Experiment kalkwater met koolstofdioxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Experiment kalkwater met koolstofdioxide

Geachte lezer,

Afgelopen les hebben wij het volgende experiment gedaan om amfolyt werking van HCO3- aan te tonen.

Dit hebben we alsvolgt gedaan. We hebben soda laten reageren met zoutzuur en het ontstane koolstofdioxide door kalkwater geleid met als effect een troebeling.

De twee reactievergelijkingen (kloppen ze?)

Na2CO3 + H3O+ --> 2H2O + CO2 + Na+

CO2 + H2O --> H2CO3

H2CO3 + Ca2+ + 2 OH- --> CaCO3(s) + 2 H2O.

Nu moesten we nog meer koolstofdioxe door de suspensie leiden om het kalkwater weer te ontkleuren. Blijkbaar reageert het koolzuur (ontstaan zoals hierboven beschreven) met de neerslag calciumcarbonaat. Dat is opzich ook wel logisch want carbonaat is basisch en koolzuur is zuur. Hierbij ontstaat dan het waterstofcarbonaat ion?? (is dat zo?!).

Echter in praktijk lukte dit niet. Het ontkleuren ging niet. Hoe zou dat kunnen komen? Is er zoveel koolstofdioxide nodig? Ik kan me voorstellen dat niet al het koolstfodioxide oplost en veel verloren gaat. Toch vraag ik me af waarom het niet lukte? Heeft iemand een idee? En klopt het bovenstaande verhaal?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Experiment kalkwater met koolstofdioxide

JPO schreef:De twee reactievergelijkingen (kloppen ze?)

Na2CO3 + H3O+ --> 2H2O + CO2 + Na+

CO2 + H2O --> H2CO3

H2CO3 + Ca2+ + 2 OH- --> CaCO3(s) + 2 H2O.
bijna.

Er ontstaan uiteraard 2 Na+-jes

Op je laatste regel neem je wel een erg korte pad, misschien beter in tweeën splitsen?

tip voor dit typewerk: we hebben [ chem ]-tags, waartussen je een hele vergelijking kan typen die dan automatisch netjes weergegeven wordt. Zie stickies bovenaan dit subforum.
Nu moesten we nog meer koolstofdioxe door de suspensie leiden om het kalkwater weer te ontkleuren. Blijkbaar reageert het koolzuur (ontstaan zoals hierboven beschreven) met de neerslag calciumcarbonaat. Dat is opzich ook wel logisch want carbonaat is basisch en koolzuur is zuur. Hierbij ontstaat dan het waterstofcarbonaat ion?? (is dat zo?!).


mogelijk fijne literatuur

http://quiz2.chem.arizona.edu/preproom/Dem...bon_dioxide.htm
Ik kan me voorstellen dat niet al het koolstfodioxide oplost en veel verloren gaat.
Klinkt als een heel aannemelijke reden. Als het vlot op zou lossen zouden de gasbellen ternauwernood het vloeistofoppervlak halen. Ik durf te stellen dat het in deze schoolopstelling een groot borrelfestijn was. ;)

Het contactoppervlak van een gasbel met de omringende vloeistof is relatief klein. Een héél groot deel van je koolzuur komt dus ongebruikt uit de hele opstelling.

Er is niet veel neerslag nodig om kalkwater mistig te maken. Daarna ben je nog een hele tijd onderweg terwijl er neerslag onzichtbaar (tenzij je heel netjes waarneemt) bij blijft komen. En dat moet daarna ook weer "ongemerkt" verdwijnen voordat je het weer ziet minderen. Dat kan langer duren dan een lesuur.

Verbeterpunten voor je opstelling??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer