Pulsenteller natuurkunde po

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Pulsenteller natuurkunde po

Ik moet voor mijn natuurkunde po een systeem ontwerpen.

Nu hebben een klasgenoot en ik bedacht om een koekoeksklok te maken. Onze docent zei dat we ons eerst moesten focussen op een 60 seconden teller zodat daarmee de seconden en minuten kunnen worden geteld.

Nu heb ik alleen geen idee hoe ik met zo'n pulsenteller moet beginnen.....

iemand ideeen?

Berichten: 473

Re: Pulsenteller natuurkunde po

Ideeën genoeg ;)

Vragen zijn echter:

1) moet het electronisch of mechanisch of... ... ... zijn?

2) welke voorkennis hebben jullie?

3) welke klas (leeftijdsgroep) zit je?
Verborgen inhoud
leeftijd is gelijk voor BE & NL, klassen niet


4) heb je seconde pulsen ter beschikking en moet je die alleen tellen of moet je de pulsen ook zlef maken?

Je hebt ons véél te weining info gegeven om je doeltreffend op weg te helpen ;)

Electronisch zou dit een oplossing kunnen zijn

DCF77 zegt je waarschijnlijk niets, maar dat is een atoomklok in Duistland die continu op seconde basis datum en tijd gecodeerd uitzend. Wanneer je dat signaal kan ontvangen heb je een puls elke seconde.

Ik kan er nog een paar uit mijn mouw schudden maar geef jij maar eerst wat meer uitleg :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Pulsenteller natuurkunde po

mcs51mc schreef:..//..

Ik kan er nog een paar uit mijn mouw schudden maar geef jij maar eerst wat meer uitleg ;)
@mcs51mc : bussie zoekt ongetwijfeld specifiek informatie over hoe hij een (digitale) koekoeksklok zou kunnen ontwerpen op een zogenaamd systeembord, met de daar beschikbare logische elementen, pulsgeneratoren en pulsentellers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Pulsenteller natuurkunde po

@mcs51mc : bussie zoekt ongetwijfeld specifiek informatie over hoe hij een (digitale) koekoeksklok zou kunnen ontwerpen op een zogenaamd systeembord, met de daar beschikbare logische elementen, pulsgeneratoren en pulsentellers.
Als dat inderdaad zo is, dan zal hij (op 't eerste zicht) niet ver geraken met dat bord.

1) Slechts één teller en hij moeten seconden EN minuten tellen (later komen dan nog de uren bij)

2) Teller kan slechts tot 15 tellen en er zitten 60 seconden in één minuut.

De 1Hz pulsgenerator kan hij gebruiken, da's toch al iets.

Laat ons maar wachten op méér info van bussie en zijn compaan ;)

Reageer