Motor met perslucht
-
- Berichten: 10
Motor met perslucht
Hey,
Ik zit momenteel in mijn laatste jaar elektrotechnieken + pneumatica op het VTi te Aalst.
Als onderwerp neem ik een zelfgebouwde perslucht motor met pneumatische cilinders.
Deze worden gestuurd door een 5/2 vermogen ventiel.
Dit is de tekening van het concept, Het is getekend met sketch up.
Hoe zou ik het beste die krukas realiseren want er komt toch wat kracht op.
er is een grote metaal afdeling op school die helpen met het mechanische aspect.
Mvg
Steffen
Ik zit momenteel in mijn laatste jaar elektrotechnieken + pneumatica op het VTi te Aalst.
Als onderwerp neem ik een zelfgebouwde perslucht motor met pneumatische cilinders.
Deze worden gestuurd door een 5/2 vermogen ventiel.
Dit is de tekening van het concept, Het is getekend met sketch up.
Hoe zou ik het beste die krukas realiseren want er komt toch wat kracht op.
er is een grote metaal afdeling op school die helpen met het mechanische aspect.
Mvg
Steffen
- Lorentziaan
- Berichten: 320
Re: Motor met perslucht
Leuk Project!!
Kan je geen bestaande krukas uit een auto- of bromfietsmotor gebruiken? Eventueel aanpassen aan de specifieke cylinders die je wil gebruiken.
(misschien heeft dit een ecologische meerwaarde aan je project?)
Kan je geen bestaande krukas uit een auto- of bromfietsmotor gebruiken? Eventueel aanpassen aan de specifieke cylinders die je wil gebruiken.
(misschien heeft dit een ecologische meerwaarde aan je project?)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270
-
- Berichten: 10
Re: Motor met perslucht
Zou een goede optie zijn. maar kan ik niet gewoon een stalen staaf plooien in de vorm van een krukassillyconmarc schreef:Leuk Project!!
Kan je geen bestaande krukas uit een auto- of bromfietsmotor gebruiken? Eventueel aanpassen aan de specifieke cylinders die je wil gebruiken.
(misschien heeft dit een ecologische meerwaarde aan je project?)
of kan dit de kracht niet aan?
Dank bij voorbaat
Steffen
- Lorentziaan
- Berichten: 320
Re: Motor met perslucht
Zonder te weten hoe groot je ontwerp is en welke krachten er zullen ontstaan heb ik daar toch wat bedenkingen bij:
- Hoe scherp kan/moet/wil je plooien om het geheel tot een redelijke lengte te beperken?
- Wat is het effect van de scherpe plooien op de sterkte van de staaf?
- Ik zie 9 lagers die redelijk goed opgelijnd moeten worden. Kunnen je collega's in de metaalafdeling dat aan? De lagers (9stuks?) kunnen erg lijden onder slechte oplijning.
- Hoe start de motor initiëel? V-opstelling bekeken?
Groeten!
- Hoe scherp kan/moet/wil je plooien om het geheel tot een redelijke lengte te beperken?
- Wat is het effect van de scherpe plooien op de sterkte van de staaf?
- Ik zie 9 lagers die redelijk goed opgelijnd moeten worden. Kunnen je collega's in de metaalafdeling dat aan? De lagers (9stuks?) kunnen erg lijden onder slechte oplijning.
- Hoe start de motor initiëel? V-opstelling bekeken?
Groeten!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270
-
- Berichten: 10
Re: Motor met perslucht
Ik Ben net op het idee gekomen om een gewone standaard kleine of grote 4 cilinder lijn motor te gebruiken.
De kop met de kleppen te verwijderen en te vervangen door een plaat van ( denk 6 millimeter ongeveer )
en in die plaat in het midden van de 4 cilinders draad te tappen ( 3/8 ) en direct mijn persluchtleidingen daarop
bevestigen, met een snelontluchter natuurlijk.
- De cilinders zijn voor die krachten gemaakt.
- De krukas is perfect uitgelijnd
- Het is proper afgewerkt en stevig en gemakkelijker te bouwen
De inspuiting, uitlaat, inlaat, .. alles vliegt eraf
buiten het carter en de cilinders.
Dan heb ik een as naar buiten die ik dan kan gebruiken voor iets aan te drijven.
Hoe zit het met de smering van die cilinders?
Is dit praktisch haalbaar?
Bedankt voor de reacties
Steffen
De kop met de kleppen te verwijderen en te vervangen door een plaat van ( denk 6 millimeter ongeveer )
en in die plaat in het midden van de 4 cilinders draad te tappen ( 3/8 ) en direct mijn persluchtleidingen daarop
bevestigen, met een snelontluchter natuurlijk.
- De cilinders zijn voor die krachten gemaakt.
- De krukas is perfect uitgelijnd
- Het is proper afgewerkt en stevig en gemakkelijker te bouwen
De inspuiting, uitlaat, inlaat, .. alles vliegt eraf
buiten het carter en de cilinders.
Dan heb ik een as naar buiten die ik dan kan gebruiken voor iets aan te drijven.
Hoe zit het met de smering van die cilinders?
Is dit praktisch haalbaar?
Bedankt voor de reacties
Steffen