Springen naar inhoud

Duurzame energie pws

• Log in om te kunnen reageren

samueldw

samueldw

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2010 - 16:53

Beste mensen,

Het is weer zover, duidzenden mensen worden weer gedwongen een PWS te maken. En nu ben ik er één van ;)

Allereerst over mezelf: ik ben een leerling van 6 gymnasium, met NT. (Ja, dat komt nog voor ;) )
En nu moet ik een PWS maken. En nu leek mij het leuk om het over duurzame energie vorm te doen. Nu is daar heel veel in te vinden, en misschien wel iets te veel.
Ik zou graag een practisch gedeelte doen dat ik zelf kan maken en niet te veel kost. Mijn leraar kwam met het idee om een soort dubbel glas te maken, waar lucht door kan stromen. Wanneer er dan zon is wordt deze lucht verwarmd, en kan die de huiskamer in lopen. Zoiets in ieder geval.

Waar het aan moet voldoen is dat je er iets van moet kunnen meten. Dus bijvoorbeeld de energie die oplevert. Maar dat lijkt mij verder logisch.
Wat ik jullie zou willen vragen is, of er iemand een leuk idee heeft met betrekking tot duurzame energie, en daar ook een proef bij kan verzinnen.

Ik zou jullie heel dankbaar zijn,

Groet,

Samuel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2010 - 18:32

Ik weet niet hoe het met de financiën zit, maar je zou een zonnecollector kunnen maken (een hoop zwarte tuinslang onder een glazen plaat) en daardoorheen met een klein pompje (2e hands cv-pompje) het opgewarmde water rondpompen, óf naar een groot geïsoleerd vat met koud water waarvan je de temperatuursstijging kunt meten op dagen emt verschillende zonneschijn, óf naar bijvoorbeeld een zelfde slang onder het zand onder een stuk schoolplein. Binnenkort krijgen we vast vorst. Dat is dan één stukje schoolplein dat wel eens ijsvrij zou kunnen blijven heel de winter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

samueldw

samueldw

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2010 - 12:22

Daar zat ik zelf ook aan te denken, maar daar heb je vrij veel plaats en geld voor nodig. Als je een vat wilt maken waar het water in komt en een zonnecollector. Het probleem is dan ook nog eens dat we de winter in gaan, en dat de zon dan niet echt schijnt. Dan kost de electrische energie voor de pomp meer dan de warmte energie die het oplevert ;)

Waar ik gisteren plots aan dacht, was om afvalwater uit een bad of douch te gebruiken voor een warmteterugwin systeem. Hier is ook nog niet zo heel veel gebruik van gemaakt en het is dus nog niet zo algemeen. Tevens heb je hierbij dat je altijd de meting kunt verrichten, en niet gebonden bent aan het weer. De algemene berekening wordt dan denk ik makkelijker.

samueldw

samueldw

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 13:16

Hoe duur is een beetje koperen buis? Ik ga namelijk een warmtewisselaar maken, en daar zou ik graag koper voor gebruiken. De buis moet denk ik een meter tot 2 lang zijn, de diameter zo dat er water door kan ;)

Kan iemand mij een idee van de kosten geven?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 januari 2011 - 13:59

Even in de bouwmarkt kijken en je weet het.

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 14:00

http://www.brico.be/...co-kwaliteit.do
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

samueldw

samueldw

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2011 - 11:54

Bedankt voor de link. Dat is te doen.

Oke, gevonden. Flexibele koperen buis. Hier zal ik binnenkort even voor kijken.

Veranderd door samueldw, 03 februari 2011 - 12:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures