Springen naar inhoud

Gradient van een vector

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 17:34

Men kan de definitie van de gradient ndie normaal wordt toegepat op een scalair veld veralgemenen en toepassen op een vector.

Dit geeft LaTeX

Nu vraag ik me af hoe je dit kan inzien, wat de betekenis van LaTeX is?

Hoe zou je eventueel dat stukje tussen haakjes alleen kunnen uitrekenen?

Alvast bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 30 september 2010 - 17:35

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 17:39

Ik begrijp niet wat je bedoelt met

LaTeX

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 17:41

LaTeX zijn vectoriele functies. LaTeX of grad is de gradient.

Tiens, mijn trema's werken precies niet ](*,)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 18:10

Dit geeft LaTeX

Dit geeft LaTeX

Het is zoals een scalair product. Dit is gewoon een definitie en je moet je hier niet te veel van aantrekken. Als je die cursus echt volledig wil begrijpen kan ik je enkel aanraden van af en toe een vraag aan de prof te gaan stellen.

De notaties in die cursus zijn niet altijd even duidelijk en de materie is al verre van eenvoudig.

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 19:33

In modernere taal, dit dus:
LaTeX
Merk op dat het resultaat weer een vector is.

Veranderd door aestu, 30 september 2010 - 19:38

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 20:38

@ Xenion: idd, ik had mijn a-coŽffciŽnt vergeten. ik zal het dan eens aan de prof vragen, ik twijfelde alleen omdat hij daar over ging met "da's een definitie, daar moet ge u dus geen zorgen over maken" ](*,) Idd niet eenvoudig, maar wel super interessant (vind ik). Goeie interpretatie, met dat scalair product. Dan kan je de haakjes toch eerst uitwerken.

@ Aestu: ja, okay, maar daar heb je gewoon de nabla-notatie gebruikt. Nabla is een operator, en die pas je toch ergens op toe. Dus moet er iets achter staan. Dat is ook het geval, maar die haakjes intrigeren mij. Hoe moet je dan eerst dat uitrekenen als je nog niets hebt om de operator op toe te passen? Dat was ik bedoelde.

Bedankt voor jullie antwoorden!

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 21:29

Zoals Xenion zei. LaTeX

Het is ook echt een scalair product tussen de a en de nabla. De nabla is een vectoroperator ( zoals de impulsoperator LaTeX in de kwantummechanica. )
Je neemt niet de gradiŽnt van de vector F. Een gradiŽnt neem je van een functie. Het is ook geen divergentie van F ( LaTeX ) want die zou een scalair moeten opleveren.

Veranderd door aestu, 30 september 2010 - 21:43

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 21:49

Wat ik eigenlijk bedoel is, dat dit hele subtiele dingen zijn en de schrijfwijze veel verschil maakt.
LaTeX is niet gelijk aan LaTeX

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2010 - 22:54

Jep, bedankt.

Het verschil is gemakkelijk in te zien als we in beschouwing nemen dat je eerste voorbeeld een vector levert volgens de zin van vector F, het tweede volgens vector a.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures