Turgor en plasmolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Turgor en plasmolyse

Hallo,

Binnenkort heb ik een proefwerk over bijna alles wat met planten te maken heeft.

Nu ben ik dus alvast aan het leren. Maar nu kom ik een aantal dingen tegen die mij niet helemaal duidelijk zijn.

Een verse cel heeft turgor. De cel wil graag de turgor 0 hebben.

Dus moet het water weg, en wordt de druk op de celwand kleiner.

Nu is mijn vraag: Hoe krijg je een cel weer vers als die geen turgor meer heeft?

En wat houdt plasmolyse precies in?

Alvast bedankt,

Kirsten

Berichten: 1.116

Re: Turgor en plasmolyse

Hoe krijg je een cel weer vers als die geen turgor meer heeft?
Wattuh? Hoe bedoel je dit? Als een plant een turgor van 0 heeft dan zal de plant nooit rechtop blijven staan en gaat een plant dood. Tenminste: ligt een beetje aan het soort plant. Maar veel planten zijn afhankelijk van de waterdruk wat betreft hun mogelijkheid tot rechtop staan.

Een beetje zoekwerk kan je ook aan die plasmolyse helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmolyse.

Berichten: 26

Re: Turgor en plasmolyse

JWvdVeer schreef:Wattuh? Hoe bedoel je dit? Als een plant een turgor van 0 heeft dan zal de plant nooit rechtop blijven staan en gaat een plant dood. Tenminste: ligt een beetje aan het soort plant. Maar veel planten zijn afhankelijk van de waterdruk wat betreft hun mogelijkheid tot rechtop staan.

Een beetje zoekwerk kan je ook aan die plasmolyse helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmolyse.
Nou de vraag is precies: Hoe krijg je een cel weer vers?

Moet je dan iets met de turgor doen ofzo?

Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dat niet kan?

Als ik het goed begrijp is plasmolyse dat er een hogere osmotische waarde buiten de cel is en een lagere osmotische waarde in de cel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Turgor en plasmolyse

Ankerica schreef:De cel wil graag de turgor 0 hebben.

Dus moet het water weg,
welnee, da's juist heel ongezond voor een cel en dus voor heel het organisme. Hoe kom je bij deze uitspraak?
Nou de vraag is precies: Hoe krijg je een cel weer vers?

Moet je dan iets met de turgor doen ofzo?
als je de vochtvoorziening herstelt zal de cel weer vocht opnemen (en dus weer voldoende celspanning bereiken) en herstellen (als er intussen nog geen onherstelbare schade is opgetreden tenminste)
Als ik het goed begrijp is plasmolyse dat .......
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met ;)

voor dit specifieke geval § 3.8 van die handleiding.

.......en dát kan dus optreden indien een cel teveel vocht verliest, en de celspanning onder een kritiek niveau daalt. Dat kán veroorzaakt worden doordat er zich buiten de cel vocht bevindt met een hogere osmotische waarde dan binnen de cel, want dan wordt er water uit de cel "gezogen".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer