Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 215

Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Dag Iedereen,

Hierbij een heel speciale vraag van mij. Ik weet dat het de natuur is, maar vraag mij af hoe het komt dat mannen en vrouwen zoveel verschillende interesses hebben? Hoe komt het dat vrouwen goed kunnen praten? Hoe komt het dat mannen meer interesse hebben in techniek en auto's? Waarom gaan vrouwen graag winkelen en mannen niet?

Ik weet het, een speciale vraag van mij. Maar vindt het raar dat er zoveel verschillen zijn in interesses ;) .

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Er zijn verschillende manieren om het door jou genoemde verschil te benaderen.

Je weet ongetwijfeld dat de hersenhelften van de mens verschillende functies hebben, en dat bij man en vrouw de verdeling in ontwikkeling of activiteit verschilt. Hierdoor reageren vrouwen anders ('emotioneel') op omstandigheden dan mannen ('analytisch'). Tussen haakjes, omdat dit een zeer simplistisch beeld is van de verschillen.

Welk deel van deze reacties bijdragen aan het door jouw aangekaarte verschil in gedrag laat ik in het midden, dat is het terrein van de psychologie. Ongetwijfeld is er ook een maatschappelijk, opvoedkundig aspekt te noemen. Ook hier weet ik te weinig van af om veel zinvols te noemen.

Waardoor deze verschillen veroorzaakt kunnen zijn is iets anders.

Bij diverse dier- en plantesoorten zijn er verschillen in gedrag en lichaamsbouw tussen de sexen. Deze zijn bij dieren ontstaan door subtiele verschillen, die winstgevend bleken in reproductief succes. Net zoals bepaalde diersoorten ontstonden die zich in een bepaald deel van de natuur (niche) voordelig konden ontwikkelen, ontstonden tussen de sexen van bepaalde soorten verschillen die voordelen boden voor de overleving. Meestal hadden deze te maken met het feit dat de vrouwelijke dieren direct zorgden voor de voortplanting, en dat zij in bepaalde fasen van de voortplanting minder geschikt waren voor bepaalde taken. Doordat deze taken dus uitgevoerd moesten worden door de mannelijke dieren moesten deze zich anders ontwikkelen dan de vrouwelijke.

Ik geef alleen het beginsel weer, en ga geen voorbeelden geven van de verschillen; Ik denk dat je deze zelf ook kan bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Hierbij een heel speciale vraag van mij. Ik weet dat het de natuur is, maar vraag mij af hoe het komt dat mannen en vrouwen zoveel verschillende interesses hebben? Hoe komt het dat vrouwen goed kunnen praten? Hoe komt het dat mannen meer interesse hebben in techniek en auto's? Waarom gaan vrouwen graag winkelen en mannen niet?
Eerst denk ik dat het belangrijk is je te realiseren dat de verschillen tussen mannen en vrouwen vaak opgeblazen worden. Er zijn inderdaad wel een aantal verschillen merkbaar maar de verschillen tussen verschillende vrouwen, of de verschillen tussen verschillende mannen is vaak groter dan de verschillen tussen de groep mannen en de groep vrouwen. Dus, mannen onderling of vrouwen onderling hebben meer verschillen dan als we mannen met vrouwen vergelijken.

Of het echt zo is dat vrouwen liever winkelen dan mannen weet ik niet (is dit ooit onderzocht?), maar zelfs zonder onderzoek denk ik zeker dat de kans reëel is. Dus die discussie laat ik opzij liggen. ;)

Wat betreft interesse in techniek en auto: idem dito. Wat betreft het praten, daar twijfel ik al iets meer aan.

In elk geval ben ik ervan overtuigd dat de opvoeding en de maatschappij hierin een belangrijke rol speelt: ze legt rolpatronen op voor mannen en andere rolpatronen op voor vrouwen. We worden verwacht daaraan te voldoen, als we dat niet doen, dan horen we er niet meer bij. Dit is ietwat zwart-wit uitgedrukt, maar zo is het in grote lijnen wel. Vanaf z'n geboorte krijgt het kind een voorbeeld van hoe het zich moet gedragen en dat is dan volgende die opgelegde rolpatronen: een jongen hoort niet te emotioneel te zijn, als hij huilt, krijgt hij te horen dat jongens niet horen te huilen enz... Met andere woorden: ouders gaan het 'juiste' (lees: volgens het juiste rolpatroon) bekrachtigen en het 'niet correcte' gedrag bestraffen. Vaak gebeurt dit subtiel, in de vorm van aandacht krijgen: correct gedrag krijgt aandacht, niet-correct gedrag wordt eerder genegeerd. Als kind zou je voor minder jouw gedrag gaan aanpassen.

Bovendien gaat dat jongetje of meisje dan, als het iets ouder is, terechtkomen in een groepje van leeftijdsgenoten van vooral z'n eigen geslacht. Zo leren ze nog meer wat past bij hun geslacht en wat niet past bij hun geslacht. Ze zien terug de voorbeelden van hun kameraadjes en ze worden terug bekrachtigd of afgestraft naargelang ze wel of niet het juiste gedrag vertonen. Vooral jonge kinderen denken erg zwart-wit wat betreft die rolpatronen: een jongen/ meisje hoort zo te handelen en als die dat niet doen, dan kunnen ze daar heel sterk op reageren. Kinderen die zich niet conform hun geslacht gedragen, worden daar (zeker op die leeftijd) vaak om gepest. Dit is vooral het geval bij jongetjes. Een jongetje dat een voorkeur heeft om met poppen te spelen, zal vaak redelijk hard worden aangepakt door z'n leeftijdgenootjes. Bij meisjes is dit iets minder: als zij ruwe spelletjes spelen, wordt dit soms iets beter aanvaard door hun leeftijdgenootjes.

De rol van de media hierin, is natuurlijk ook erg groot: reclames, tekenfilms (stoere mannen en 'zwakke' vrouwen), films, boeken,... Die zijn vaak erg stereotiep over geslachten: vrouwen moeten zo handelen, mannen zo.



Bovendien zal dat kind na een tijdje deze sociale normen (= ideeën over hoe men zich moet gedragen) zodanig internaliseren (= zichzelf eigen maken) dat hij niet meer doorheeft dat die ideeën eigenlijk komen van anderen (z'n ouders, in de eerste plaats & later z'n leeftijdsgenootjes), maar hij zal ze zien als 'komend van zichzelf'. Hij vindt het maar normaal dat hij zich zo moet gedragen, hij heeft de indruk dat het gewoonweg vanuit zichzelf komt. Zo vormt hij ook schema's, in zichzelf, over hoe hij zich hoort te gedragen. Door al die vroege en latere ervaringen, vormt hij dus een beeld over wat er van hem wordt verwacht én over wat hij van anderen verwacht wat betreft hun gedrag.

Wat is nu dat gepaste gedrag? Je haalde er zelf al een aantal aan:

- Jongens mogen zich vuil maken

- techniek & wiskunde is iets voor jongens

- jongens mogen geen gevoelens tonen

- jongens moeten het initiatief nemen om meisjes te benaderen

- enz...

- meisjes moeten zorgen dat ze mooi zijn zodat ze een jongen kunnen krijgen (en daarvoor moet je natuurlijk kunnen gaan winkelen! En vuil maken door aan een auto te werken, past daar ook niet bij)

- meisjes moeten eerder passief zijn en wachten tot een jongen het initiatief neemt

- meisjes moeten mensen verzorgen en helpen, net zoals zij hun kinderen moeten opvoeden (werken aan een auto hoort daar zeker niet bij)

- enz...

Nu is het zo dat de emancipatie in het Westen toch al redelijk is doorgedrongen in onze maatschappij, dus zo zwart-wit is het niet meer, maar als je de TV opzet en videoclips van liedjes bekijkt, dan merk je toch dat er nog heel wat van die rolpatronen worden opgedrongen via kanalen die erg belangrijk zijn voor jongeren: een popidool is nu eenmaal iemand waarmee ze zich willen identificeren, waardoor ze zich wat beter voelen. En dus dien je je ook te gedragen volgens het gedrag van die popidolen (in hun videoclips).

Het gekke is dat je ziet dat dit rolgedrag dan wordt toegeëigend aan die persoon: een vrouw moet zich op die manier te gedragen, anders is ze geen echte vrouw. En uiteindelijk wordt dit: 'vrouwen gedragen zich van nature op die manier' (terwijl het oorspronkelijk zo was dat ze verplicht werden zich zo te gedragen). Met andere woorden: de persoon wordt z'n rol: het is alsof hij de rol die hij opgelegd kreeg, uiteindelijk van zichzelf wordt.

En vanaf dan zijn er nog meer argumenten om aan te geven dat iemand zich zo hoort te gedragen: zie je wel, een vrouw hoort zich zo te gedragen, want elke vrouw doet dit, het zit in haar natuur (terwijl ze in eerste instantie verplicht werd dat te doen).

