Springen naar inhoud

Niet-beschikbare energie (thermodynamica)

• Log in om te kunnen reageren

milesflamius

milesflamius

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 19:45

In mijn cursus staat er dat de niet-beschikbare energie van een systeem recht evenredig is met de temperatuur van dat systeem en dus ook met de entropie van dat systeem. Aangezien de entropie een maat is voor de wanorde, begrijp ik niet hoe er méér energie nodig is om de orde in het systeem te bewaren (de niet-beschikbare energie dus) als de wanorde toeneemt. Volgens mij is het logischer dat de energie die benodigd is om de orde te bewaren groter wordt als ook de orde toeneemt, aangezien er meer orde is om te bewaren. ;) Mijn redenering is waarschijnlijk fout, alleen zie ik mijn denkfout niet in, kan iemand dit verduidelijken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2010 - 20:07

Ik ben zelf geen held in thermodynamica maar ik zie het als volgt. (Verder gaande op de wanorde-metafoor.)

Een kamer die vrij ordelijk is (lage entropie) is snel opgeruimd en kost dus weinig energie.

Als in die kamer echter alles pure chaos is (hoge entropie), dan zal het je veel meer energie kosten om op te ruimen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures