Springen naar inhoud

Katrollen

• Log in om te kunnen reageren

Noel07

Noel07

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2010 - 08:48

Hallo !

Leuk forum hier.

Heb een tijdje geleden meegedaan aan een examen voor brandweer.
Ben tegen mijn verwachtingen in gebuisd.

Graag had ik toch eens wat meer duidelijkheid over volgende vraag(en ).

Aan het plafond is een vaste katrol bevestigd daar komen nog eens twee losse katrollen bij die van elkaar gescheiden zijn .
Aan het ééne einde van het touw dat heirdoor loopt hangt een gewicht van 100 kg .

De vraag was hoeveel kracht in kg ik moest leveren om dit gewiht op te tillen ?
Onder de antwoorden stond a: 700 kg b : 500 kg c : 250 kg

Ik heb 500 kg geantwoord .

Is dit juist ?

Pittig detail is wel dat ik de vraag eigenlijk niet correct vind opgesteld en kan de vraag tot dubbelzinnigheid leiden .

1 Er stond bij de lossen katrollen niet bij hoe zwaar ( kg ) deze katrollen waren , en ik neem aan dat dit ook een belangrijke rol speelt in het berekenen van deze vraag .

2 De vraag was gewoon hoeveel kracht moet ik leveren om dit gewicht van de grond te krijgen , als dit met 500 kg zou lukken , dan lukt dit toch ook met 700kg .

Nog snel bijkomend .

Er waren nog volgende vragen .

Welk profiel heeft het meeste draagkracht U , T , I

Ik heb vermeld het U profiel , maar is het ook niet dat het U profiel omgekeerd meer draagkracht kan hebben ?

Volgende vraag was hoeveel duwklracht in kg ik moest leveren om een ladder van ....kg 2 meter over het ijs te duwen ?

Ik heb dit berekend door ...... kg .2 meter te doen f= m.a

Mag mijn proef gaan inzien één van de dagen .

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6171 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2010 - 09:00

1 Er stond bij de lossen katrollen niet bij hoe zwaar ( kg ) deze katrollen waren , en ik neem aan dat dit ook een belangrijke rol speelt in het berekenen van deze vraag .

In dit soort vraagstukken wordt het eigen gewicht van de katrollen verwaarloosd.
Verder is het probleem onduidelijk gesteld. Want hoe is het touw door de katrollen geregen? Was er geen tekening bij?

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2010 - 11:33

Aan het plafond is een vaste katrol bevestigd daar komen nog eens twee losse katrollen bij die van elkaar gescheiden zijn . Aan het ééne einde van het touw dat heirdoor loopt hangt een gewicht van 100 kg .

De vraag was hoeveel kracht in kg ik moest leveren om dit gewiht op te tillen ?
Onder de antwoorden stond a: 700 kg b : 500 kg c : 250 kg

Een katrol dient toch om met een kleine kracht een grote last op te heffen.
Opgave is dus volledig fout; tenzij er nog een (aantal) nul(len) bij moeten in de opgave ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40473 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2010 - 17:48

Volgende vraag was hoeveel duwklracht in kg ik moest leveren om een ladder van ....kg 2 meter over het ijs te duwen ?

een duwkracht bereken je niet in kg maar in newton

Ik heb dit berekend door ...... kg .2 meter te doen f= m.a

(grote) F=m·a geeft vertaald kracht is massa x versnelling. Je 2 meter zijn echter een afstand. (en nogmaals, kracht kan nooit in kg worden uitgedrukt.

Overigens klopt deze vraag niet, of minstens, ze is niet volledig. Met een afstand en een massa van een ladder alleen kun je nooit een kracht of een energie berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 29 september 2010 - 18:06

Een katrol dient toch om met een kleine kracht een grote last op te heffen.
Opgave is dus volledig fout; tenzij er nog een (aantal) nul(len) bij moeten in de opgave ;)

Een katrol is een wieltje waar een touw overheen kan lopen. Hij verandert niets aan de grootte van de krachten, wel aan de richting.
Een stel katrollen vormt een takel; hiermee kan met een kleine kracht een groot gewicht worden opgetrokken. Maak je de takel verkeerd, dan kan het omgekeerde gebeuren (grote kracht voor klein gewicht).

De Newton als krachteenheid schept in dagelijkse gevallen problemen. Lang geleden bestond de kgf, kilogram-force, die gedefinieerd was als de zwaartekracht die een massa van een kg ondervindt. Deze had als voordeel dat hij overeenkwam met ons gevoel, nl. 'het gewicht' van 'een gewicht van één kg' (een blok ijzer met massa 1kg, gebruikt bij weegschalen). In dit geval is een kracht van 50 kgf nodig om een massa van 100 kgf met een takel te tillen. En ja, 50 kgf is 500 N dus antwoord b is, hoewel onjuist overgenomen, gewoon juist.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6171 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2010 - 18:27

En ja, 50 kgf is 500 N dus antwoord b is, hoewel onjuist overgenomen, gewoon juist.

Niet juist, want antwoord b is 500 kg, niet 500 N.
En nogmaals, dit vraagstuk is alleen goed te beantwoorden als duidelijk is hoe het touw door de katrollen is geregen.

Noel07

Noel07

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2010 - 18:50

Zo snel ik de proef heb mogen inkijken zal ik de vragen hier posten

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 2353 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 10:45

Ik vind het uberhaupt al dubieus hoe je met één katrol aan een plafond twee losse katrollen kan laten "zweven". En die laatste vraag klopt ook al niet. Als met "het ijs" wordt bedoeld dat er geen wrijving is, dan is elke kracht, hoe klein ook, voldoende om de ladder in beweging te zetten en als de ladder eenmaal een snelheid heeft en niet afremt omdat er geen wrijving is, dan zal hij altijd op een gegeven moment 2 meter verschoven zijn. Wat is dit voor een belachelijke toets?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16230 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2010 - 10:49

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40473 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 16:20

Wat is dit voor een belachelijke toets?

Dat is eht waarschijnlijk niet, ik denk dat Noel07 gewoon de vragen maar half onthouden heeft en daarbij e.e.a. door elkaar gooit.

Laten we maar gewoon even afwachten tot hij terugkomt met correctere vragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures