Excel 2003

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Excel 2003

Hoi!

Ik zit met een excel raadsel die ik niet kan oplossen.

Er zijn 2 verschillende tabbladen. In de ene tabblad zijn er 4 verschillende codes waarnaast een totaal moet komen.

In het 2e tabblad zijn de verschillende codes een aantal x aanwezig met verschillende prijzen naast.

Nu is het de bedoeling om het totaal te berekenen per code. Het is ook de bedoeling indien er meerdere codes bijkomen, de formule te kunnen doortrekken (belangrijk!).

Afbeeldingen en excel file in bijlage brengen meer duidelijkheid.

Ik hoop op de juiste oplossing van een Excel wizard ;)

Mvg
Bijlagen
ExcelRaadsel.xls
(16.5 KiB) 68 keer gedownload
Tabblad2.JPG
Tabblad2.JPG (231.82 KiB) 488 keer bekeken
Tabblad1.JPG
Tabblad1.JPG (219.19 KiB) 489 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel 2003

Download het attachment eens en kijk of dit voor je klopt. En probeer de gebruikte formule eens te ontleden en kijken of je deze snapt.
Bijlagen
ExcelRaadselOpgelost.xls
(17 KiB) 76 keer gedownload
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Excel 2003

Download het attachment eens en kijk of dit voor je klopt. En probeer de gebruikte formule eens te ontleden en kijken of je deze snapt.
Ziet er mooi uit, ik snap de formule maar op deze manier kan ik mijn formule niet doortrekken en moet ik telkens de "GM100900?" aanpassen in de formule. In bijlage heb ik 2 codes toegevoegd waarvan ik het resultaat zou moeten verkrijgen met een "doorgetrokken" formule.

Mvg en bedankt voor het rappe antwoord :-)
Bijlagen
Kopie_van_ExcelRaadsel2.xls
(17.5 KiB) 73 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel 2003

Joh wat was dat een gepuzzel. Verander de code in regel 2 eens in:

Code: Selecteer alles

=SUMIF(Blad2!$A$2:A$39;"="&B2;Blad2!$B$2:$B$39)
.

Waarom gepuzzel? Hij deed het elke keer niet als ik heb uittestte. Zoeken, zoeken, zoeken, en nu blijkt dat de referentiecodes op blad1 niet overeenkomen met blad2.

Als je dat aanpast, zou het moeten werken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Excel 2003

Raspoetin schreef:Joh wat was dat een gepuzzel. Verander de code in regel 2 eens in:

Code: Selecteer alles

=SUMIF(Blad2!$A$2:A$39;"="&B2;Blad2!$B$2:$B$39)
.

Waarom gepuzzel? Hij deed het elke keer niet als ik heb uittestte. Zoeken, zoeken, zoeken, en nu blijkt dat de referentiecodes op blad1 niet overeenkomen met blad2.

Als je dat aanpast, zou het moeten werken.


Geniaal!! Mijn excuses voor de foute referentiecodes ](*,)

Had er nooit op gelet. Nogmaals bedankt voor de oplossing!

Berichten: 9

Re: Excel 2003

Let's take this to the next level. Ik had graag een extra voorwaarde toegevoegd. Er zijn nu 2 resultatenkolommen. De uitkomst mag in de eerste kolom enkel berekend worden wanneer er naast de codes "A" staat, en in de tweede kolom enkel wanneer er "B" staat. Indien "A" of "B" niet aanwezig zijn komt er gewoon een 0. Iemand die hier een antwoord op kan bedenken?
Bijlagen
Exceltest_nextlevel.xls
(18.5 KiB) 74 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel 2003

Ik weet je formule niet maar het zou zoiets moeten worden (in de eerste cel van kolom A op blad 1):

Code: Selecteer alles

=IF(Blad2!B2="A";jouw_formule;"0")
.

Voor die "0" op het einde kun je kun je ook andere dingen neerzetten, bijvoorbeeld n.v.t. of "". In het laatste geval komt er niks in de cel te staan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer