Springen naar inhoud

Sterkte berekenen eikenhouten i balk


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Banken

    Banken


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2010 - 16:57

Beste forumleden,

Voor een afstudeerproject heb ik een sterkte berekening nodig van een eikenhouten I balk. De delen eikenhout zullen verlijmd worden met een houtlijm geschikt voor dragende constructies. De balk zal gebruikt worden als staander en ligger in constructies van eenvoudige overkappingen, zoals een carport met een dakhelling van 20%.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik de sterkte van een houten I balk zou moeten uitrekenen.

Zou iemand mij kunnen helpen met de sterkte berekening van deze eikenhouten I balk.

Heel erg bedankt!


De maten van de balk zijn aangegeven in de onderstaande tekening.

Bijgevoegde miniaturen

  • eiken_I_balk.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 september 2010 - 18:58

Bereken het traagheids momenten van het gehele blok: 140* 230 mm en trek daar de traagh.M van de 2 holtes vanaf : 2*20*210 mm;

W= I/115mm

Je moet zelf de sigma van eikenhout opzoeken ,de belasting op de balk;maar het principe gaat om de waarden I en W van die balk en die zijn dan te gebruiken voor variabele lengtes.

Hoe groter lengte des te kleiner belasting per m1;zie bijv.form.ligger op 2 stp: M= 0.125 * q*L2

#3

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2010 - 22:29

Volgens de geldende eurocodes zal je dan, op ongeveer de methode die oktagon al aangaf, een resem modificatie factoren moeten toepassen. Zou dat de bedoeling zijn of mag je vereenvoudigen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#4

Banken

    Banken


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 21:36

Ik heb op de site Bericht bekijken
Volgens de geldende eurocodes zal je dan, op ongeveer de methode die oktagon al aangaf, een resem modificatie factoren moeten toepassen. Zou dat de bedoeling zijn of mag je vereenvoudigen?[/quote]

Sorry jhnbk, maar ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ik ben helemaal niet bekend met de constructieleer, maar wil er graag meer over leren.

Bijgevoegde miniaturen

  • ivorm.gif
  • formule1.jpg

Bijgevoegde afbeeldingen

  • formulesl.jpg

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 13:11

Als je dit soort I-profielen in hout wilt uitvoeren kun je geen gelijksoortige lijf- en flensdiktes uitvoeren als in staal omdat de trekvastheid van staal ca.15-20 zo hoog is als van hout.

Het probleem is,dat er bij de overgang van het lijf naar de flens bui- en schuifspanningen ontstaan die snel een max.waarde hebben,maar bij staal tot minimale diktes van flens en lijf kunnen worden toegepast.Je zult de formule voor ideele spanning in dat overgangsvlak moeten berekenen LaTeX i = ( LaTeX 2 + 3* LaTeX 2 )en vervolgens een wringingsmoment om de slapheid van het profiel te berekenen.

Kluifzuh!

De griekse symbolen kwamen ondanks Latex er niet uit rollen!

Veranderd door jhnbk, 01 oktober 2010 - 14:17
Griekse latex symbolen werken nu wel. Commando's worden voorafgegaan door een \ (\tau in plaats van tau)


#6

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 21:02

Sorry jhnbk, maar ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ik ben helemaal niet bekend met de constructieleer, maar wil er graag meer over leren.

Aangezien je mijn uitleg niet begrijpt moet je er maar van uitgaan dat het voor jouw niet zo'n belang heeft.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 oktober 2010 - 17:12

@jhnbk: Bedankt voor de reparatiewerken;ik vroeg me al af waar ik de mist mee in ging,het was de backslash!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures