Onderwerp voor een eindwerk fysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Onderwerp voor een eindwerk fysica

Beste leden van het wetenschapsforum ;)

Ik ben lid geworden omdat ik hoopte dat dit forum mij een antwoord zou kunnen geven op mijn vraag, namelijk:

Welk onderwerp kies ik het beste voor mijn eindwerk natuurkunde/fysica? Ermee rekening houdend dat ik er een proefje over moet kunnen doen.

Helaas hebben de honderden topics op dit forum me op een nog breder pad gezet.

Dus roep ik jullie hulp in, wat denken jullie? Kunnen jullie me helpen een proefje te vinden dat ik kan doen i.v.m. radioactieve straling? Dit onderwerp boeit me heel erg, maar het lijkt me niet makkelijk om bv. bij een ziekenhuis binnen te raken om een studie te doen over hun installaties.

Alvast bedankt,

Jarne.

Berichten: 771

Re: Onderwerp voor een eindwerk fysica

Er zijn echt miljarden mogelijkheden...

Radioactiviteit kan misschien, maar er zijn vaak wel redelijke veiligheidsmaatregelen daaromtrent, omdat men niet zo graag heeft dat die dingen misbruikt worden

De kans bestaat dat je niet aan radioactief materiaal zal raken, maar wie niet waagt

Je zou iets kunnen doen over bijvoorbeeld geluidsgolven, of elektromagnetisme

of bijvoorbeeld licht, een populair topic voor eindwerken is volgens mij de dualiteit golf/deeltje van licht, kan je veel proeven bij verzinnen

Probeer gewoon te kijken wat je allemaal interesseert en bekijk welke fysica erachter zit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwerp voor een eindwerk fysica

radioactieve straling?
begin met "ioniserende straling" te zeggen ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Onderwerp voor een eindwerk fysica

Iets met proefnemingen is altijd leuk. Ik denk bijvoorbeeld direct aan het bepalen van materiaal parameters. (Stukje sterkteleer, proeven doen voor materiaal parameters, jouw gegevens gebruiken voor eenvoudige berekeningen die je weer kan toetsen aan nieuwe metingen.
Verborgen inhoud
Dat dan allemaal met een notie van fouten theorie en als je alles dan degelijk doet zijn de punten binnen ;)
)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Onderwerp voor een eindwerk fysica

Kunnen jullie me helpen een proefje te vinden dat ik kan doen i.v.m. radioactieve straling?
Als je de beschikking hebt over een vacuumpomp zou je een poging kunnen doen om röntgenstraling te maken met een rolletje plakband, zoals in http://www.msnbc.msn.com/id/27323869/.

Berichten: 2

Re: Onderwerp voor een eindwerk fysica

Dankje wel voor de antwoorden ! ;)

Ik zal er zeker op letten dat ik vanaf nu ioniserende straling zeg! (Ik heb het mijn partner ook al geleerd.)

Mijn leerkracht gaat een Geiger-Muller teller tot onze beschikking stellen en we gaan proberen om bij verschillende organisaties (kerncentrale, röntgenafdeling van een ziekenhuis,...) metingen te doen!

Mochten jullie nog voorstellen hebben, dan zijn die altijd welkom tot 5 oktober!

met vriendelijke groeten,

Jarne.

Reageer