)? (ik heb er niet al te veel verstand van)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Wat bedoel je precies met een zoet & zout milieu? In de chemie bestaat voornamelijk een zuur, basisch en neutraal milieu, maar dit heeft niets met de spaak te maken. Als je dan echt een zout milieu wilt moet je gewoon NaCl toevoegen (ook wel keukenzout genoemd). Suiker voor een zoet milieu.

Bedoel je dit? Want eerlijk gezegd snap ik niet echt wat je bedoelt en hierop had je zelf al kunnen komen denk ik .

Om de corrosie snelheid te berekenen zou ik gewoon de massa voor en na berekenen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Kravitz schreef:Wat bedoel je precies met een zoet & zout milieu? In de chemie bestaat voornamelijk een zuur, basisch en neutraal milieu, maar dit heeft niets met de spaak te maken. Als je dan echt een zout milieu wilt moet je gewoon NaCl toevoegen (ook wel keukenzout genoemd). Suiker voor een zoet milieu.

Bedoel je dit? Want eerlijk gezegd snap ik niet echt wat je bedoelt en hierop had je zelf al kunnen komen denk ik .

Om de corrosie snelheid te berekenen zou ik gewoon de massa voor en na berekenen.
Het gaat om een zuur en basisch milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Ik neem aan dat je het proefje op school zult moeten uitvoeren, dus dan zal je al de stoffen tot je beschikking hebben.

Voor een zuur milieu kun je gewoon water aanzuren met bijv. HCl (een klein beetje van dit zuur zal al voldoende zijn, maar laat je leerkracht dit bepalen). Voor een basisch milieu kan je gaan voor NaOH (destop in de volksmond) of KOH.

In dit geval vergelijk je de invloed van een sterk zuur op de corrosie snelheid met de invloed van een sterke base. Je kan gelijkaardig ook zwakke zuren en basen gebruiken om te vergelijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 567

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Zou nhlnhl met zout en zoet milieu niet bedoelen de corrosiesnelheid van zeewater en van oppervlaktewater ?

Berichten: 3

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Zou nhlnhl met zout en zoet milieu niet bedoelen de corrosiesnelheid van zeewater en van oppervlaktewater ?
Dat bedoel ik inderdaad

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Corrosiesnelheid bepaling

Oh,...maar dan komen we in een heel andere situatie terecht.

Eerst even het verschil tussen zoet en zout water. Gewoon kraantjes water is zoet, het bevat vrij beperkte hoeveelheden zout. Water dat je uit de zee haalt bevat veel Na+, Cl-, K+, SO42-, HCO3-,Br-,Ca2+ en Mg2+ deze stoffen zorgen voor de zoute smaak.

Het resultaat van je proefje zal zijn dat de corrosie snelheid in zout water hoger ligt dan in zoet water. Dit kun je verklaren doordat HCO3- en SO42- gaan reageren met water. Gevolg zijn zuur base reacties die je materiaal gaan aantasten.

In demi-water is geen enkele van deze ionen aanwezig.

Merk op dat zoet (demi) water een neutraal milieu is, zout water uit de zee zal als gevolg van de reacties licht basisch zijn.

Is dit zo ongeveer wat je zoekt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 567

Re: Corrosiesnelheid bepaling

nhlnhl moet nu alleen nog een klok erbij halen om de werkelijke corrosiesnelheden van zijn monsters te meten !

Reageer