Verschillende methodes differentiaalvgl oplossen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 44

Verschillende methodes differentiaalvgl oplossen

In mijn lessen ben ik steeds de methode tegengekomen met algemene en particuliere oplossing. Nu verwijst een professor mij naar het boek van Boyce : Elementary Differential Equations. In dit model wordt er van in den beginne de methode met integratiefactor aangeleerd.

Zijn deze methodes equivalent ? Valt er een van beiden te prefereren, bv meer algemeen gebruikbaar ?

Het gaat over lineaire eerste orde differentiaalvergelijkingen met variabele coefficienten.

Dankjewel

Berichten: 316

Re: Verschillende methodes differentiaalvgl oplossen

Algemene en particuliere oplossingen komen naar mijn weten in ieder boek voor. Het boek van Boyce begint met oplossen door middel van een integratiefactor. Ik heb zelf 2 calculus boeken en daar begint men ook met integratiefactoren. Voorafgaand uiteraard eerst een introductie over differentiaalvergelijkingen met seperabele vergelijkingen.

"Algemeen" betekent niet meer dan de oplossing voor een differentiaalvergelijking met ongedefineerde waarde voor de integratieconstante. "Particulier" betekent dat er een waarde toegekend kan worden aan deze constante, bijvoorbeeld bij beginwaardeproblemen. Uiteraard zijn deze zaken altijd van toepassing op differentiaalvergelijkingen en zul je ze ook in het boek van Boyce tegenkomen.

Reageer