Verder, wat betreft bv. het beter zijn in bepaalde vakken: het is experimenteel aangetoond dat meisjes minder goed presteren dan jongens op vakken als wiskunde of wetenschappen als hun vooraf gezegd wordt dat meisjes over het algemeen minder goed zijn in die vakken. Als ze daarentegen eerst een verhaal te horen krijgen over een succesvolle vrouwelijke wiskundige of wetenschapster, dan presteren ze beter dan jongens. Men noemt dit een 'stereotype threat' = een stereotiepe bedreiging: de persoon gedraagt zich volgens het stereotiepe die hij opgelegd krijgt. Dus: hij gaat zich zodanig gedragen (onbewust door aantasting van oa. z'n zelfbeeld en z'n zelfzekerheid) dat hij de vooroordelen bevestigt.

Dit was het stukje psychologie. Anderzijds is het zeker ook zo dat er van nature uit (= biologisch bepaald) verschillen zijn tussen jongens en meisjes: zo zijn jongetjes vanaf de geboorte gemiddeld genomen wat actiever dan meisjes. En er zijn zeker nog andere verschillen. Zoals Bessy al aanhaalde zijn er neurologische verschillen tussen mannen en vrouwen (hersenen). Ook onze geslachtshormonen verschillen. Daardoor hebben mannen ook meer spierkracht dan vrouwen (en zware karweien doen, zoals automechaniek, is dan natuurlijk een stuk eenvoudiger).

Evolutionair bekeken was het verder belangrijk dat de man zoveel mogelijk vrouwtjes kon bevruchten (om z'n zaad door te geven). Het vrouwtje daarentegen moest mooi zijn om een mannetje met status te kunnen krijgen en moest vooral voor de kinderen zorgen (ook om haar eigen genen door te geven doordat die kinderen zo konden overleven en zich voortplanten, later).

Wat betreft die tekst waarnaar je refereert (waarom winkelen vrouwen graag): Ik denk dat dit wel klopt, alleen is dit helemaal niet specifiek voor 'winkelen'. Het geldt volgens mij voor elke activiteit die we leuk vinden, of dit nu prutsen is aan een auto of winkelen: het zorgt ervoor dat we onze gedachten kunnen verzetten (en onze zorgen kunnen vergeten), het bezorgt ons een positief zelfbeeld (zie eens wat ik kan herstellen aan die auto, of zie eens wat ik gevonden heb bij het winkelen: ben ik niet mooi nu), het geeft ons een adrenalineshot als we datgene bereiken wat we willen bereiken, enz...

Ik heb het allemaal een beetje zwart-wit voorgesteld. Zo is het niet echt. Maar, ik gaf al aan dat het wel vaak nog zo ingebakken zit in onze maatschappij en dat we in grote lijnen nog handelen daarnaar. En in sommige gezinnen/ streken/ landen/... zal dit zeker nog meer het geval zijn dan in andere.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Het vrouwtje daarentegen moest mooi zijn om een mannetje met status te kunnen krijgen en moest vooral voor de kinderen zorgen (ook om haar eigen genen door te geven doordat die kinderen zo konden overleven en zich voortplanten, later).
Ben ik het niet helemaal mee eens (met de rest wel dus). Het is eerder andersom.

Mannetjes moeten mooier zijn om voor vrouwtjes aantrekkelijk te zijn, want mooi zijn wordt geinterpreteerd als sterk en gezond. Bij de meeste soorten hebben de mannetjes meer en fellere kleuren. Lichaamsbouw en spierontwikkeling is alleen bij hogere diersoorten van belang.

De wijze waarop vrouwtjes worden beoordeeld varieert ook. Bij sommige soorten is zelfs elk vrouwtje goed genoeg, dat is het stukje verspreiding van zaad dat Dido noemt. Bij vrouwen van hogere soorten wordt een subtiel kenmerk, dat duidt op een hoge vruchtbaarheid, belangrijk gevonden. Borsten en heupen dus bij de mens, maar bij andere dieren kan een geur volstaan.

Dido geeft verder wel precies de factoren die ik in het midden heb gelaten, dus al met al denk ik dat de vraag tamelijk volledig is beantwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

bessie schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens (met de rest wel dus). Het is eerder andersom.

Mannetjes moeten mooier zijn om voor vrouwtjes aantrekkelijk te zijn, want mooi zijn wordt geinterpreteerd als sterk en gezond. Bij de meeste soorten hebben de mannetjes meer en fellere kleuren. Lichaamsbouw en spierontwikkeling is alleen bij hogere diersoorten van belang...
Je hebt vermoedelijk gelijk als je stelt dat dit de visie is van de evolutionaire biologie (en mogelijks ook van de evolutionaire psychologie, dat kan ik je pas over een klein jaartje vertellen ](*,) ).

Anderzijds is het wel zo dat in onze huidige maatschappij, uit onderzoek, blijkt dat mannen het vooral belangrijk vinden dat hun partner fysiek aantrekkelijk is (de vrouw moet mooi zijn) en dat een vrouw daarentegen het belangrijker vindt dat haar mannelijke partner macht en status heeft (mooi zijn is iets minder belangrijk voor haar). Dus mooi zijn is iets waar vooral vrouwen naar moeten streven. En ik denk dat dit ook merkbaar is in onze maatschappij.

Maar (en dat haalde je dus waarschijnlijk terecht aan) vermoedelijk is dit niet zozeer biologisch of evolutionair gedetermineerd.



Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Ik vraag mij af of het ook daadwerkelijk om het winkelen sec gaat, dus de behoefte om te kijken en evt te kopen.

Het zou ook wel eens kunnen om het verkrijgen van aandacht. Het sociale aspect in de vrouw.

De aandacht van haar partner, die moet mee of krijgt thuis te horen wat ze allemaal gezien en beleeft heeft. Maar ook de externe mensen, de verkopers (sters), immer zij moeten wel met haar in contact komen.

Ook het andere publiek dat rondom haar heen is. Iets van hoe reageert men op mij of juist helemaal niet, ben ik in wel in beeld?

Is daar onderzoek naar gedaan ?
nothing will change without a rebel

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Het zou kunnen, door ijdelheid of vraag naar voortdurende zelfbevestiging, alleen zie ik niet of dat van invloed is op het feit dat alleen vrouwen dat willen.

Mannen hebben deze eigenschappen toch ook? Er wordt beweerd dat vrouwen in sociale interactie meer op zoek zijn naar gesprekken en medegevoel, terwijl mannen zich aggressiever uiten (onbewust, via lichaamstaal). In dat geval zou een groep dames bij een uitverkoop een orgie van gesprekken en geknuffel met zich mee moeten brengen, maar in de praktijk wordt er gewoon gegraaid en geduwd. Maar op een computerbeurs gaan de heren op vergelijkbare wijze met elkaar om, en bij de bar is het een geklets van jewelste, en bij herhalingsoefeningen en de regiments-reunie is het een kleffe bedoening.

Ik denk dat het verschil tussen mannen en vrouwen schromelijk wordt overdreven, en vaak subjectief wordt beoordeeld. Immers het zijn vaak mannen en vrouwen, hoogst zelden onzijdige mensen, die hun visie geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

bessie schreef:Het zou kunnen, door ijdelheid of vraag naar voortdurende zelfbevestiging, alleen zie ik niet of dat van invloed is op het feit dat alleen vrouwen dat willen.

Mannen hebben deze eigenschappen toch ook? Er wordt beweerd dat vrouwen in sociale interactie meer op zoek zijn naar gesprekken en medegevoel, terwijl mannen zich aggressiever uiten (onbewust, via lichaamstaal). In dat geval zou een groep dames bij een uitverkoop een orgie van gesprekken en geknuffel met zich mee moeten brengen, maar in de praktijk wordt er gewoon gegraaid en geduwd. Maar op een computerbeurs gaan de heren op vergelijkbare wijze met elkaar om, en bij de bar is het een geklets van jewelste, en bij herhalingsoefeningen en de regiments-reunie is het een kleffe bedoening.

Ik denk dat het verschil tussen mannen en vrouwen schromelijk wordt overdreven, en vaak subjectief wordt beoordeeld. Immers het zijn vaak mannen en vrouwen, hoogst zelden onzijdige mensen, die hun visie geven.
Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet zozeer het gedrag dan op dat moment, maar het -vrouwelijke- motief om te gaan winkelen.
nothing will change without a rebel

Berichten: 8

Re: Waarom winkelen vrouwen graag en mannen niet?

Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet zozeer het gedrag dan op dat moment, maar het -vrouwelijke- motief om te gaan winkelen.
Ik las laatst in een boek "What's Antropology?" wat het motief van winkelen is. Mensen (en misschien wel vrouwen véél meer) winkelen graag omdat het een sociaal proces is. Je winkelt meestal niet alleen en als je zaken koopt, dan koop je veelal ook zaken voor mensen. In dit boek werd dus verwezen naar de communicatieve functie van winkelen. :-)

Reageer