Suikers isoleren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Suikers isoleren

Hallo,

Ik heb deze vraag een week geleden ook al gepost in het Huiwerk en Practica deel maar kreeg daar geen antwoord. Vandaar dat ik het ook hier plaats in de hoop dat hier wel iemand weet hoe dit te doen is.

Voor mijn profielwerkstuk ben ik van plan de chemische samenstelling van bier te analyseren tijdens verschillende stadia van het brouwproces. Ik wil hiervoor gebruik maken van gaschromatografie. Dit apparaat kan echter niet goed werken met vloeistoffen die suikers bevatten. Deze stoffen willen we dus eerst uit het bier isoleren, zonder de samenstelling van het bier verder te veranderen.

Weet iemand hoe je dit kunt doen?

Alvast bedankt,

Steven

Berichten: 567

Re: Suikers isoleren

Bedoel je met suikers, de monosachariden(vb. glucose), en disachariden(vb. sacharose) ?

Polysachariden(vb. zetmeel en cellulose) worden in de volksmond geen suikers genoemd.

Ik denk toch, dat deze laatste moeilijk zijn voor een gaschromatograaf.

Je vraag om bijvoorbeeld deze laatste te verwijderen heb ik niet, behalve dan een biersoort kiezen die dit (bijna) niet heeft. Een bier met hoge gisting heeft namelijk een gevorderde gisting, en afbraak van deze koolhydraten.

Ook denk ik dat je bij je analyse complexe plantaardigge stoffen gaat analiseren, waarvan je geen gegevens hebt om te vergelijken. Doch ook stoffen die je wel hebt om te vergelijken.

Reageer