Weerstand onder water proeven?!

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 104

Weerstand onder water proeven?!

Hallo wetenschappers,

Ik heb een project op school dat gaat over de weerstand onder water. We willen dus kijken hoe dit onder water in zijn werk gaat. Ik heb al wat research gedaan over stroming onder water (laminair en turbulent).

Van mijn docent moest ik verplicht een proef verbinden aan mijn project (alleen theorie is niet genoeg)

NU zit ik dus met het volgende PROBLEEM!

Waar moet ik beginnen?

Ik heb al ideen bedacht, ik zat te denken aan een pop (action man bijv.) die onder water moet blijven (NIET zinken en NIET drijven) want ik wil de weerstand van alleen GEHEEL onder water, boven water speelt luchtweerstand een rol en dat willen we niet.

Hoe zou ik hiermee proeven kunnen doen? Zou een van jullie kunnen helpen met suggesties/tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

P.S er moeten ook metingen verricht worden (deze apparaten staan op school) we kunnen bijv. de turbulentie stromingen meten etc.

Please help me!

Alvast bedankt leden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Weerstand onder water proeven?!

Ik heb al ideen bedacht, ik zat te denken aan een pop (action man bijv.) die onder water moet blijven (NIET zinken en NIET drijven) want ik wil de weerstand van alleen GEHEEL onder water, boven water speelt luchtweerstand een rol en dat willen we niet.
Bij de snelheden waarbij je dit soort proefjes gaat uitvoeren kun je de luchtweerstand gevoeglijk verwaarlozen. Omdat je echter bij een drijvend voorwerp nooit precies weet welk oppervlak frontaal met het water in contact is wordt het wat lastig met nette formules tot nette conclusies te komen.

Ik denk dat je de zuiverste resultaten gaat krijgen door verschillende voorwerpen verticaal door stilstaand water te laten zinken, en daarbij eindsnelheden te meten. Als eenmaal de zinksnelheid van je voorwerp constant is, is de wrijvingskracht namelijk per definitie gelijk aan de nettozwaartekracht (dwz, de zwaartekracht die overblijft na toepassen van Archimedes)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 104

Re: Weerstand onder water proeven?!

Ja, maar is er een mogelijkheid om voorwerpen horizontaal in een waterbak met verschillende snelheden te bewegen?

En daaraan metingen te doen, want bij hogere snelheden ontstaat er turbulentie en bij lagere laminaire stroming. Ik wil bij deze verschijnselen metingen doen.

Dat is eigenlijk de hoofdvraag in dit geval.. en zoja hoe zou dat het beste kunnen?

Reageer