Springen naar inhoud

Dynamo; wat zorgt voor ampère?

• Log in om te kunnen reageren

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2010 - 15:14

hoi,
voor mijn profiel wekstuk moeten wij op een zon eenvoudig mogelijke manier stroom opwekken. Ik zoek hier dus het een en ander qua informatie over. Ik heb bijvoorbeeld de formule voor de hoeveelheid opgewekte volt gevonde:

U = N* |ΔΦ|/Δt (LaTeX werkt bij mij niet, ik zal wel iets verkeerd doen...)
ofwel
Volt = aantal windingen van de spoel * |Δ(magnetische kracht * oppervlakte van de spoel)| / Δseconden)

Maar hoe zit het met de hoeveelheid ampère? Een proef die wij vorig jaar met natuurkunde hebben gedaan toonde aan dat het aantal windingen van de spoel hier geen effect op heeft (want met 2 keer zo veel windingen is zowel de hoeveelheid volt als de hoeveelheid weerstand twee keer zo groot en komt uit I = U/R hetzelfde getal). betekend dat dat:

I = |ΔΦ|/Δt

Of klopt dat niet? Het rare hieraan vind ik dat bij een spoel van bv 1000 windingen de hoeveelheid volt 1000 keer zo groot is als de hoeveelheid ampère.

Alvast bedankt ;)
Steino

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2010 - 17:18

Maar hoe zit het met de hoeveelheid ampère?

Hangt af van de belasting I=U/R zoals je zelf schreef.
Stroom kan je niet opwekken.
Je wekt spanning op en afhankelijk van de belasting zal er stroom gaan vloeien.

Veranderd door mcs51mc, 25 september 2010 - 17:20

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 september 2010 - 20:40

De wet in jouw eerste bericht is de zogenaamde inductiewet van Faraday
LaTeX
Je zou op de volgende manier een inductiespanning over de spoel kunnen opwekken.
Maak een spoel van elektriciteitsdraad met een diameter zo groot dat er een staafmagneet in past.
Stel de spoel vertikaal op, en verbindt de staafmagneet aan een veer. Trek de staafmagneet naar beneden door de spoel heen en laat de staafmagneet los. De staafmagneet zal nu een harmonische trilling uitvoeren, en er wordt nu een wisselspanning opgewekt in de spoel.

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2010 - 14:19

@ mcs51mc
Oke, het kan dus inderdaad zo zijn dat er uiteindelijk 1000 keer zo veel volt wordt opgewekt als ampère? En je zegt stroom kan je niet opwekken, maar je wekt spanning op. Maar als je de spanning op een bepaald tijdstip weet met de inductiewet van Faraday en de weerstand, dan kan je toch ook de stroom op een bepaalde tijd uitrekenen?
I = U/R
U = N* |ΔΦ|/Δt
R = N* (weerstand van 1 winding)
I = (N* |ΔΦ|/Δt)/(N* (weerstand van 1 winding)) = |ΔΦ|/(Δt*weerstand van 1 winding)
klopt dit dan wel?

@ aadkr
Het is ook de bedoeling dat je (over een wat langere tijd) iets kan doen met de stroom. bv een boekje lezen als het donker is. ik ben bang dat je met een veer te vaak op een of andere manier moet opwinden ofzo. De leraar die mij begeleid dacht zelf aan iets van een waterrad. Zelf ben ik hier niet zo kapot van omdat het juist bedoeld is voor landen als in Afrika waar ze geen stroom hebben. Op de plekken waar ze geen stroom hebben zijn er juist geen rivieren aangezien op die plekken vaak ook een groot drinkwater probleem is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2010 - 14:52

het kan dus inderdaad zo zijn dat er uiteindelijk 1000 keer zo veel volt wordt opgewekt als ampère?

Je vraag is zoals hier gesteld is niet zinnig. Als je de spoel nergens op aansluit zal er helemaal geen stroom gaan lopen, maar zal er wel een behoorlijke spanning tussen de uiteinden van de spoel kunnen staan. Als je de spoel kortsluit is de enige beperking de inwendige weerstand van de spoel zelf. Dan meet je uitwendig nauwelijks spanning, maar wel een enorme stroomsterkte.

Punt is dat élke wikkeling een zekere spanning levert, afhankelijk van de magnetische fluxverandering die erin plaatsvindt. En net als bij batterijen die je in serie schakelt is dan de spanning van heel de spoel (serieschakeling van windingen) gelijk aan de optelsom van de spanninkjes van alle windingen samen.

En daarna behandel je het gewoon weer verder als om het even welke elektrische energiebron: met de wet van ohm berekenen welke stroomsterkte door je circuit zal gaan lopen bij die spanning (en die totale circuitweerstand)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2010 - 15:51

Je stopcontact levert een voltage van 220 volt en (vaak) 16 ampère. Als ons project klaar is zouden wij graag ook over ons werkstuk willen vertellen hoeveel volt en ampère hij levert en zou moeten kunnen leveren.
De theoretische voltage is dus te berekenen met de inductiewet van Faraday.
Mijn vraag is gewoon: stel je voor, ik maak een stopcontact aan de uiteinde van de draden die naar mijn dynamo lopen. Hoeveel ampère staat/loopt/zit/ligt/zwemt er dan op het stopcontact? is dit uit te rekenen met een formule, zoals
I = |ΔΦ|/(Δt*weerstand van 1 winding), of moet ik dit dmv te testen doen?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 september 2010 - 16:13

Je stopcontact levert een voltage van 220 volt en (vaak) 16 ampère.

Dat stopcontact kan 16 A leveren. Maar dat hangt er maar helemaal vanaf wat je er aan hangt.
Met jouw spoel net zo. Als je er niks op aansluit zal er ook geen stroom lopen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2010 - 16:30

[quote name='Steino' post='630292' date='26 September 2010, 15:51']Je stopcontact levert een voltage van 220 volt en (vaak) 16 ampère.[/quote]
Daar klopt je redenering niet!
Op de klemmen van een stopcontact staat 230V wisselspanning.
De stroom die er uit komt hangt af van de belasting.
Stel je sluit er een lamp op aan van 60W, dan zal er 0,383A vloeien.
Sluit je er daarentegen een strijkijzer op aan van 2200W, dan zal er 9,56A vloeien.
Stel dat je op hetzelfde stopkontakt nog eens een wasmachine aansluit die 1870W verbruikt (8.13A) , dan moet er uit dat stoplontakt 3.83 + 9.56 + 8.13 = 21.52A komen maar de zekering van 16A zal dat niet toelaten en de kring uitschakelen.
Uit het stopkontakt kan er theoretisch oneindig veel stroom komen maar deze is beperkt (beveiligd) door een zekering van x Ampére (16 in jouw voorbeeld).

Een kring afgezekerd met 16A kan dus maximaal 16A doorlaten of 16A * 230V = 3680Watt.
Zijn er 10 stopkontakten op die kring aangesloten, dan moet je die 3680Watt of 16A verdelen over die 10 stopkontakten omdat alle stroom door die ene zekering moet.

Op een accu staat bv 1.2V / 2700mAh, dat wil niet zeggen dat er daar ATIJD 2700mA moet uit komen hé. Er staat wel altijd 1.2V over (tenzij ze echt leeg is) maar de stroom die er uit komt hangt af van de belasting.

Is het verschil Spanning / Stroom nu duidelijk voor jouw??

[quote name='Steino' post='630292' date='26 September 2010, 15:51']Hoeveel ampère staat/loopt/zit/ligt/zwemt er dan op het stopcontact? is dit uit te rekenen met een formule,[/quote]
Natuurlijk is dat uit te rekenen
Bericht bekijken
of moet ik dit dmv te testen doen?[/quote]
Proefondervindelijk kan je bepalen wat de MAXIMUM stroom is die je spoel kan leveren.
Zoals Jan reeds schreef, sluit de spoel eens kort, dat zal een zeer grote stroom tot gevolg hebben waardoor je spoel (misschien) zal opbranden, of op zijn minst beschadigd worden.
De maximum stroom is de stroom waarbij de klemspanning van je bron onverandert blijft.

;) eens "batterijloze zaklamp" of "batterijloze radio" je zal oa. deze site vinden.

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2010 - 16:25

Aha! ;) :) Oke nu snap ik het :)
bedankt! (sorry voor de hardleersheid :) ;))

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2010 - 18:18

Aha! ;) :) Oke nu snap ik het :)
bedankt! (sorry voor de hardleersheid :) ;))

Nu niet meer vergeten hé :)

Hoe ver sta je ondertussen met

...op een zon eenvoudig mogelijke manier stroom spanning opwekken.

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 16:24

Ik reageer een beetje laat omdat ik het de laatste paar dagen nogal druk heb gehad met twee nederlands toetsen
Nee ik zal het niet meer vergeten ;)

Hoe ver sta je ondertussen met
Steino schreef:
...op een zon eenvoudig mogelijke manier stroom spanning opwekken.

Het belangrijkste waar ik nu achter moet komen is wat ik precies als aandrijving wil gebruiken. Hier start ik misschien binnenkort wel een toppic over. Er zitten namelijk wat critera aan waardoor er geen voor de handliggende energiebron meer over blijft ](*,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures