Parametrisatie en uitprodukt

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Parametrisatie en uitprodukt

Ik heb twee vragen over Lineaire Algebra:

1) Ik heb een vergelijking 2r-3s-3t=0. Nu wil ik die parametriseren in de vorm (r,s,t)=(iets,iets,iets). Hoe doe ik dat (en wat is het antwoord)?

2) Ik moet ook de richtingsvector van de snijlijn van twee vlakken met de vergelijkingen 0,5x-1,5y+z=2 en x+z=1 met behulp van het uitprodukt. Hoe zou ik dat kunnen doen en waar heb ik dan het uitprodukt voor nodig?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parametrisatie en uitprodukt

1) Ik heb een vergelijking 2r-3s-3t=0. Nu wil ik die parametriseren in de vorm (r,s,t)=(iets,iets,iets). Hoe doe ik dat (en wat is het antwoord)?
Hiervoor volstaan twee parameters, je hebt er geen drie nodig. Neem bijvoorbeeld r en s als parameters, dan volgt t = ...
2) Ik moet ook de richtingsvector van de snijlijn van twee vlakken met de vergelijkingen 0,5x-1,5y+z=2 en x+z=1 met behulp van het uitprodukt. Hoe zou ik dat kunnen doen en waar heb ik dan het uitprodukt voor nodig?
Kan je normaalvectoren (vectoren die loodrecht staan op de vlakken) aflezen uit deze vergelijkingen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Hiervoor volstaan twee parameters, je hebt er geen drie nodig. Neem bijvoorbeeld r en s als parameters, dan volgt t = ...
Stel ik noem r 'x' en s 'y'. Klopt het dan dat ik krijg:

(r,s,t)=(x,y,2/3x-y)?
Kan je normaalvectoren (vectoren die loodrecht staan op de vlakken) aflezen uit deze vergelijkingen?
Natuurlijk. Moet ik dan het uitprodukt van die twee normaalvectoren nemen? En wat krijg ik dan precies?

Berichten: 8

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Vraag 2 snap ik inmiddels. Maar klopt mijn antwoord op vraag 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parametrisatie en uitprodukt

willempju schreef:Stel ik noem r 'x' en s 'y'. Klopt het dan dat ik krijg:

(r,s,t)=(x,y,2/3x-y)?
Klopt!
Natuurlijk. Moet ik dan het uitprodukt van die twee normaalvectoren nemen? En wat krijg ik dan precies?
Blijkbaar al gevonden, je begrijpt waarom dit de gezochte richtingsvector levert?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Volgens mij maken Willempju en ik dezelfde vraag. Ik kom er helaas niet uit.

Stel ik heb vectoren:

v1 = (1; 0;-1; 3)

v2 = (2; 1; 0; 2)

v3 = (1; 1; 1; 1)

v4 = (0;-3; 1; 2)

v5 = (1;-1; 0; 1)

Als V geparametriseerd is met parameters s en t door x = sv1+tv2

en W geparametriseerd met parameters r, s, t door x = rv3 + sv4 + tv5,

hoe kan ik dan van de doorsnede V en W één vergelijking maken (namelijk 2r-3s-3t=0)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Hier heb ik wel wat uitleg bij nodig, wij kennen de opgave natuurlijk niet... Bij W is er iets vreemd aan de hand, drie parameters en dus drie vectoren, voor dat vlak...? Best de opgave even duidelijk doorgeven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Overduidelijk dezelfde opgave. Ik zal hem even overtypen (voor zover dat gaat).

Gegeven zijn de vectoren:

v1 = (1; 0;-1; 3)

v2 = (2; 1; 0; 2)

v3 = (1; 1; 1; 1)

v4 = (0;-3; 1; 2)

v5 = (1;-1; 0; 1)

Zij V in R^4 geparametriseerd met parameters s en t door x=sv1+tv2 en zij W in R^4 geparametriseerd met parameters r,s,t door x=rv3+sv4+tv5. Parametriseer de doorsneden V met W.

Ik heb zelf v1 en v2 in een matrix gezet en het improduct van de oplossing daarvan en W genomen. Dat gaf mij 2r-3s-3t.

Ik kreeg namelijk de matrix:

1 0 -1 3

0 1 2 -4

De laatste twee kolommen zijn onbepaald, dus dan mag je toch kiezen? Ik heb in ieder geval twee keer een gekozen. Dan krijg je:

-2a1+2a2+a3+a4=0

Het improduct met W geeft dus

2r-3s-3t=0.

Wat ik dan wilde was hem parametriseren in de vorm (r,s,t)=(iets,iets,iets) om hem dan in W in te vullen. Zo ging het in ieder geval in een vergelijkbaar voorbeeld in mijn aantekeningen.

Berichten: 1

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Sorry, deleted.

Berichten: 3

Re: Parametrisatie en uitprodukt

willempju schreef:Ik heb zelf v1 en v2 in een matrix gezet en het improduct van de oplossing daarvan en W genomen. Dat gaf mij 2r-3s-3t.

Ik kreeg namelijk de matrix:

1 0 -1 3

0 1 2 -4

De laatste twee kolommen zijn onbepaald, dus dan mag je toch kiezen? Ik heb in ieder geval twee keer een gekozen. Dan krijg je:

-2a1+2a2+a3+a4=0


Bedankt voor de uitleg! Ik begrijp alleen niet hoe je van die matrix op 2r-3s-3t=0 komt. Wat is de oplossing van de matrix precies? En hoe gaat die berekening met het inproduct vervolgens?

Berichten: 8

Re: Parametrisatie en uitprodukt

Bedankt voor de uitleg! Ik begrijp alleen niet hoe je van die matrix op 2r-3s-3t=0 komt. Wat is de oplossing van de matrix precies? En hoe gaat die berekening met het inproduct vervolgens?
Je neemt de matrix:

1 0 -1 3

2 1 0 2

Die werk je om naar

1 0 -1 3

0 1 2 -4

Dan kies je voor de derde en vierde een willekeurig getal. Ikzelf nam voor allebei het getal 1. Daarmee reken je de eerste en de tweede uit. Dan krijg je dus:

-2a1+2a2+a3+a4=0

Dan neem je het improdukt met W:

<(-2,2,1,1),v3r+v4s+v5t>=0

<(-2,2,1,1),v3r>+<(-2,2,1,1),v4s>+<(-2,2,1,1),v5t>=0

Dit geeft die 2r-3s-3t=0

Maar weet iemand of het ergens op slaat wat ik hier doe?

Berichten: 3

Re: Parametrisatie en uitprodukt

willempju schreef:Dan kies je voor de derde en vierde een willekeurig getal. Ikzelf nam voor allebei het getal 1. Daarmee reken je de eerste en de tweede uit. Dan krijg je dus:

-2a1+2a2+a3+a4=0


Wat bedoel je precies met 'de derde en vierde' en 'eerste en tweede'?

Reageer