Statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Statistiek

weet iemand hoe je een toevalsgetallen op je gr kunt laten maken ? (er staat niets van uitgelegd in mijn boek)

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Statistiek

Om wat voor rekenmachine gaat het?

Met de rekenmachine die ik heb (TI-83+) kan het met de rand en randInt functie. Zie ook deze link.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 53

Re: Statistiek

ik heb een TI-84. plus

ik zie wel bij end-matric -> math een rand m functie staan is het die ?

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Statistiek

Op de TI-83 vind je randInt( onder MATH>PRB>5. De TI-84 lijkt (qua lay-out) op de TI-83, dus ik neem aan dat je de functie zo ook wel op de TI-84 kan vinden.

Een voorbeeld:

randInt(1,9) geeft als output één willekeurige waarde tussen de 1 en 9 (inclusief getal 1 en 9).

Is dit wat je zoekt?
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 53

Re: Statistiek

nee, ik bedoel de optie die de gr heeft na: het invoeren van de waarnemingsgetallen en de bijbehorende frequenties , gemiddelde en de mediaan.

Berichten: 53

Re: Statistiek

en heirvan de toevalsgetallen

bv. een gelote steekproef met tien elementen (ook wel 'een steekproef van lengte 10' genoemd) uit de 80 gezinnen krijg je als volgt

nu staat in mijn boek

voeg aan elk gezin een nr van 1 tot en met 80 toe, welk gezin welk nr krijgt, is niet van belang.

zorg met de gr voor tien verschillende toevaslgetallen, waarbij je laat kiezen uit de getallen 1,2,3,4,5, tot en met 80

door elk verkrgen toevalsgetal het juiste gezin terug te zoeken, krijg je de elementen van de steekproef

hoe moet ik dat doen ? er staat niet mer in mijn boek, ! waa zit die functie bij mijn gr?

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Statistiek

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar volgens mij kan je prima de functie randInt( gebruiken.

Je hebt 80 gezinnen en je moet aan elk van deze gezinnen een nummer van 1 tot 80 toevoegen, je krijgt bijvoorbeeld:

Gezin ABC - 1

Gezin GVS - 2

Gezin ZMF - 3

...................

Gezin OHN - 80
zorg met de gr voor tien verschillende toevaslgetallen, waarbij je laat kiezen uit de getallen 1,2,3,4,5, tot en met 80
Dit kan je doen door middel van:

randInt(1,80,10), dit geeft als output tien willekeurige waarde tussen de 1 en 80 (inclusief getal 1 en 80). Het kan zijn dat er dubbele waarden tussen zitten, dit is waarschijnlijk niet wat je wil. Als er inderdaad dubbele waarden in je verkregen reeks voorkomen, dan kan je door middel van randInt(1,80) één nieuwe waarde laten genereren, die je vervolgens de dubbele waarde kan laten vervangen (er van uitgaande dat de nieuwe waarde niet in je reeks voorkwam).

Zo ver ik weet kan je niet met de standaardfuncties van de TI-84 een willekeurige reeks genereren, waar binnen de waarden altijd uniek zijn. Als je dit wil, dan zal je denk ik zelf een functie hiervoor moeten aanmaken met een loop functie, hier ben ik echter niet in thuis.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer