Vacuum dmv druk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vacuum dmv druk

Voor het ontwerp van een oven wil ik de haalbaarheid van het volgende idee onderzoeken:

Het idee is om een dubbelwandige binnenoven te maken met een nog nader te bepalen tussenliggend (isolatie)materiaal.

Door de ruimte tussen de 2 wanden vacuum te trekken onstaat er een zeer hoge isolatiewaarde.

Door de warmte in de binnenoven onstaat er druk.

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om met de druk van de binnenoven het vacuum tussen de twee wanden te creeeren. Hierdoor zou volgens mij gelden:

Hoe hoger de temp, hoe hoger de druk, hoe hoger het vacuum, hoe hoger de isolatiewaarde.

Oftewel, hoe hoger de temp hoe hoger de isolatiewaarde.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Of kan iemand al dan niet beamen dat deze theorie klopt?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 473

Re: Vacuum dmv druk

Vacuum creër je door de lucht uit iets te trekken, in jouw geval de dubbelwandige ruimte.

Dat impliceert dat er een opening is in de buitenwand waar een vacuumpomp op aangesloten is.

Door de pomp uren te laten draaien zal je meer of minder vacuum creëren.

Zo werken de vacuum kamers die ik ken ;)

Begrijp ik je nu goed dat jij hoopt/denkt dat de warmte die je binnenin de oven ontwikkelt de lucht in je dubbelwandige ruimte naar buiten zal duwen?

Heb ik dat goed begrepen???

Berichten: 2

Re: Vacuum dmv druk

mcs51mc schreef:Begrijp ik je nu goed dat jij hoopt/denkt dat de warmte die je binnenin de oven ontwikkelt de lucht in je dubbelwandige ruimte naar buiten zal duwen?

Heb ik dat goed begrepen???


Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat ik naar een mogelijkheid zoek om gebruik te maken van die druk.

Het creeeren van vacuum kost energie, en druk is een vorm van energie. Nu nog een manier vinden om druk om te zetten in vacuum.

Berichten: 2

Re: Vacuum dmv druk

Kun je niet een gesloten wand ruimte van bimatriaal ofzo iets nemen wat bij warmte zo vervormt (groter word) dat de luchtdruk afneemt.

Reageer