Springen naar inhoud

Voorbereidingscursussen toelatingsexamen

• Log in om te kunnen reageren

vraagske101

vraagske101

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 18:40

Hallo!

Ik heb de voorbije week enkele brochures gekregen van verschillende universiteiten die een voorbereidingscursus voor het toelatingsexamen geneeskunde aanbieden.
Nu is het zo dat al deze curussen mij wel aanspreken, maar zoiets kost natuurlijk veel geld.
Ik vroeg me dus af welke cursus het best is qua aanpak en voorbereiding voor het examen en de leerstof ervan zelf.

ps: dit zijn de aangeboden tarieven

- Universiteit Antwerpen: 20 euro voor 2 sessies ( een KIW, een IVV )

- Universiteit Hasselt: 48 euro voor 8 sessies en 4 namiddagen + net voor de examens nog 2 sessies waar je vragen kan stellen over de te kennen leerstof ( KIW + IVV )

K. Universiteit Leuven: GRATIS ( een hele week : KIW + IVV )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 18:50

Tja, die van Leuven is volgens mij volledig gratis... Dus kost in principe niet `veel` geld. Daarnaast vallen mij de bedragen op zich heel erg mee.

Zelf denk ik eigenlijk dat je een onmogelijke vraag stelt. Er is waarschijnlijk niemand die twee van dergelijke cursussen volgt of gevolgd heeft. Daarnaast zal waarschijnlijk ook geen enkele universiteit een effectiviteitsonderzoek doen naar zijn/haar eigen cursus, gezien ze daar zelf eigenlijk geen belang bij hebben. Dus al met al denk ik dat je kunt concluderen dat het niet zo zinnig is om het hier over te hebben ;).

Wat bedoel je overigens met KIW en IVV?

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2010 - 22:25

De gratis cursus kun je natuurlijk zonder financiŽle consequenties proberen.
Als ik zou moeten kiezen tussen de sessies van Universiteit Antwerpen en de uni in Hasselt, dan zou ik naar Hasselt gaan, want daar is de verhouding euro/sessie gunstiger. Ik ben zelf Nederlander, dus ik weet niet of deze universiteiten gelijkwaardig zijn, maar neem dat echter aan.

Ik kan en wil je niet in de portemonnee kijken, maar als je wat euro's kunt missen zou je een medisch fysiologie boek kunnen aanschaffen. Natuurlijk alleen als het toelatingsexamen daadwerkelijk gericht is op geneeskunde en niet, zoals ik altijd hoor over toelatingsexamens in BelgiŽ, vol met vervelende wiskunde zit.

vraagske101

vraagske101

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2010 - 21:13

Tja, die van Leuven is volgens mij volledig gratis... Dus kost in principe niet `veel` geld. Daarnaast vallen mij de bedragen op zich heel erg mee.

Zelf denk ik eigenlijk dat je een onmogelijke vraag stelt. Er is waarschijnlijk niemand die twee van dergelijke cursussen volgt of gevolgd heeft. Daarnaast zal waarschijnlijk ook geen enkele universiteit een effectiviteitsonderzoek doen naar zijn/haar eigen cursus, gezien ze daar zelf eigenlijk geen belang bij hebben. Dus al met al denk ik dat je kunt concluderen dat het niet zo zinnig is om het hier over te hebben ;).

Wat bedoel je overigens met KIW en IVV?

Kennis en inzicht in wetenschappen en informatie verwerken en verwerven. de twee hoofdbestanddelen van het toelatingsexamen.
Geld maakt op zich niet veel uit hoor. Ik vind het gewoon vreemd dat bepaalde cursussen geld kosten en andere volledig gratis zijn. Ik weet niet of dat dat gegeven nu afhangt van de kwaliteit van hetgeen je daar zal leren of niet. Daarom is het juist wel nuttig om het hierover te hebben. Het is juist om deze bedenking dat ik deze topic gestart heb

De gratis cursus kun je natuurlijk zonder financiŽle consequenties proberen.
Als ik zou moeten kiezen tussen de sessies van Universiteit Antwerpen en de uni in Hasselt, dan zou ik naar Hasselt gaan, want daar is de verhouding euro/sessie gunstiger. Ik ben zelf Nederlander, dus ik weet niet of deze universiteiten gelijkwaardig zijn, maar neem dat echter aan.

Ik kan en wil je niet in de portemonnee kijken, maar als je wat euro's kunt missen zou je een medisch fysiologie boek kunnen aanschaffen. Natuurlijk alleen als het toelatingsexamen daadwerkelijk gericht is op geneeskunde en niet, zoals ik altijd hoor over toelatingsexamens in BelgiŽ, vol met vervelende wiskunde zit.

Ja BelgiŽ heeft inderdaad het systeem van de enorm algemene examens. het examen bestaat dan uit twee delen: KIW ( bio, chemie, wiskunde en fysica) en IVV ( redeneerproef, stilleesproef en arts-patiŽnt gesprekken)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures