Entropie van een lichaam

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Entropie van een lichaam

Hoi voor een metamedia kunstproject wil ik gaan bereken hoeveel entropie er nodig is om volgens het holographic principle een lichaam te "projecteren" . Hoe kan ik dit als leek het beste aanpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Entropie van een lichaam

Hoi voor een metamedia kunstproject wil ik gaan bereken hoeveel entropie er nodig is om volgens het holographic principle een lichaam te "projecteren" . Hoe kan ik dit als leek het beste aanpakken?
Waar heb je dat nu toch voor nodig? De vraag is fysisch gezien al onzin.

Berichten: 17

Re: Entropie van een lichaam

wat is er onzin aan? ik kan me zeker voorstellen dat ik de helft niet goed begrijp of verkeerd geïnterpreteerd heb maar is het theoretisch dan niet mogelijk?

laat ik me vraag veranderen dan:

als je een menselijk lichaam ziet als een open thermodynamisch systeem, en je wil bereken wat het maximale entropie niveau is voordat de boel instort, gegeven dat zwaartekracht een limiet stelt aan dat entropie niveau... kan het dan?

of begrijp ik de theorie nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Entropie van een lichaam

Waarom zou het menselijke lichaam instorten bij een te hoge entropie???

En wat heeft zwaartekracht hiermee te maken?

Je zal echt veel preciezer moeten uitleggen waar je het over hebt anders kunnen we je niet helpen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 17

Re: Entropie van een lichaam

zoals ik het heb begrepen is dit de redenatie erachter:

2 dingen samen "uncertainty principle" van einstein + "black hole entropy" van bekenstein/hawking

meer informatie = meer dichtheid = meer massa = meer energie = meer zwaartekracht attractie

teveel energie / zwaartekracht en zelfs licht kan niet meer ontsnappen, je krijgt een zwart gat.

op een gegeven moment zal het zwarte gat in het centrum tot een enkel punt instorten.

je kunt dan dus berekenen wanneer het entropie niveau in een gegeven volume te hoog wordt en een zwart gat wordt.

het moment voordat het tot een zwart gat in elkaar stort is het maximum aan entropie.

in een video wordt het volgende voorbeeld gegeven, neem een kamer, zet de kamer in vacuüm space, begin de dichtheid van de kamer op te voeren met een gas, net voordat het een zwart gat wordt heb je je entropie maximum.

Berichten: 17

Re: Entropie van een lichaam

dit filmpje legt uit waar ik op doel: http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=11140

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Entropie van een lichaam

Het onzekerheidsprincipe werd niet door Einstein, maar door de natuurkundige Werner Heisenberg geformuleerd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Entropie van een lichaam

meer informatie = meer dichtheid = meer massa = meer energie = meer zwaartekracht attractie


Hmmm, dubieuze redenering...

* Als meer informatie = meer energie, waarom probeert een systeem dan altijd zijn entropie te maximaliseren is de energie altijd behouden?

* Waarom is meer informatie = meer dichtheid? Een expanderend gas is een tegenvoorbeeld.

* Energie zorgt niet voor zwaartekracht, maar massa, dus wat doet meer energie hier in het rijtje?

* Het ontstaan van een zwart gat heeft niet te maken met de massa, maar eeder met de massadichtheid, dus wat doet meer massa in het rijtje?

Berichten: 17

Re: Entropie van een lichaam

physicalattraction schreef:Hmmm, dubieuze redenering...

* Als meer informatie = meer energie, waarom probeert een systeem dan altijd zijn entropie te maximaliseren is de energie altijd behouden?
Dat geldt toch alleen voor geisoleerde systemen? gesloten en open systemen kunnen namelijk energie met hun omgeving uitwisselen door middel van werk. waardoor entropie nagelange afneemt en toeneemt.
* Waarom is meer informatie = meer dichtheid? Een expanderend gas is een tegenvoorbeeld.
bij een expanderend gas neemt de entropie toch ook weer af (naar de omgeving toe), dan klopt het toch?
physicalattraction schreef:* Energie zorgt niet voor zwaartekracht, maar massa, dus wat doet meer energie hier in het rijtje?

* Het ontstaan van een zwart gat heeft niet te maken met de massa, maar eeder met de massadichtheid, dus wat doet meer massa in het rijtje?
ok het is mischien een ongelukkige volgorde/opsomming, maar energie zorgt voor massa en dus voor zwaartekracht,

hoe meer massa je in een gegeven volume stopt hoe hoger de massadichtheid toch? dus als je de massadichtheid verhoogt in het volume van een menselijk lichaam dan zou je een punt kunnen bereiken dat je een zwart gat "wordt".

bedankt voor je reactie en ik kijk uit naar je verbeteringen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Entropie van een lichaam

Dat geldt toch alleen voor geisoleerde systemen? gesloten en open systemen kunnen namelijk energie met hun omgeving uitwisselen door middel van werk. waardoor entropie nagelange afneemt en toeneemt.
Dat is waar, maar aangezien er systemen zijn waarvoor het niet geldt, kun je niet in het algemeen zeggen meer informatie = meer energie. Kun je uitleggen waar deze uitspraak vandaan komt?
bij een expanderend gas neemt de entropie toch ook weer af (naar de omgeving toe), dan klopt het toch?
Beschouw eens de volgende situaties:

Code: Selecteer alles

 /----------\		 /----------\

|		  |		 | o	o   |

|		  |		 |   o	 o|

| ooo	  |		 |		  |

|oooo	  |		 | o  o   o |

 \__________/		 \__________/
In situatie 1 bevindt zich al het gas nog in een klein hoekje van een groter volume. In situatie 2 is het verspreid over de gehele ruimte. De dichtheid van het gas in beide containers is gelijk. Waar is de entropie het hoogst?

Reageer