Bromfiets op alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Bromfiets op alcohol

Ik heb nog een oude bromfiets staan(2takt) die ik als proef op alcohol wil laten rijden.

Nu vraag ik mij af welke en hoeveel olie ik bij de alcohol moet doen als smering...

Dus hoe gedraagt motorolie (al dan niet synthetisch) zich in alcohol?

Berichten: 5

Re: Bromfiets op alcohol

het is toch geen zundapp hoop ik :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bromfiets op alcohol

Als je wil dat de motor kapot gaat dan moet je dit zeker doen. Een fragiel oud twee-takt motortje zal binnen de kortste keren kapot zijn. Wil je toch iets proberen, begin dan heel rustig; 10%, 20% (alcohol) etc.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 141

Re: Bromfiets op alcohol

Het is een Honda Camino...vroeger had ik een een amigo maar dat was een 4takt en die reed echt op alles...ether,white spirit methanol...

Maar nu wil ik een 2takt die op zuivere alcohol rijd met wat olie erin....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bromfiets op alcohol

Een alcohol bevat een OH groep die geladen is, als het alcohol niet te groot is , dan lost het niet op in het appolaire motorolie. en dan heb je een probleem en moet je een emulgrator gebruiken

Berichten: 141

Re: Bromfiets op alcohol

Een alcohol bevat een OH groep die geladen is, als het alcohol niet te groot is , dan lost het niet op in het appolaire motorolie. en dan heb je een probleem en moet je een emulgrator gebruiken


Dat wordt dan experimenteren met verschillende merken alcohol en vooral olie...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bromfiets op alcohol

alcohol is alcohol. Het merk maakt niet zoveel uit.

of je methanol, ethanol of wat mij betrefd pentanol gebruikt maakt veel meer verschil. Een grotere alcohol zal beter oplossen in olie dan een kleine.

Op zich maakt het ook niet veel uit welke olie je gebruikt. gewoon een standaard (motor) olie bijvoegen doet al veel.

Ik raad je aan om iig geen ethanol te gebruiken. Dat komt door de accijns. (gedenatureerd kan dan weer wel). Of dit oplost in olie weet ik niet. Dat kan je het beste experimenteel bepalen. Door verschillende alcoholen te mengen met een bepaalde olie kan je na verloop van tijd zien welke alcohol zich hydrofiel gedraagt en welke niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 141

Re: Bromfiets op alcohol

Als je wil dat de motor kapot gaat dan moet je dit zeker doen. Een fragiel oud twee-takt motortje zal binnen de kortste keren kapot zijn. Wil je toch iets proberen, begin dan heel rustig; 10%, 20% (alcohol) etc.
Nou zo fragiel zijn die ook niet hoor...deze heeft al meer dan 15.000 km gereden opgevoerd van 40 naar 90 km/u :shock:

Ik heb juist die Caminomotortjes uitgekozen omdat ze eenvoudig in elkaar zitten en heel wat kunnen verdragen...

Het grootste probleem zal zijn om de carburator juist af te regelen en de juiste hoeveelheid olie te vinden...dat wordt veel km. rijden.

Re: Bromfiets op alcohol

en zal je de alcohol zelf maken?

Reageer