vraagje over engelse benamingen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

vraagje over engelse benamingen

wat betekenen deze termen misschien zijn ze in het nederlands vrijwel hetzelfde maar ik weet zowiezo niet wat ze betekenen denk ik.

deze termen:

Orbital eccentricity

Visual geometric albedo

en hoe kan ik de Equatorial escape velocity (km/sec) berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: vraagje over engelse benamingen

Orbital eccentricity: dit is denk ik de excentriciteit van een omloopbaan van een planeet, maw de mate van het ongewone aan een omloopbaan. Een omloopbaan die sterk eliptisch is, ongeveer zoals de baan van een komeet, heeft een hogere mate van excentriciteit dan een min of meer cirkelvormige baan (letterlijke betekenis van excentriciteit kan zijn: 'buiten het centrum', dus in dit geval staat de zon buiten het wiskundige centrum van de ellips)

albedo: dit is het gedeelte van het op een hemellichaam vallende licht dat wordt teruggekaatst, uitgedrukt in procenten of een getal tussen 0 en 1. (het albedo van een volmaakt spiegelend object is 1; dat van een zwarte bol is 0)

dat laatste van die velocity weet ik niet direct; maar is dat niet de ontsnappingssnelheid die je moet hebben om van de aarde te geraken? (en dat is , verbeter iemand mij als ik fout ben, 11 m/s = 0.011km/s ???)

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: vraagje over engelse benamingen

11 m/s lijkt verdacht laag te zijn, in km/uur is dit immers slechts

39.6 km/uur ... :shock:

niet dat ik die snelheid te voet zou halen, maar in het geval van een olympisch 100 m sprinter is er wel sprake van een "lift off" :wink: :wink:

ik ken de waarde ook niet zo direct, maar ik geloof dat ze eerder in de buurt van 5 km/s ligt

Berichten: 200

Re: vraagje over engelse benamingen

(
en dat is , verbeter iemand mij als ik fout ben, 11 m/s = 0.011km/s ???)
Het is 11 km/s (uit te rekenen door: Ekinetisch=-Epotentieel, 1/2mv^2 = GMm/r en daaruit verkrijg je:onstappingsnelheid=Wortel[2GM/r]. (G= gravitateconstante, M=massa aarde, r = straal aarde).

Equatorial escape velocity betekent eigenlijk de ontsnappingssnelheid aan de evenaar, die is ietsje minder groot dan aan de noordpool omdat je aan de evenaar een "zetje" mee krijgt van de draaiing van de aarde, die je het meeste merkt op de evenaar. Vandaar dat raketten ook altijd in de buurt van de evenaar worden gelanceerd. Die hierboven 11 km/s sec is dus de ontsnappingssnelheid aan de noordpool. Voor de evenaar scheelt dit een paar promille. Dus het blijft 11 km/s.

Reageer