Springen naar inhoud

Kracht berekenen van motorblok


  • Log in om te kunnen reageren

#1

sjoerd-v

    sjoerd-v


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 10:48

hee,

ik vroeg me af hoe ik het beste me vermorgen en dus kracht kan berekenen in me motorblok van me scooter.
daarmee rekening houdend met weerstanden etc.
de formule om de luchtweerstand te berekenen is zoiets: F= 0,5p x v^2 x A x Cw. toch?
wat ik me nou af vraag hoe vereken ik dat met de kracht uit me blok en klopt deze formule?
en hoe het zit met vermogen bereken met arbeid/tijdsuur. alle hulp is welkom!
alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 28 september 2010 - 14:39

de formule om de luchtweerstand te berekenen is zoiets: F= 0,5p x v^2 x A x Cw. toch?

Klopt, alleen is Cw een beetje moeilijk te schatten.

Je kan beter kijken hoe snel je met een passagier met bekend gewicht een steile helling op kan rijden. Bij zulke lage snelheden kun je de luchtweerstand verwaarlozen.

Alleen is het vermogen van de motor afhankelijk van het toerental, dus je meet vermogen en kracht bij ťťn toerental en dat is niet geldig voor andere toerentallen.

#3

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 14:46

Als je een I-phone hebt of iemand kent die er een heeft is er een applicatie te downloaden die het vermogensdiagram van je voertuig berekend en tekent. Je moet dan eerst wat waarden invoeren zoals gewicht en vervolgens op commando een sprintje trekken. Het programma haalt je acceleratie uit de ingebouwde GPS.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2010 - 17:24

Het programma haalt je acceleratie uit de ingebouwde GPS.

hoe nauwkeurig is zo'n ingebouwde GPS?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 21:17

hoe nauwkeurig is zo'n ingebouwde GPS?

Ik heb geen idee, maar het aantal PK's dat hij bedacht voor mijn auto kwam behoorlijk in de buurt de opgave uit het boekje.

edit: correctie, ik hoor net dat een I-phone een versnellingsmeter heeft en het dus weinig met de GPS te maken heeft. Zelf heb ik er geen en dit was mij dus duidelijk niet bekend, maar volgens internet zijn ze inderdaad uitgerust met een electro-gyroscoop.

Veranderd door shimmy, 28 september 2010 - 21:28


#6

sjoerd-v

    sjoerd-v


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 11:12

oke, maar weet niet of die iphone zo nauwkeurig is als ik wil, ik moet er namelijk ZEKER van zijn dus laat ik het liefst zoveel mogelijk werk aanmezelf over ipv van een telefoon. (hoewel het natuurlijk wel briljant is)
maar nog enig idee over hellingen etc. dan?

#7

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 15:28

Het idee van heuvel oprijden met passagier heeft als grote nadeel dat het maar sterk de vraag is of je nu aan het meten bent bij dat toerental dat het maximale koppel oplevert. Verder zul je hoe dan ook aannames moeten doen met betrekking tot de weerstand waardoor deze methode mij juist een redelijk onzekere uitkomst zal geven.
Ik betwijfel overigens of het programma dat ik heb gezien werkt voor een scooter, alleen al omdat het bepaalde waarde van het internet haalt en in principe bedacht was voor auto's.
Het grote voordeel van een versnellingsmeter is natuurlijk dat je achter de maximale versnelling komt en niet met een gemiddelde hoeft te rekenen.

#8


  • Gast

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 09:45

Het idee van een versnellingsmeter is op zich wel aardig, maar als je de versnelling a weet en die deelt door de massa m heb je nog niet de kracht die de motor levert. Je moet dan eerst lucht- en rolweerstand aftrekken en die weet je niet.

De ideale methode om je motorkracht te meten is een helling met variabele stijghoek. Pomp de banden op tot hun maximale druk om de rolweerstand te minimaliseren. Bepaal de stijghoek waarbij je nog net omhoog komt. De motorkracht is m.g.sin(hoek) met m de massa in kg van scooter en bestuurder.

Als je scooter zo sterk is dat de stijghoek gevaarlijk groot wordt, maak je de totale massa groter met een blok lood of zo. Hiermee maak je de rolweerstand wel groter maar bij de kracht van een zo sterke scooter valt die relatief genomen grotendeels weg.

Het bezwaar van het toerental kun je misschien opvangen door met slippende koppeling te rijden (heeft een scooter die?) Probeer gewoon door een juiste combinatie van slippen en aangrijpen een zo steil mogelijke helling op te komen.

Andere mogelijkheid: zoek een diagram op, dan weet je de vorm van de toerentalkromme. Als je het toerental bepaalt waarmee de motor draait op het moment van wel/niet steiler kunnen kun je een indruk geven van de mate waarin de gemeten kracht ook echt de maximale is.

Veranderd door bessie, 07 oktober 2010 - 09:49


#9

sjoerd-v

    sjoerd-v


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 10:45

mhh oke ik snap wat je bedoelt, goed plan, maar weet niet of het in de praktijk ook zo lekker zou werken, een helling zo steil vinden zal moeilijk gaan en kracht zal de opgevoerde scooter wel hebben, maar het idee vind ik wel heel goed. ik zou moeten kijken of ike rgens z'n helling kan vinden en desnoods wat extra gewicht zoals je al zei.
ik denk dat het de grooteste problemen inderdaad toch de weerstanden zijn omte berekenen, want sprintje trekken is niet moeilijk:P
bedankt iedereen voor de hulp:) als je nog goeie ideeŽn hebt hoor ik ze graag!

Sjoerd





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures