Pompinstallatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Pompinstallatie

Beste,

We willen graag een pompinstallatiebouwen. Deze bevat een cetrifugaalpomp en moet water van een vat pompen en daarna terug naar het vat pompen.

We willen de energiewinst berekenen als we het debiet regelen via een regelklep of gewoon een aangedreven regeling(frequentiesturing).

Ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen om deze vergelijking te maken.

De gegevens van de motor zijn: 50Hz

1420/min

1,5kW

3,5A

cosphi:0,79

Hartelijk dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pompinstallatie

We willen de energiewinst berekenen als we het debiet regelen via een regelklep of gewoon een aangedreven regeling(frequentiesturing).
prima
Deze bevat een centrifugaalpomp en moet water van een vat pompen en daarna terug naar het vat pompen.
Maar dit vertelt je niks

Ik zou me kunnen voorstellen dat in dit proces het gewenste debiet en belasting constant zijn, dan komt het er gewoon op aan om een pomp met de juiste curve te kiezen. Heb je helemaal geen kleppen of frequentieregelaars nodig.

Dus voordat je verder gaat zul je het proces een stuk nauwkeuriger moeten gaan omschrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Pompinstallatie

Beste,

Om mijn vraag misschien te verduidelijken

Ik zou graag de vergelijking maken tussen een debietregeling doormiddel van een regelklep en een debietregeling doormiddel van een frequentiesturing (toerental).

Welke werkwijze kan ik het beste toepassen om dit te bepalen?

Alvast bedankt!

Berichten: 473

Re: Pompinstallatie

Eerst sprak je van "energiewinst" en nu van "vergelijking/debiet" (is een beetje algemeen hé ](*,) )

Energiewinst: steek een vermogen meter voor je motor en zorg voor een constant debiet van x dan y dan z dan ... ... m³/h.

Bepaal voor elk debiet bij elk type regeling het benodigd vermogen aan de motor.

Meer hoeft dat niet te zijn wanneer je alle componenten hebt.

Vergelijking/debiet: koop een nauwkeurige debietmeter, speel met de mogelijke variabelen van regelklep en frekwentiesturing. Steek al je data in een tabel, maak een grafiekje en trek besluiten.

Reageer