Moderatie (interactie) in spss

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Moderatie (interactie) in spss

Hoi allen!

Ik ben bezig met een onderzoek naar de relatie tussen vrijetijdsactiviteiten en herstel.

Hierbij heb ik gekeken naar het effect van verschillende vrijetijdsactiviteiten (zoals sociale activiteiten, fysieke activiteiten, passieve activiteiten enz) op herstel. Ook heb ik gekeken naar de rol van motivatie voor een activiteit (moderator) in deze relatie. Er waren 2 moderatoren in mijn onderzoek namelijk: intrinsieke en extrinsieke motivatie. mijn hypotheses waren hierbij:

Hypothese 7a: Intrinsieke motivatie voor de activiteit modereert de relatie tussen vrijetijdsactiviteit en herstel, zodanig dat activiteiten tot meer herstel leiden naarmate men in meer intrinsiek gemotiveerd is.

Hypothese 7b: Extrinsieke motivatie voor de activiteit modereert de relatie tussen vrijetijdsactiviteit en herstel, zodanig dat activiteiten tot minder herstel leiden naarmate men in meer extrinsiek gemotiveerd is.

Nou is er bijvoorbeeld uit de resultaten gebleken dat intrinsieke motivatie de positieve relatie tussen fysieke activiteiten en herstel versterkt. Dus deze activiteiten leiden tot meer herstel naarmate intrinsieke motivatie hoger is. Ik moet nu een interactieplot maken, alleen kom ik er niet echt uit. Mijn onafhankelijke variabele en moderator zijn namelijke continue variabelen. Wij hebben tijdens onze studie altijd moderatoren gehad zoals geslacht (m/v), cultuur (westers/ niet-westers) enz. Dus variabelen die uit 2 categorien bestaan. en ook hadden we altijd een onafhankelijke variabele die categorisch was. Mijn vraag is dus hoe kan ik grafisch laten zien in SPSS dat er een interactie is.

ik hoop dat iemand mij kan helpen,

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Moderatie (interactie) in spss

Ik ben niet echt de juiste persoon die je kan helpen, vrees ik (statistiek is niet echt m'n stokpaardje), maar ik kan je wel al het volgende meegeven:

de manier die ik daarbij leerde (ik vermoed dat het ook anders kan) was door de moderator op te delen in 3 groepen:

- de eerste groep = - 1 standaarddeviatie op motivatie

- de 2de groep = de gemiddelde score op motivatie

- de 3de groep = + 1 standaarddeviatie op motivatie

En dan krijg je 3 regressielijnen te zien, volgens de SD's.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 954

Re: Moderatie (interactie) in spss

Hallo Gizmoli,

Jeremy Dawson heeft een hele handige site voor het tekenen van interactie-effecten. Je berekent de effecten in SPSS en voert ze vervolgens in, in de xls-files op de site.

http://www.jeremydawson.co.uk/slopes.htm

Groeten,

Ferry

Reageer